محاکمه دونالد ترامپ در اصل چندین برنده و بازنده داشت.

 

به گزارش جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در مطلبی نوشت: محاکمه دوم «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا گرچه تنها یک برنده داشت و آن هم شخص خود ترامپ بود اما برندگان و بازندگان بزرگ آن کسان دیگری هستند.

برنده واقعی روند استیضاح دونالد ترامپ که با تبرئه وی پایان یافت، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا می باشد، زیرا طولانی شدن این روند می توانست رئیس دولت جدید آمریکا را از پیشبرد کار خود باز دارد.

جو بایدن در واکنش به مجرم شناخته نشدن دونالد ترامپ اعلام کرد که «این فصل غمگین در تاریخ آمریکا به ما یادآوری کرد که دموکراسی شکننده است».

اما بایدن خودش هم می داند که اگر رهبران مجلس نمایندگان می خواستند با شاهدان ملاقات کنند، روند استیضاح به راحتی می توانست به یک شکست چند ماهه تبدیل شود، که این امر موانع غیرقابل غلبه ای را برای پیشبرد دستور کار بایدن ایجاد می کرد.

اما پایان دادگاه ترامپ به بایدن اجازه خواهد داد تا تصویب لایحه کمک های همه گیری 1.9 تریلیون دلاری را که برای رفاه سیاسی دموکرات ها ضروری است، سریع تر تصویب کند.

بازندگان

از سوی دیگر دومین محاکمه ترامپ زنگ خطری برای آینده سیاسی این کشور بود و بازندگان این استیضاح بیش از برندگان آن است: بزرگ ترین بازنده، قانون اساسی آمریکا بود.

برای نخستین بار در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس جمهور شکست خورده تلاش کرد تا نتیجه آرای انتخاباتی را برای آنکه خود را در قدرت نگاه دارد، تغییر دهد. تبرئه ترامپ در این دادگاه نقض قانون اساسی آمریکا بود، چرا که نتیجه این تبرئه این است که وی به پیامدهایی آنچه برای تلاش در تغییر نتیجه آرا و باقی ماندن در قدرت انجام داد، مواجه نخواهد بود، این موضوع «برداشتی شوم» برای دیگر افرادی مشابه به ترامپ دارد که آنها را ترغیب به ارتکاب چنین رخدادهایی در آمریکا شوند و این موضوع باعت بی ثباتی در نظام سیاسی در این کشور خواهد بود.

سنای آمریکا دیگر بازنده این محکمه بود. سنا وظیفه قضاوت درباره اقدام ترامپ در تحریک هواداران برای یورش به کنگره را برعهده داشت، اما آنچه که در روز شنبه رخ داد به وضوع نشان داد که  این چنین نبوده و اولویت نخست سناتورها این بوده تا این قضیه را به فوریت جمع کنند.

درحالی که سناتورهای دموکرات با تاکید به احضار شهود و اینکه دادگاهی با یک ارائه مستحکم برگزار، و ادامه یابد اما از قبل  مشخص بود که سناتورهای جمهوری خواه تمایلی به محکوم کردن ترامپ ندارند.

یکی دیگر از بازندگان  این دادگاه، مدیران استیضاح ترامپ یعنی دموکرات ها هستند.

مدیران استیضاح دوم ترامپ  عملکردی عالی در محکوم کردن وی در این محکمه از خود ارائه دادند. آنها کارشناسانه عدله خود را درباره واقعه 6 ژانویه به دادگاه ارائه کردند و به خوبی نقش داشتن ترامپ دراین حمله و اقدام نکردن در متوقف ساختن این یورش به کنگره را توجیح کردند.

اما دموکرات ها در نهایت مجبور شدند تا شکست از ترامپ و جمهوری خواهان را در این دادگاه بپذیرند.

وکلای ترامپ هم بازنده میدان شدند. هرچند که تیم وکلای ترامپ به آنچه که در این دادگاه به دنبال آن بود، رسید (یعنی برنده شدن بر یک «بازی متقلبانه»)، اما آنها نیز به علت «فریبکاری» و ارائه اقداماتی «فرافکنانه» از دیدگاه حقوقی پذیرفته نیستند.

دونالد ترامپ تنها رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که دو بار در مجلس نمایندگان استیضاح شد اما هر دو بار توسط سناتورها تبرئه شد. دونالد ترامپ در تاریخ آمریکا تنها رئیس جمهوری است که پس از خروج از کاخ سفید مورد محاکمه قرار گرفت.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.