دولت چین برای از بین بردن فقر پول به مردم نداد بلکه تدابیر دیگری را به اجرا درآورد تا طبقه متوسط را در این کشور را بزرگتر کند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در نشستی درباره نتایجی که چین در مبارزه با فقر به دست آورد اعلام کرد که کشورش به طور کامل بر فقر پیروز شده است. وی اشاره کرد که چین در هشت سال گذشته توانست 98.99 میلیون نفر از حومه نشینان را از فقر بیرون بیاورد و 832 منطقه و 128 روستا را از فهرست مناطق فقیر خارج کند.

در همین زمینه «الکسی ماسلوف» مدیر مرکز پژوهش های شرق دور وابسته به آکادمی علوم روسیه و نیز استاد در مدرسه عالی اقتصاد گفت: سخنان شی جین پینگ تا حدود زیادی معقول به نظر می رسد به ویژه با توجه به اینکه میانگین فقر در چین با معیاری بسیار پایین تر از اروپایی ها مقایسه می شود.همچنین برنامه غلبه بر فقر در هر منطقه و استان بسیار شفاف و مفصل بوده است.

ماسلوف افزود: بعد از غلبه بر فقر، چینی ها خیلی ثروتمند نشدند. در چین مبارزه با فقر از طریق افزایش پرداختی ها صورت نگرفت بلکه با مانورهای مالی و مالیاتی فریبنده ای صورت گرفت. 

جدای از آن دولت چین مجموعه ای گسترده از تدابیر دیگر را برای مبارزه با فقر در پیش گرفت.نخست: تا زمانی که رئیس جمهور چین شکست فقر را اعلام کند بسیاری از مردم چین حقوق بازنشستگی دریافت نمی کردند اما بعد از تغییرات در بازنشستگی اوضاع فرق کرد. امروز کمتر فرد مسنی در چین پیدا می شود که دولت به او پول پرداخت نکند. دوم: شهرنشینی در چین نقش مهمی بازی کرد، شهر برای بیشتر مردم فرصت برای پول در آوردن ایجاد کرد؛ امری که باعث تشکیل طبقه متوسط با تعداد 400 میلیون نفر شد. سوم: غلبه بر فقر به دلیل تبدیل شدن چین از کشور کشاورزی به کشوری صنعتی ممکن شد. و در نهایت:عامل تعیین کننده و مهم بالا رفتن سطح آموزش و تحصیل ملت چین بود. دانشگاه های چینی امروز جزو بهترین دانشگاه ها در جهان به شمار می روند و حرفه های جدید و شکل های جدیدی از خدمات شکل گرفته است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز،پنجشنبه هفته گذشته، اعلام کرد که کشورش فقر شدید را به طور کامل ریشه کن کرده است و تأکید کرد که چین در هشت سال گذشته معادل حدود 246 میلیارد دلار برای مبارزه با فقر سرمایه گذاری کرده است.

 رئیس جمهور چین در جلسه بررسی دستاوردهای کشورش در عرصه مبارزه با فقر گفت: به لطف تلاش های حزب کمونیست چین و مردم، کشور ما به پیروزی کامل در برابر فقر شدید دست یافته است.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه 98.99 میلیون نفر از ساکنان روستاها از خط فقر عبور کردند و 832 استان و 128هزار روستا از مناطق فقیرنشین برداشته شدند، افزود: ما در طول هشت سال مبارزه با فقر، حدود 1.6 تریلیون یوان معادل 246 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

دولت چین در ماه می سال گذشته در جریان افتتاح سومین دوره کنفرانس ملی میهنی اعلام کرد که چین قصد دارد در سال 2020 «پیروزی قاطعی را در مبارزه گسترده با فقر و عمل کردن کامل به ماموریت های ایجاد جامعه ای با درآمد متوسط»به دست آورد.

 

موفقیت های جدید چین 

چین با پشت‌سر گذاشتن آمریکا در تجارت با اروپا، برای نخستین بار به بزرگ‌ترین شریک تجاری قاره سبز تبدیل شد. این تازه‌ترین دستاورد چین است؛ کشوری که نظم بین‌المللی را دستخوش تغییر کرده و نگرانی‌هایی را برای آمریکا رقم زده است. در شرایطی که طی ۹ماه نخست ۲۰۲۰ واردات چین به قاره سبز رشد ۵/ ۴ درصدی داشته و صادرات اتحادیه به آن ثابت بوده، هم واردات اتحادیه اروپا از آمریکا و هم صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا رشد منفی را شاهد بوده است. مقامات چین وضعیت جدید را برای خود و اروپا مثبت توصیف می‌کنند.

چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپا تبدیل شد. این تازه‌ترین دستاورد جمهوری خلق چین است، حکومتی که نظم بین‌المللی را دستخوش تغییر کرده و نگرانی‌ها و انتقاداتی را برای آمریکا و برخی قدرت‌های اروپایی رقم زده است. به گزارش نیوزویک، «هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا در کنفرانس خبری ضمن ستایش آمار تجاری اروپا که ماه گذشته میلادی منتشر شده بود، آن را خبری خوش برای «هر دو طرف چین و اروپا» خواند. 

آماری که نشریه نیوزویک به نقل از دفتر آمار رسمی اتحادیه اروپا منتشر کرد نشان می‌دهد که ارزش تجارت چین و اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا سپتامبر سال میلادی جاری به ۵/ ۴۲۵ میلیارد یورو یا حدود ۸/ ۵۱۶ میلیارد دلار بالغ شده است. این در حالی است که ارزش روابط تجاری آمریکا، که مدت‌ها بزرگ‌ترین شریک تجاری این اتحادیه بود در سه فصل مشابه سال ۲۰۲۰ به تنها ۵/ ۴۱۲ میلیارد یورو یا حدود ۵۰۱ میلیارد دلار رسید. در آمار منتشر شده چنین آمده است: «در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، چین شریک تجاری اصلی اتحادیه اروپا بوده است.» گزارش در ادامه می‌افزاید: «این نتایج حاصل افزایش ۵/ ۴ درصدی واردات بوده و صادرات به چین در سطحی ثابت و بدون تغییر باقی مانده است. همزمان و در همین مدت، تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا اما شاهد افتی قابل توجه هم در صادرات و هم در واردات بوده است. آمار نشان می‌دهد واردات اتحادیه اروپا از آمریکا رشد منفی ۴/ ۱۱ درصدی و صادرات اروپا به آمریکا رشد منفی ۱۰ درصدی را شاهد بوده است.»

در پکن، هوآ این تغییر را نشانه‌ای از پیوندهای قوی چین و اتحادیه اروپا توصیف کرده و به این نکته اشاره کرده است که اتحادیه اروپا سال‌ها بزرگ‌ترین شریک تجاری چین بوده است و البته هنوز فضای بیشتر برای توسعه بیش از پیش این روابط نیز وجود دارد. هوآ گفت: «چین و اتحادیه اروپا به‌عنوان شرکای تجاری مهم یکدیگر به شدت اقتصاد همدیگر را کامل می‌کنند و در زمینه‌های گسترده‌ای از همکاری‌ها از پتانسیل‌های بالقوه‌ای برخوردارند.»

البته نوسانات زیادی به واسطه پاندمی کووید-۱۹ اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است. گرچه این بیماری نخستین بار در چین مشاهده شد، اما این کشور توانست احیایی سریع را در برابر آن به نمایش بگذارد. این موفقیت موجب شد که چین بتواند تجارت خود را به سرعت از سر گیرد. این اما در شرایطی بود که سایر کشورها به‌ویژه کشورهای غربی و از همه آنها بدتر آمریکا، به شدت درگیر این بیماری همه‌گیر شدند. تا جایی که آمریکا هنوز هم شاهد رکوردزنی آمار مبتلایان و جان باختگان خود در هر روز است.

چین و آمریکا هر دو در تلاشند تا جایگاه خود را به‌عنوان حامی جهان در عرصه بین‌المللی به اثبات رسانند و هر از گاهی یکدیگر را در این نزاع نفس‌گیر مغلوب می‌کنند.

همزمان با سبقت اخیر چین از آمریکا اما شرایط اتحادیه اروپا هم در رابطه با پاندمی رو به وخامت گذاشته و کشورهای عضو این اتحادیه مجبور به از سرگیری تعطیلات و قرنطینه‌ها در سطح ملی شده‌اند که اخلال‌هایی را در زندگی روزمره و تجارت این کشورها به بار آورده است. هوآ در این رابطه گفت که جدیدترین آمار تجاری «به‌طور کامل نشان‌دهنده پویایی و پتانسیل زیاد روابط اقتصادی و تجاری چین با اتحادیه اروپاست.» وی خاطر نشان کرد که این موضوع برای هر دو طرف خوب و سازنده است. هوآ افزود: «رشد سریع تجارت چین با اتحادیه اروپا به شدت موجب تقویت و رونق توسعه اجتماعی- اقتصادی و بهبود رفاه زندگی مردم هر دو طرف شده است.» او به توافق شاخص‌های جغرافیایی چین-اتحادیه اروپا که در ماه سپتامبر بین طرفین امضا شد اشاره کرد که با هدف ترویج تجارت محصولات کشاورزی شکل گرفته بود. علاوه‌بر این افزود که مذاکراتی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به‌منظور رساندن «همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا به قله‌های نو» در جریان است. وی گفت که این مدل از همکاری با چین نه تنها در اروپا در جریان است، بلکه در سرتاسر جهان به کار گرفته شده است.

سرعتی که چین برای بازپس گرفتن لقب خود به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در قرن ۱۹ میلادی در پیش گرفته توجه بسیاری را در غرب به خود جلب کرده است. هم اکنون چین در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان است و وقتی حزب کمونیست این کشور در زمان جنگ جهانی دوم قدرت را به‌دست گرفت، در جایگاه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بود. البته چین مخالفانی هم دارد. در اروپا، کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و انگلستان، کشوری که به‌طور رسمی از این اتحادیه خارج شده است، چین را متهم کرده‌اند به اینکه در اقتصاد، حقوق بشر و مجادلات ژئوپلیتیک آسیا با سوء‌استفاده موجب ایجاد اخلال شده است. واقعیت اما این است که پاریس و برلین در دوران ریاست‌جمهوری آمریکا هم روابط سردی با واشنگتن داشته‌اند. ترامپ هم با چین مواضعی مقابله‌جویانه داشت و هم در تلاش بود تا روابط دو سوی اقیانوس اطلس با متحدان اروپایی را بازتعریف کند. حالا با به قدرت رسیدن بایدن، اتحادیه اروپا از هم اکنون در حال تدوین فرمولی برای استراتژی جدید همکاری با بایدن است. 

در همین حال، چندی پیش نیز یکی از آژانس های وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که چین به عنوان بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری های مستقیم خارجی(اف دی آی) در سال 2020 از ایالات متحده آمریکا پیشی گرفته است.

آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل(UNCTAD) تأکید کرد که چین تبدیل به بزرگترین دریافت کننده سرمایه های خارجی مستقیم در سال گذشته شده است و بر آمریکا برتری پیدا کرده است به طوری که ورود سرمایه ها به این کشور 4درصد افزایش یافته است و به 163 میلیارد دلار رسیده است.

این آژانس بین المللی با صدور بیانیه ای تصریح کرد که چین به رشد تولید ناخالص ملی مثبت و برنامه هدایت سرمایه هدفمند بازگشته است امری که به افزایش سطح سرمایه گذاری خارجی مستقیم در این کشور کمک کرده است.

در این بیانیه آمده است که بیشتر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا شاهد کاهش ورود سرمایه های خارجی مستقیم بودند. آمریکا در سال گذشته شاهد کاهش 49 درصدی در ورود سرمایه های خارجی بود و نزدیک به 134 میلیارد دلار سرمایه خارجی به این کشور وارد شده است.

انتظار می رود که سرمایه گذاری خارجی مستقیم در سال 2021 همچنان شکننده باقی بماند زیرا تأثیر شیوع ویروس کرونا همچنان بر اقتصاد جهانی ادامه می یابد.

«جیمز زان» مدیر بخش سرمایه گذاری در UNCTAD در بیانیه ای گفت که تأثیرات شیوع کرونا بر سرمایه گذاری ادامه می یابد و به احتمال زیاد سرمایه گذاران در اختصاص سرمایه برای تولید در خارج محتاط عمل کنند.

این در حالی است که اخیرا روزنامه گلوبال تایمز چین گزارش داد که دفتر ملی آمار چین اعلام کرد که پکن موفق شده است که 11.86 میلیون فرصت شغلی جدید در سال 2020 ایجاد کند؛ این یعنی دولت چین نزدیک به سه میلیون فرصت شغلی بیش از پیش بینی ها و اهداف مشخص شده دولتی ایجاد کرده است. بر اساس پیش بینی ها و اهداف دولت چین 9 میلیون فرصت شغلی در سال 2020 باید ایجاد می شد.

دفتر آمار چین  تأکید کرد که میانگین بیکاری در مناطق شهری کشور به 5.2 درصد در ماه دسامبر سال 2020 رسید و این همان عدد در ماه مشابه در سال 2019 است. اما میانگین بیکاری به شکل کلی در مناطق شهری در سال 2020 نزدیک به 5.6 درصد است و این یعنی از پیش بینی های برنامه ریزی شده  در حدود 6 درصد ، کمتر بوده است.

این ارقام و اعداد حکایت از بهبود و رشد اقتصاد چین بعد از کنترل شیوع ویروس کرونا در شش ماه اول سال گذشته میلادی بوده است.

کرونا اواخر سال 2019 و از شهر «ووهان» چین شیوع پیدا کرد و به نقاط مختلف جهان رسید اما چینی ها موفق شدند بعد از گذشته چند ماه شیوع کرونا را کنترل کنند این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه آمریکا همچنان درگیر شیوع کرونا هستند و با وجود آغاز واکسیناسیون ضد کرونا نتوانسته اند آن را کنترل کنند.

از سوی دیگر، یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی چینی تأکید کرد که چین در سل 2028 و پنج سال زودتر از زمان پیش بینی شده آمریکا را از رتبه نخست بزرگترین اقتصاد جهان کنار زده و تبدیل به بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد.

«مرکز تحقیقات تجاری و علوم اقتصاد»چین در گزارش سالیانه خود که اخیرا منتشر شد تصریح کرد که چین تا سال 2028 به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و جای آمریکا را خواهد گرفت. طبق این ارزیابی چین 5 سال زودتر از پیش بینی ها به هدف خود خواهد رسید که تفاوت دو کشور در بهبود اقتصادی پس از ویروس کرونا دلیل این مسئله ذکر شده است.

این اندیشکده در بخشی از گزارش خود نوشت: بیماری کووید-19 و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن در این رقابت مشخصا به سود چین بوده است.

در گزارش مرکز تحقیقات تجاری و علوم اقتصاد چین آمده است که مدیریت ماهرانه این بیماری توسط چپن و قرنطینه سریع و سرسختانه باعث بهبود عملکرد اقتصادی نسبی چین شد.

چین انتظار رشد اقتصادی 5.7 درصد در بازه زمانی 2021 تا 2025 را دارد  و بعد از آن این رشد کند شده و به 4.5 درصد در سال از 2026 تا 2030 می رسد.

این در حالی است که آمریکا به واسطه شیوع ویروس کرونا با پیش بینی کاهش رشد اقتصادی به 1.9 درصد در بازه 2022 تا 2024 و 1.6 درصد پس از آن مواجه است.

این مرکز چینی پیش بینی کرد که ژاپن تا اوایل دهه 2030 همچنان سومین اقتصاد برتر جهان باقی خواهد ماند و در این دهه انتظار می رود هند جایگزین توکیو در جایگاه سوم شود. با این جابجایی آلمان از جایگاه چهارم به پنجم سقوط خواهد کرد. انگلیس نیز از سال 2024 به جایگاه ششم سقوط می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی شکست فقر توسط چین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.