حادثه بیمارستان بغداد که بازتاب جهانی داشت، در عراق هم واکنش گسترده مقامات، مسئولان و مردم عادی را به دنبال داشت.

 

به گزارش جماران، وزارت کشور عراق اعلام کرد شمار قربانیان حادثه مرگبار در بیمارستان کرونایی های بغداد به 82 کشته و 110 زخمی افزایش یافته است. تعدادی از کادر درمانی بیمارستان نیز زخمی شده و یا سوخته‌ اند.

وزارت کشور عراق در گزارشی اعلام کرد تعداد قربانیان آتش‌ سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد - که مربوط به بیماران کرونایی است - به 82 کشته و 110 زخمی رسید. تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از منابع درمانی علت انفجار را عدم رعایت پروتکل‌ های نگهداری کپسول‌ های اکسیژن اعلام کرد. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که زبانه های آتش تا بالای ساختمان کشیده شده است.

«صباح الخزاعی» پزشکی که در مکان حادثه حضور داشت، گفت: تعداد قربانیان را نمی‌ دانم اما تعداد زیادی اجساد سوخته شده در هر طرف دیده می‌ شد.

یکی از پزشکان این بیمارستان نیز اعلام کرد که در زمان آتش‌ سوزی دستکم 120 بیمار در بیمارستان بوده است.

یک شاهد عینی که هنگام آتش سوزی به دیدار برادرش رفته بود، توصیف کرد مردم با گسترش سریع آتش از پنجره ها به بیرون می پریدند.

در صحنه های دلخراش ، پزشکان و افراد محلی در داخل بیمارستان در حال تلاش برای یافتن و نجات آسیب دیدگان در انفجار بودند.

سپس دیده می شود که آنها دوان دوان مجروحان را به سمت درها می برند تا به آمبولانس های منتظر در خارج از ساختمان برسند.

این حادثه خشم گسترده مردم از عملکرد مسئولان و مقامات وزارت بهداشت را در پی داشت، به‌ خصوص که وزارت بهداشت با تأخیری قابل ملاحظه‌ درباره حادثه واکنش نشان داد.

وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ ای اعلام کرد: در شرایطی که وزارت بهداشت در حال بسیج همه کارمندان خود با تمام توانایی‌ های موجود و همکاری‌ های دولتی، مردمی و خیرخواهانه برای مقابله با بحران کرونا است تا بتواند با کمترین تلفات با همه توان خود در این زمینه مقابله کند، آتش سوزی گسترده ای در بیمارستان ابن الخطیب در منطقه الرصافة بغداد رخ داد.

بر اساس این بیانیه، تیم‌ های حفاظت شهری هنوز در محل حادثه هستند و علل منجر به آتش سوزی را که باعث از دست دادن جان بسیاری از بیماران ورودی و همراهان آنها و کادر درمانی شده را بررسی می‌ کنند. 

وزارت بهداشت عراق همچنین تایید کرد که با پشتوانه تلاش‌ های جدی و آگاهانه، نقش خود را در همه زمینه‌ هایی که از ابتدای شیوع همه‌ گیری کرونا به آن پرداخته است، ادامه می‌ دهد. 

حادثه بیمارستان ابن الخطیب بغداد که بازتاب جهانی داشت، در عراق هم واکنش گسترده مقامات، مسئولان و مردم عادی را به دنبال داشت.

«سندیکای پزشکان» عراق با ابراز تأسف از آنچه در بیمارستان ابن الخطیب در بغداد اتفاق افتاد، در بیانیه‌ ای که خشم و اندوه جامعه پزشکی این کشور در آن مشهود است، تهدید کرد که پزشکان کار در شرایط مشابه را نمی‌ پذیرند.

این بیانیه تصریح می کند: همه نهادهای دولتی باید اطمینان دهند که شرایط ایمنی کامل با توجه به الزامات (استاندارد) حفاظت شهری و تامین الزامات محافظت شخصی در بالاترین سطح را فراهم سازند، در غیر این صورت ما در آینده نمی‌ پذیریم که در شرایط مشابه و چنین تهدیدی کار کنیم.

در این راستا کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق هم در بیانیه ای اعلام کرد این حادثه «جنایت علیه بیمارانی بود که در چنگال کرونا گرفتار شده بودند و جان خود را به دست وزارت بهداشت و موسسات آن سپردند و به جای درمان در شعله های آتش سوختند».

این کمیساریا از «مصطفی الکاظمی» نخست‌ وزیر عراق خواست «حسن التمیمی» وزیر بهداشت و معاونانش را برکنار و آنها را برای بازجویی احضار کند.

نخست‌ وزیر عراق با تسلیت به مردم و خانواده جان باختگان حادثه آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب بغداد و بعد از این درخواست‌ ها دستور تحقیقات فوری درباره دلایل حادثه و احضار مدیر بیمارستان و مسئولان حفظ دستگاه‌ ها در بیمارستان را داد.

وی تاکید کرد که موضوع به صورت اساسی پیگیری و ریشه یابی شود.

مصطفی کاظمی پس از وقوع فاجعه بیمارستان الخطیب سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

حادثه آتش‌ سوزی بیمارستان الخطیب بغداد انتقادهای زیادی را نیز در شبکه‌ های اجتماعی برانگیخته و بسیاری خواستار برکناری حسن التمیمی وزیر بهداشت عراق شدند.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق هم درباره حادثه بیمارستان ابن الخطیب گفت: ما از تصمیمات دولت و مجلس حمایت می‌ کنیم تا سهل‌ انگاران احتمالی پاسخگو باشند.

«محمد الجابر» استاندار بغداد نیز از وزارت بهداشت خواست کمیته تحقیقاتی را برای شناسایی دلایل حادثه و محاکمه مقصرین تشکیل دهد.

همچنین «مسرور بارزانی» نخست‌ وزیر اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ ای از آمادگی اربیل برای کمک لازم به بغداد در زمینه بهداشت و معالجه زخمی شدگان خبر داد.

وزارت خارجه مصر و رئیس پارلمان عربی هم با صدور بیانیه‌ های جداگانه این حادثه را تسلیت گفته، با ملت و دولت عراق ابراز همدردی کردند.

از سوی دیگر، سازمان ملل در بیانیه‌ ای از حادثه بیمارستان ابن الخطیب ابراز تأسف کرد. در این بیانیه آمده است: «ینین بلاسخارت» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق، شوک و رنج خود نسبت به حادثه دلخراش شنبه شب که در بیمارستان ابن الخطیب ویژه بیماران کرونایی در بغداد رخ داد را ابراز کرد و به خانواده های قربانیان تسلیت گفت و بهبودی کامل و فوری برای زخمی های این حادثه آرزو کرد.

بلاسخارت همچنین خواستار اقدامات حفاظتی بیشتر جهت اطمینان از عدم تکرار چنین فاجعه ای شد.

به گزارش رسانه های عراقی موارد خفگی در اثر این آتش‌ سوزی زیاد است و احتمال بالا رفتن آمار کشته شدگان وجود دارد.

کشور عراق در هفته‌های گذشته یکی از بدترین دوران‌ های خود را از نظر ابتلا شهروندان به ویروس کرونا شاهد بوده است. وزیر بهداشت عراق پیشتر گفته بود تعداد مبتلایان کرونا به‌ ویژه کرونای جهش یافته انگلیسی در مقایسه با آمار سال قبل «چندین برابر» است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.