در پی تحریم های چین و روسیه توسط اروپا و آمریکا تقابل غرب و شرق جدی شد.

به گزارش جماران، تقابل چین و روسیه با اروپا و آمریکا در پی تحریم های غربی ها علیه مسکو و پکن کاملا جدی شد.

«سرگئی لاوورف» وزیر خارجه روسیه و «وانگ یی» وزیر خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در چین  اعلام کردند که برای  مسکو و پکن تحریم های یکجانبه و غیرقانونی که شرکای غربی به شکل روزافزون از آنها استفاده می کنند هرگز قابل قبول نیست.

وزرای خارجه روسیه و چین در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر «گویلین» چین که امروز سه شنبه برگزار شد تصریح کردند که مسکو  و پکن بازیهای ژئوسیاسی و تحریم های نامشروع یکجانبه که کشورهای غربی به شکل روزافزونی از آنها استفاده می کنند را نمی پذیرند.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که روسیه و چین بر این باورند که رفتارهای ایالات متحده آمریکا ساختار قوانین بین المللی را با تکیه بر ائتلاف های نظامی-سیاسی تضعیف می کند.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین به روابط روسیه و اتحادیه اروپا پرداخت و گفت که مسکو امروز با اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان روابط ندارد و زیر ساخت روابط میان دو طرف کاملا نابود شده است.

سرگئی لاوروف افزود که روسیه آماده هر گونه ارتباطی برای تبادل و همکاری است البته اگر بروکسل خواستار عبور از مشکلات کنونی باشد.

لاوروف که بر اساس یک سفر کاری وارد چین شد با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گویلین دیدار کرد.

وزرای خارجه دو کشور همدیگر را در مورد روابط روسیه و چین با ایالات متحده آگاه کردند و همچنین در مورد موضوعات مهم روز دنیا، از جمله تعامل در سازمان ملل و سایر سازمانهای بین المللی، اوضاع افغانستان، میانمار و برجام گفت وگو کردند.   

لاوروف روز گذشته دوشنبه سفر چهار روزه خود به چین و کره جنوبی را آغاز کرد. دو طرف امروز دورنمای توسعه روابط دوجانبه باتوجه به بیستمین سالگرد امضا قرارداد همکاری و دوستی و حسن همجواری بین روسیه و چین را بررسی می کنند.

وزرای خارجه روسیه و چین درخصوص موضوعات مهم بین المللی و همکاریهای دو کشور در عرصه های مختلف و نیز در عرصه بین المللی گفت و گو می کنند.  

 لاوروف در گفت و گو با رسانه های چینی نیر  تصریح کرد: رسیدن روابط دو کشور به سطح بی سابقه، تا حدود زیادی بخاطر اجرای توافقنامه دوستی و همکاری و حسن همجواری بوده است که در سال ۲۰۰۱ توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین روسای جمهوری روسیه و چین امضا شد.

روز گذشته نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روابط روسیه و اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است.

«الکسندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که بروکسل(مقر اتحادیه اروپا) نشان داد که آماده نیست با مسکو به شکل برابر همکاری کند.

گروشکو افزود:می توان روابط روسیه و اتحادیه اروپا را این گونه توصیف کرد که در مرحله«همزیستی با نزاع» است.

وی در ادامه گفت که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه همکاری و تبادل با بروکسل را زیرسئوال برده است.

به گفته گروشکو اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا به سطح تنش جدیدی در سیاست غیردوستانه اش با اعمال تحریم های جدید علیه مسکو رسید.

وی تأکید کرد که اتحادیه اروپا با سیاست اش در اعمال تحریم مانع جدیدی را در برابر بهبود روابط طبیعی میان و طرف قرار داد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به روابط روسیه با ناتو پرداخت و گفت که این روابط در پایین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد به شمار می رود.

 

 تحریم های متقابل چین و اتحادیه اروپا

ساعاتی پس از تحریم ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی اروپایی از سوی چین، انگلیس و ایالات متحده آمریکا چندین مقام و سازمان وابسته به جمهوری خلق چین را به دلیل نقض فاحش و سازمان‌یافته اقلیت اویغور در این کشور تحریم کردند.

وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ مارس در بروکسل ۴ مقام چینی مرتبط با سرکوب اقلیت مسلمان اویغور را تحریم کردند. مجازات این مقام‌های استان سین‌کیانگ، انسداد دارایی‌ها و ممنوعیت ورود به اروپا است.

براساس تصمیم اتحادیه اروپا «چن مینگو» مدیر دفتر امنیت عمومی استان سین‌کیانگ و سلف وی، «ژو هایلون» به اتهام تقض فاحش حقوق بشر، بازداشت خودسرانه، رفتارهای ظالمانه با اویغورها و اعضای دیگر اقوام اقلیت مسلمان و همچنین نقض سازمان‌یافته آزادی مذهبی این افراد متهم شده اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از نزدیک به چهار سال پیش گزارش‌های «تکان‌ دهنده‌ای» از اسارت صدهاهزار نفر از مسلمانان استان سین‌کیانگ در اردوگاه‌های موسوم به «بازپروی» منتشر کرده اند. شمار قربانیان این رویکرد دولت چین یک میلیون نفر برآورد می‌شود.

دولت چین با رد این گزارش‌ها می‌گوید تلاش می‌کند با آموزش این افراد مانع جذب آن‌ها درجریان‌های اسلام‌گرای افراطی شود و همزمان همزیستی اجتماعی میان اقوام متفاوت این کشور را تقویت کند.

از سرکوب میدان تیان‌آنمن پکن در سال ۱۹۸۹، این نخستین بار است که اروپا چین را تحریم می‌کند. در آن زمان کشورهای اروپایی تجارت سلاح با چین را تحریم کرده بودند.

 

تحریم‌های چین علیه اشخاص حقیقی و حقوقی اتحادیه اروپا

دولت چین تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر۱۴ فرد و موسسه، ازجمله چند عضو پارلمان و شخصیت دانشگاهی اروپایی را تحریم کرد. رافائل گلوکسمن و راینهارد بوتیکوفر، اعضای گروه پارلمانی روابط اروپا با چین (هر دو از حزب سبز)، آدریان زنز، پژوهشگر دانشگاهی و نویسنده گزارش سرنوشت اویغورها در استان سین‌کیانگ و همچنین ساموئل کوگولاتی، نماینده پارلمان بلژیک و ارائه دهنده طرح شناسایی وضعیت اویغورها به‌عنوان نسل‌کشی، چهار شخصیت حقیقی هستند که مشمول تحریم‌های چین شده اند. پکن این چهار نفر و اعضای خانواده آن‌ها را از سفر به چین، هنگ‌کنگ و ماکائو محروم و امکان معامله این افراد و شرکت‌هایی که این ۴ نفر در آن‌ها عضویت دارند را با شرکت‌ها و نهادهای چینی ممنوع کرد.

کمیته سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا و کمیته کارگروه حقوق بشر شورای اتحادیه اروپا از جمله نهادهای مشمول تحریم چین هستند.

آمریکا در اقدام هماهنگ با اروپا چین را تحریم کرد

تنها ساعاتی پس از پاسخ متقابل چین به تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در اقدامی هماهنگ با اروپا مقام‌ها و نهادهای چینی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا را، تحریم می‌کند.

تحریم‌های ایالات متحده علیه چین به‌دلیل نقض سازمان‌یافته حقوق اقلیت مسلمان اویغور، تنها سه روز پس از دیدار سرد وزاری خارجه دو کشور در آلاسکا وضع می‌شود.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌ها علیه چین را مکمل تحریم‌های کانادا و اتحادیه اروپا توصیف و تاکید کرد فشار بر پکن برای پایان دادن به تعرض به اقلیت مسلمان را افزایش خواهد داد.

تحریم‌های هماهنگ انگلیس علیه چین

دو شنبه بعد از ظهر وزارت امور خارجه انگلیس هم چهار مقام چینی و نهادهای مرتبط با سرکوب اویغورها را تحریم کرد. این تحریم هماهنگ با اتحادیه اروپا احتمالا نخستین گام دیپلماتیک مشترک میان دو طرف، پس از اجرایی شدن برکسیت به شمار می‌رود. دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس عوام با اشاره به این تحریم گفت: «دنیا نمی‌تواند صرفا نظاره گر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حقوق بشری معاصر باشد.»

 

احضار سفیر اتحادیه اروپا توسط چین 

در پی تحریم های غربی ها علیه پکن، وزارت خارجه چین «نیکولای شابوی» سفیر اتحادیه اروپا در پکن را برای ارائه «اعتراض شدید» خود به این تحریم ها احضار کرد.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «چن گانگ» معاون وزیر خارجه به شابوی اطلاع داد که اتحادیه اروپا باید حجم اشتباه خود را بفهمد و آن را تصحیح کند تا از آسیب بیشتر به روابط دو جانبه اجتناب شود.

 

احضار سفیر چین به وزارت خارجه فرانسه

وزیر خارجه فرانسه در توئیتی اعلام کرد که سفیر چین در این کشور را بابت اظهارات "غیرقابل قبول" و "اقدامات علیه مقام‌ها، محققان و دیپلمات‌های منتخب اروپایی" احضار کرده است.

سفارت چین در پاریس روز جمعه اظهاراتی نامناسب را درباره "آنتونی بونداز"، محقق اندیشکده فرانسوی بنیاد تحقیقات استراتژیک مطرح کرد و وی را یک "کوتوله ایدئولوژیک" و "اوباش کوچک" با عقاید و باورهای ضد چینی توصیف کرد. همچنین سفارت چین در فرانسه بار دیگر بر سیاست "چین واحد" تاکید کرده و سفر بالقوه دیپلماتیک از سوی فرانسه به تایوان را محکوم کرد.

"بونداز" فرانسوی یک منتقد سرسخت دولت چین است که از سوی سفیر چین در فرانسه به شدت مورد انتقاد قرار دارد و وی این محقق فرانسوی را "کفتار دیوانه"، "اوباش" و "کوتوله ایدئولوژیکی" نامیده است.

پیش از این رویداد، بونداز در توئیتی نوشته بود که سناتورهای فرانسوی آزادند با هر کسی که صلاح است، ملاقات کنند و این ربطی با پکن ندارد چه برسد به یک سفیر که برای مقام‌های منتخب تعیین و تکلیف کند که چه کار می‌توانند انجام دهند و چه کار نمی‌توانند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در توئیتش نوشت: من "لو شایه"، سفیر چین در فرانسه را احضار کردم تا به وی درباره این اظهارات گوشزد کنم.

وزارت خارجه فرانسه همچنین از سفارت چین در پاریس خواسته تا از قوانین اولیه در کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک مربوط با سفارتخانه‌های خارجی و به ویژه رعایت ارتباطات عمومی تبعیت کند.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است: توهین به محققان مستقل و مقام‌های منتخب فرانسوی غیرقابل قبول است و هیچ جایگاهی در روابط دو کشور ندارد و کمکی به بهبود و توسعه روابط بین چین و فرانسه نیز نمی‌کند. سفارت چین باید به تمامی قوانین احترام بگذارد.

اخیرا، سفارت چین در فرانسه هشدار داد که اگر قانونگذاران فرانسوی تصمیم بگیرند به تایوان سفر کنند و سیاست چین واحد را با برقراری روابط دیپلماتیک با تایپه به هم بریزند و نقض کنند، چین هم بر همان اساس دست به اقدام می‌زند.

در حالی که سفارت چین از اظهارات سفیرش دفاع کرده و آن را آزادی بیان نامیده، وزارت امور خارجه فرانسه همچنان تاکید دارد که اظهارات این سفیر غیرقابل قبول است.

 

تحریم نظامیان ارشد میانمار

در تحولی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر داده است که این اتحادیه ۱۱ مقام برمه‌ای را در ارتباط با سرکوب مرگبار در میانمار تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم صبح روز دوشنبه در آغاز جلسه مشترک وزرای خارجه اروپایی گرفته شده است.

در میان اسامی تحریم‌شدگان، نام مین آنگ هلینگ فرمانده کل ارتش میانمار نیز دیده می‌شود. در ماه گذشته در پی یک کودتا در این کشور قدرت برای یک سال به این مقام ارشد نظامی منتقل شد.

میانمار از زمان وقوع کودتای نظامی در آشوب و ناآرامی به سر می‌برد. با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی خانم سوچی، کودتاگران هر روز تعداد بیشتری از معترضان را به زندان می‌اندازند و بیش از یکصد نفر هم در این مدت کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا کودتای نظامی در میانمار را محکوم کرده و خواهان کنار رفتن ارتش از قدرت شده‌اند.

 

واکسن کرونا هم به عوامل اختلاف اضافه شد

جدای از مسائل سیاسی و نظامی که عامل اساسی اختلاف  شرق و غرب به شمار می رود حالا واکسن کرونا هم به این عوامل اختلاف و نزاع اضافه شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه اظهارات یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا را که گفته بود این اتحادیه به هیچ وجه به واکسن روسی اسپوتینک احتیاجی ندارد، محکوم کرد.

 پوتین روز دوشنبه ۲۲ مارس، با اشاره به اظهارات «تیری برتون» کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا گفت: «ما هیچ چیز را به هیچ کس تحمیل نمی‌کنیم.» او در ادامه افزود: «این افراد از منافع چه کسی دفاع می‌کنند و نمایندگی نظرات چه گروه‌هایی را بر عهده دارند؟ منافع شهروندان اروپایی یا برخی شرکت‌های دارویی را؟»

برتون در یک گفتگو اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا مطلقا احتیاجی به واکسن کووید-۱۹ ساخت روسیه ندارد. او در ادامه افزوده بود: « روس‌ها دشواری‌های فراوانی برای ساخت واکسن دارند و اروپا احتمالا باید در این زمینه به آنها کمک کند.»

صندوق سرمایه‌گذاری روسیه که به صورت مستقیم از روند ساخت واکسن اسپوتنیک حمایت کرده است برتون را متهم کرد که به دلیل «روسی بودن واکسن» اظهاراتی مغرضانه داشته است.

پوتین در جریان جلسه واکسیناسیون روسیه که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد گفت: «علی رغم تلاش‌ها برای بی اعتبار کردن عامدانه واکسن ما، هر روز کشورهای بیشتری به آن علاقه نشان می‌دهند.»

واکسن اسپوتنیک روسیه از سوی آژانس دارویی اتحادیه اروپا در حال بررسی است و قرار است نمایندگان این موسسه ماه آینده برای مطالعه بیشتر در این خصوص به روسیه سفر کنند. اتحادیه اروپا به اعضایش گفته است تا زمانی که بررسی کارایی این واکسن به پایان نرسیده از خرید اسپوتنیک از روسیه خودداری کنند.

روسیه در ماه اوت واکسن اسپوتنیک وی را رسما به ثبت رساند و آن‌را عاملی قابل اتکا در مقابل ویروس کرونا معرفی کرد. در همان زمان بسیاری از موسسات پزشکی از سرعت بالای ثبت این واکسن ابراز نگرانی کردند و افزودند اسپوتنیک مراحل آزمایش‌های انسانی را به صورت کامل پشت سر نگذاشته است.

با این وجود بررسی‌ها در خصوص کارایی این واکسن عمدتا مثبت بوده و گزارشی از مشکلات و عوارض احتمالی آن منتشر نشده است. مجله پزشکی معتبر لانست هم در بررسی خود اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک بیش از ۹۰ درصد در مقابل ویروس کرونا موثر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.