بر کسی پوشیده نیست که انتخاب شاهدخت ریما به عنوان سفیر این کشور در آمریکا علاوه بر وابستگی که وی به سیاست‌ های محمد بن سلمان دارد، در چارچوب تلاش ریاض برای بهبود وجهه عربستان در زمینه ارائه آزادی های بیشتر به زنان این کشور دنبال می ‌شود.

به گزارش جماران، عربستان سعودی که قادر به پاک کردن لکه های خون قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار واشنگتن پست از اعتبارش نیست، و با جنگ در یمن به باتلاقی تبدیل شده است که دولت بایدن می خواهد آمریکا را از آن خارج کند، حال طرح جدیدی ارائه کرده است که می تواند برای مردم آمریکا جذاب باشد: خود را برای آمریکایی ها به عنوان پیشگام در احقاق حقوق زنان در جهان عرب وانمود می کند. بله شما آن را درست خواندید. حقوق زنان!

به همین منظور، عربستان سعودی مقدار زیادی از تمرکز خود را در زمینه لابی - 1000 مورد از حدود 2000 تماس لابی که در طول سال 2020 برقرار کرده است - از کمربند واشنگتن به غرب میانه منتقل کرده است، جایی که تصور می کند شهرت آن کمتر آلوده شده است و شرکت های روابط عمومی را برای تبلیغ دستاوردهای زنان سعودی گمارده است.

در نوامبر 2019، رژیم سعودی قرارداد خود را با شرکت LS2group تقویت کرد - سالانه 1.5 میلیون دلار به آنها پرداخت می کند. این شرکت که در آیووا واقع شده است، روابط عمیقی با حزب جمهوری خواه و «بیگ اویل» دارد و در گذشته به سعودی ها کمک می کرد تا علیه قربانیان 11 سپتامبر که می خواستند از پادشاهی به دلیل ارتباط با هواپیماربایان شکایت کنند، لابی کنند.

 

0

 

استراتژی LS2group این بوده است که با عقد قرارداد دیگر با شرکت های دیگر یا مشاوران در ایالت هایی مانند ایندیانا، داکوتای جنوبی و کلرادو، با آمریکای میانه تماس گرفته و سیاست های «روشنگری» رژیم در مورد زنان را برجسته کند. جزوه ای نرم و ظریف که توسط LS2group برای سفارت عربستان ارائه شده است، حاوی زنی با دوچرخه است (چقدر روشن فکر!) و «پیشرفت بزرگ پادشاهی در زمینه زنان و ورزش»، از جمله مجوز سالن های ورزشی زنان، تربیت بدنی در مدارس، و دسترسی زنان به استادیوم ها. در سراسر این جزوه تصاویری از زنان در حال دویدن و دوچرخه سواری دیده می شود که بی خیال و توانمند به نظر می رسند.

 

Saudi-Arabia-A-Trailblazer-for-Womens-Rights

 

یکی از عناصر اصلی این کار تبلیغاتی، «ریما بنت بندر» زن جنجالی و سفیر عربستان سعودی در آمریکاست - اولین زنی که به عنوان سفیر عربستان در کشور خارجی خدمت می کند. انتصاب وی در دوره ریاست جمهور ترامپ صورت گرفت.

زندگینامه 

«ریما بنت بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» شاهزاده سعودی و سفیر کنونی و یازدهم عربستان سعودی در آمریکا متولد سال 1975 در ریاض است.  او فرزند «بندر بن سلطان» است. بندر بن سلطان که به «بندر بوش» معروف بوده، روابط بسیار خوبی با آمریکا داشت چرا که بین سال های 1983 تا 2005 سفیر عربستان در آمریکا بوده است و به عنوان نجات دهنده روابط عربستان و آمریکا پس از 11 سپتامبر معروف است.

 

1280px-Princess_Reema_Remarks

 

او یکی از هشت فرزند آنها است. دو خواهر و برادر وی نیز در دولت کار می کنند: خالد بن بندر بن سلطان آل سعود سفیر عربستان سعودی در انگلیس و فیصل بن بندر بن سلطان آل سعود رئیس فدراسیون ورزش های الکترونیکی و فکری عربستان سعودی است.

 

Khalid-bin-Bandar-bin-Sultan-bin-Ab-6

 

«هیفا بنت فیصل» مادر ریما و همسر بندر بن سلطان است. او یکی از زنان مهم و تاثیر گذار در خاندان آل سعود است.

هیفا بر عکس اکثر زنان سنتی عربستان، نقش پر رنگی در روند سیاسی عربستان داشته است. او که مدتی ساکن آمریکا بوده است، متهم است که در جریان حملات 11 سپتامبر تروریست ها را حمایت مالی کرده است.

پدربزرگ و مادربزرگ مادری وی «ملک فیصل» پسر ابن سعود و ملکه عفت هستند که در یک خانواده ترک به دنیا آمد. همچنین شاهزاده «سعود الفیصل» وزیر خارجه سابق عربستان دایی ریما به شمار می رود.

دوران کودکی ریما در آمریکا سپری شد. او توانست در سال 1999 در مقطع کارشناسی در رشته «مطالعات موزه داری» از دانشکده «مونت فیرون» دانشگاه «جورج واشنگتن» فارغ التحصیل شود. ریما که از عناصر نزدیک به محمد بن سلمان است، در رسانه ‌های این کشور به عنوان نماد تغییر چهره سنتی عربستان معرفی می ‌شود.

ریما بنت بندر بعد از حضور نسبتا طولانی در آمریکا، در سال 2005 به عربستان بازگشت و در آنجا ریاست هیات مدیره شرکت «ال حما» را که در کار فروش محصولات لوکس نظیر برند «دونا کارن» بود، برعهده گرفت.

او سال‌ ها مدیریت «آلفا اینترنشنال» را برعهده داشت که به نوعی نمایندگی لوکس ‌ترین برندها نظیر فروشگاه ‌های معتبر «هاروی نیکولز» در ریاض است.

ریما مدتی رئیس بخش بانوان کمیته المپیک عربستان بود و بعد از 120 سال توانست در دو نوبت زنان کشورش را راهی این مسابقات کند.

 

800px-Princess_Reema_at_CNN

 

ریما بنت بندر در عین حال، سعی دارد چهره ای مردمی و فعال هم از خودش به نمایش بگذارد. او عضو کارزار مبارزه با سرطان و آگاهی زنان در مورد سرطان سینه است. در حال حاضر کارزار او بسیار گسترده شده است و ریما سعی نموده که از طریق هزینه ‌های بسیار و تبلیغ در کشورها و مناطق مختلف، آن را خود را مشهور کند.

ریما بنت بندر اکنون یکی از مشهورترین زن های عربستان در جهان است. مجله فوربز خاورمیانه شاهزاده ریما را در فهرست 200 زن قوی عرب در سال 2014 قرار داد. جالب اینجا است که بنت بندر از آن سال تاکنون قدرت بیشتری هم یافته است.

شاهزاده ریما مدتی را به عنوان مشاور دفتر ولیعهد عربستان و قائم مقام هیأت عمومی ورزش عربستان در امور برنامه ریزی و توسعه فعالیت کرد و مدتی را نیز رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی عربستان بود.

ریما زندگی شخصی ناموفقی داشت. او با «فیصل بن ترکی بن ناصر آل سعود» رئیس باشگاه النصر عربستان و شخصیت ورزشی مطرح این کشور ازدواج کرده و از او دو فرزند به نام ‌های «ترکی و ساره» به دنیا آورد. اما این دو نفر در سال 2012 از یکدیگر طلاق گرفتند.

 

CC3P4440 (2)

 

رسانه‌ های آمریکایی اعتقاد دارند که ماموریت سختی در انتظار اولین سفیر زن عربستان خواهد بود. یکی از عوامل این ادعا پیامدهای ترور جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار منتقد سعودی است که شهروند آمریکا بود و در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشته شده و جنازه ‌اش نیز مثله شده و در نهایت به آتش کشیده شد.

ریاض  در مورد این پرونده با انتقادات زیادی مواجه شده و تحلیلگران اعتقاد دارند که با وجود اینکه آمریکا به علت قراردادهای چند میلیارد دلاری که با عربستان دارد نسبت به این مسئله سکوت در پیش گرفته، اما با توجه به فشار افکار عمومی و انتقادات مخالفان دولت و اینکه خاشقجی شهروند آمریکا بوده، نمی ‌تواند تا مدت طولانی به سکوت خود ادامه دهد.

علاوه بر اینها ریما در شرایط سختی سفارت عربستان در واشنگتن را پذیرفته که تنش ‌های منطقه ‌ای به ویژه در زمینه تقابل ایران و آمریکا در پرونده‌ های حساس منطقه به اوج خود رسیده است. عربستان گر چه از تنش ‌های موجود در این زمینه استقبال می ‌کند، اما به نظر می ‌رسد با توجه به هزینه های بالایی که هر گونه حمله احتمالی آمریکا به ایران می ‌تواند داشته باشد، قادر به قانع کردن واشنگتن برای انجام این حمله نخواهد بود.

از سوی دیگر گرچه بندر بن ‌سلطان روابط دوستانه خوبی با «جورج بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا داشت، اما نگاه ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و روحیه کاسب کارانه وی یکی از موانع و چالش ‌های فراروی دختر بندر بن سلطان بود، چرا که ترامپ معتقد بود هر صبح و عصر باید برای ادامه حمایت‌ های خود از ریاض، این گاو شیرده را بدوشد و اعتقادی به رویکردهای ایدئولوژیک و دوستی‌ های قدیمی در این زمینه نداشت.

 

620d139b-c7a5-4be8-9d45-5c1f79c2380a_16x9_1200x676

 

حال باید دید رویکر بایدن چیست.

 یکی دیگر از چالش ‌های فراروی سفیر جدید عربستان در آمریکا، قانع کردن مخالفان قراردادهای تسلیحاتی ریاض با واشنگتن است. نمایندگان مخالف در کنگره آمریکا از پتانسیل ‌های قانونی موجود در کشور برای جلوگیری از اجرایی شدن این قراردادهای تبلیغاتی استفاده می ‌کنند. دموکرات‌های آمریکا نیز این موضوع را به عنوان یک وجهه حقوق بشری و انسانی برای خود در پیش گرفتند تا بتوانند در انتخابات آینده از آن استفاده کنند.  

 

AP_18361500808097

 

یکی از ماموریت‌ های متفاوت و سخت ریما در آمریکا نحوه تعامل با پرونده جنگ یمن است،  چرا که دولت آمریکا مواضع متنوعی در این زمینه اتخاذ می‌کند، علاوه بر اینکه انتقاداتی نیز از سوی کنگره در رابطه با ادامه این جنگ مطرح شده است.

قطعاً یکی از اولویت‌های اصلی سفیر جدید عربستان در آمریکا، تلاش برای بهبود وجهه این کشور در افکار عمومی آمریکایی ‌ها خواهد بود که در نتیجه ترور خاشقچی و جنایت‌ های جنگی صورت گرفته در جنگ یمن به شدت مخدوش شده است. به تبع این اتفاق تلاش برای بهبود وجهه محمد بن سلمان یکی از ماموریت‌ های اساسی ریما بنت بندر مطرح شده که باید زمینه رسیدن وی به تخت پادشاهی عربستان را مهیا کند.

تأثیر انتخاب سفیر جدید عربستان در مناسبات با آمریکا

به نظر می رسد این شاهزاده سعودی تلاش خواهد کرد ریاض را به عنوان یکی از چهره‌ های مطرح در پیشبرد طرح سازش در خاورمیانه معرفی کند. اجرای کارگاه اقتصادی منامه نشان داد که محمد بن سلمان تمایل زیادی برای ایفای نقش فعال در این عرصه دارد و احتمالا بخشی از این مسئولیت بر عهده ریما بنت بندر گذاشته خواهد شد.

 

c48784c7f3674ff985f63d950a080876

 

تحلیلگران اعتقاد دارند که مناسبات عربستان سعودی و آمریکا در نتیجه انتخاب سفیر عربستان در این کشور دستخوش تغییرات خاصی نخواهد شد.  بسیاری از ناظران محافل بین ‌المللی می ‌گویند که تصمیم ‌گیری ها در زمینه پرونده مناسبات دو کشور در سطوحی بالاتر انجام می‌ شود و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این مناسبات را مدیریت می کند و سفیر آمریکا در عربستان همان گونه که طی سال های گذشته بعد از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز مرسوم شده، پستی کاملا اجرایی است و اختیارات قابل توجهی ندارد.

البته حضور دختر بندر بن سلطان در این پست بعد از نزدیک به دو دهه با توجه به نقش پدر و مادرش در شکل ‌گیری رویکردهای تروریستی و افراطی در منطقه و جهان نشان می ‌دهد که احتمالا همکاری‌ های ریاض و واشنگتن در زمینه مسائل مربوط به حمایت از گروه‌ های تروریستی در منطقه بیش از پیش دنبال خواهد شد.

سخن پایانی

محمد بن سلمان هرچند در دوران ولیعهد خود به ظاهر آزادی های زیادی به زنان عربستان داده است اما موج فرار زنان از عربستان شدت بیشتری گرفته است. دستگیری زنان و حتی تهدید به اعدام باعث شده است تا حتی زنان سعودی نیز بن سلمان را چندان جدی نگیرند.

 

51530_572

 

بر کسی پوشیده نیست که انتخاب ریما به عنوان سفیر این کشور در آمریکا علاوه بر وابستگی که وی به سیاست‌ های محمد بن سلمان دارد، در چارچوب تلاش ریاض برای بهبود وجهه عربستان در زمینه ارائه آزادی های بیشتر به زنان این کشور دنبال می ‌شود. این در حالی است که ده‌ ها تن از فعالان سیاسی زن که سال ها برای رسیدن به حداقل حقوق زنان در رانندگی و مسافرت مبارزه کرده‌ اند، در زندان ‌های آل سعود هستند و شدیدترین شکنجه ‌ها را تحمل می کنند. درست به همین دلیل عربستان طی سال های گذشته از پتانسیل ریما حتی در نشست ‌های اقتصادی و تخصصی جهان استفاده کرده است.

 

Saudi-Arabia-A-Trailblazer-for-Womens-Rights

 

این شاهزاده خانم جوان سعودی همچنین نمایندگی کشورش را در بسیاری از محافل جهانی از جمله اجلاس داووس در اوایل سال جاری در شهر نیویورک برعهده داشت.

برخلاف آنچه تبلیغ می شود محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نه تنها شاهزاده ای با افکار اصلاح گرایانه نیست بلکه به شدت روحیه دیکتاتور و اقتدار طلبی دارد. اما مقتضیات زمان باعث شده است که وی برای رسیدن به تخت پادشاهی شعارهای اصلاح طلبانه را به عنوان ابزار خود در جهت موفقیت انتخاب کند. اما روزهای خوب بن سلمان به زودی پایان یافت و دوران فرود ولیعهد جوان سعودی شروع شد. قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در استانبول تیر خلاصی به اصلاحات و نقاب بن سلمان بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.