به رغم درخواست ها برای آرامش، درگیری های خشونت بار و آشوب در ایرلند شمالی شب گذشته نیز از سر گرفته شد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، درگیری ها و آشوب و در ایرلند شمالی که از یک هفته پیش آغاز شده بود به رغم دعوت لندن،دوبلین و واشنگتن به آرامش شب گذشته نیز از سر گرفته شد.

در بلفاست پلیس ضد شورش که با معترضان جمهوریخواه مقابله می کند در حالی که تلاش می کرد از رسیدن یک تجمع به تجمع دیگری که وحدت گراها برگزار کرده بودند جلوگیری کند، با سنگ پرانی و پرتاب بمب های آتش زا مواجه شد.

از یک هفته پیش این بخش از انگلیس شاهد درگیری های بی سابقه ای از سال 1998 تا کنون است؛ در این درگیریها تا کنون بیش از 50 نیروی پلیس زخمی شدند و یاد آور حوادث سه دهه درگیری های خونین میان جمهوریخواهان و وحدتگراها بود که در آن 3500 نفر کشته شدند.

درگیری های شدید در حالی از سر گرفته شد که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و همتای ایرلندی اش و رهبران وحدت گرا یا جمهوریخواه ایرلند خواستار آرامش شدند. 

 وضعیت اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اروپا و تنش میان مردم ایرلند به این آشوب و درگیری ها دامن زده است.

قبل از برگزاری جلسه اضطراری پارلمان، دولت ایرلند شمالی که هواداران وحدت دو ایرلند، ملی گراها و میانه روها را در بر می گیرد با صدور بیانیه ای« ویرانی،خشونت و تهدید به خشونت را غیرقابل قبول دانست».

بوریس جانوسن برای آرام کردن اوضاع «براندون لوئیس» وزیر ایرلند شمالی را به ایرلند فرستاد تا با همتایش«مایکل مارتن» دیدار کند.

در همین حال،  کاخ سفید با ابراز نگرانی اش از خشونت ها در ایرلند شمالی خواستار آرامش شد.

«آرلن فوستر» وزیر اول ایرلند شمالی در واکنش وقایع اخیر گفت که «اینها اعتراض نیست بلکه خشونت، تخریب و اقدام به قتل تلقی می‌شود.» وی تاکید که چنین اقداماتی نمی‌تواند برگرفته از ماهیت دو جریان وحدت‌گرا و وفادار باشد.

جرقه خشونت‌های اخیر ابتدا هفته گذشته در «لندندری» زده شد و سپس ناآرامی‌ها به محله‌ای در بلفاست که جمهوری‌خواهان متمایل به پیوستن به جمهوری ایرلند در آن سکونت دارند، کشیده شد.

این حوادث دوباره وقایع تلخ سه دهه تنش و درگیری‌ خونین میان جمهوری‌خواهان و وحدت‌گراها در ایرلند شمالی را که ۳ هزار و پانصد کشته برجای گذاشت، یاد‌آوری کرده است.

تنش میان وحدت‌گرایان و کاتولیک‌های متمایل به جمهوری ایرلند سرانجام سال ۱۹۹۸ با توافقی موسوم به «جمعه نیک» پایان یافت.

تشدید درگیری‌ها که با آتش زدن خودروها، حمله به پمپ بنزین و نیروهای پلیس و استفاده معترضان از بمب‌های دست‌ساز همراه بود، باعث گردید که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده نیز به رهبران بریتانیا، جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بپیوندد و خواستار بازگشت آرامش به بلفاست شود.

«ند پرایسم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز «نگرانی شدید» از خشونت‌ها در ایرلند شمالی و احتمال به خطر افتادن پیمان «جمعه نیک» گفت: «همانطور که قبلا هم گفتیم، ما همچنان طرفداران ثابت‌قدم یک ایرلند شمالی امن و مرفه هستیم؛ جایی که صدای همه گروهها شنیده شود و همه از دستاوردهای صلحی که به سختی به دست آمده لذت ببرند.»

درگیری‌های یک هفته اخیر در ایرلند شمالی، بدترین نوع خشونت‌های خیابانی این منطقه در دو دهه اخیر محسوب می‌شود و دلیل خشونتها نیز نارضایتی از وضعیت مرزهای تجاری بین دو ایرلند در پی خروج  انگلیس از اتحادیه اروپا همچنین به هم خوردن توازن سیاسی میان احزاب در دولت محلی بلفاست است.

جو بایدن که یک آمریکایی-‌ایرلندی کاتولیک است، پیش از این به بوریس جانسون هشدار داده بود که طرح لندن برای برکسیت نباید «پیمان جمعه نیک» که صلح را به جزیره ایرلند برگردانده، تحت تاثیر قرار دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.