تحقیقات رسمی درباره تلاش ترامپ جهت تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، دفتر «براد رافینسبرگر» وزیر امور خارجه ایالت «جورجیا»ی آمریکا اعلام کرد که تحقیقات رسمی درباره تلاش های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای تأثیر بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را آغاز کرده است.

«والتر جونز» سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه ایالت جورجیا گفت که درباره شکایت هایی از ترامپ تحقیقات صورت می گیرد.

جونز این تحقیقات را از نوع «اداری و حقیقت‌یابی» توصیف کرده و توضیح داد: «هرگونه اقدامات قانونی بیشتر، به دادستانی کل سپرده می‌شود».

دفتر رافینسبرگر درخواست های پی در پی را برای آغاز چنین تحقیقاتی را پس از فاش شدن فشارهای ترامپ بر وی در یک تماس تلفنی که 2ژانویه بین آنها برقرار شد، دریافت کرده است. فایل این تماس تلفنی را روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرد.

در این فایل صوتی ترامپ با ادعای تقلب گسترده در انتخابات از رافینسبرگر می خواهد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری درایالت جورجیا را باطل کند.

ترامپ جمهوریخواه بر اساس نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که روز 14 دسامبر و بعد از بیش از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (که سوم نوامبر برگزار شد)اعلام شد متحمل شکست سنگینی در برابر «جو بایدن»دموکرات شد. در این انتخابات بایدن 306 رای الکترال و ترامپ 232 رأی الکترال به دست آورد.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دومین دادگاه تاریخی استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امروز سه شنبه آغاز می شود و سنا را مجبور می کند تصمیم بگیرد که آیا پس از حمله به کنگره توسط هواداران ترامپ، او را به تحریک شورش محکوم کند یا خیر.

در حالی که انتظار تبرئه ترامپ وجود دارد، دموکرات ها امیدوارند با پیوند دادن اقدامات ترامپ به توصیف زنده ای از خشونت، که منجر به کشته شدن 5 تن و فرار قانونگذاران برای ایمنی شد، حداقل برخی از آرا جمهوری خواهان سنا را به دست آورند. مجلس در 13 ژانویه رای به استیضاح ترامپ داد و پرونده را برای تایید به سنا ارسال کرد.

وکلای ترامپ می گویند دادرسی به هیچ وجه نباید برگزار شود زیرا رئیس جمهور سابق اکنون یک شهروند عادی است. آنها استدلال می کنند که وقتی او به طرفدارانش گفت «بجنگند» تا ورق شکست او را برگردانند خشونت را ترویج نکرده است.

اما مدیران استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان دوشنبه شب در پاسخ به آخرین تلاش‌های تیم حقوقی ترامپ برای نادیده گرفتن این پرونده اعلام کردند که دفاعیات رئیس جمهور پیشین در مورد چنین محاکمه ‌ای، خلاف قانون اساسی و کاملا بی ارزش است.

مدیران محاکمه ترامپ در نامه‌ای خاطر نشان کردند که مجلس نمایندگان تک تک ادعاهایی که در پاسخ به استیضاح ترامپ مطرح می‌شود را رد می ‌کند.

در این نامه آمده است،:هر یک از ادعاهای مندرج در  استیضاح ترامپ توسط مجلس نمایندگان درست است و هرگونه دفاع اثباتی و قانونی که در پاسخ این لوایح آمده کاملا بی ارزش است.

با تلاش دموکرات‌ها، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا امروز سه شنبه محاکمه می ‌شود تا به اتهام‌ های مطرح شده علیه او مانند خیانت، دامن زدن به شورش در این کشور و یورش هوادارانش به ساختمان کنگره رسیدگی شود. این دومین جلسه محاکمه ترامپ در سناست.

از نظر ساختاری، استیضاح پیش رو یک استیضاح متفاوت خواهد بود، که این موضوع می تواند سبب سرعت بخشیدن به آن شود. اعضای سنا قبلا به عنوان هیئت منصفه سوگند یاد کردند، و سناتور دموکرات «پاتریک لیهی» از «ورمونت» به عنوان افسر هدایت کننده این روند سوگند یاد کرده است.

آن طور که «چاک شومر» رهبر دموکرات‌ ها که اکنون کنترل سنا را در دست دارند و «میچ مک‌ کانل» رهبر جمهوری ‌خواهان در سنا توافق کرده‌ اند، قرار است در جلسه امروز سه‌ شنبه 9 فوریه، ابتدا به مدت 4 ساعت، دادستان‌ ها و وکلا و همچنین اساتید حقوق و قانون اساسی در مدت زمان ‌هایی که به تساوی میان هر طرف تعیین شده، درباره «قانونی بودن و خلاف یا موافق قانون اساسی» بودن دومین استیضاح دونالد ترامپ سخن بگویند و در پایان این جلسه 100 سناتور درباره این مهم که آیا برگزاری جلسات محاکمه استیضاح دوم دونالد ترامپ «قانونی» است یا خیر رای دهند.

انتظار می ‌رود رای ‌گیری صبح به نفع دموکرات‌ ها - یعنی قانونی بودن استیضاح بعد از اتمام دوره ریاست‌ جمهوری - پایان یابد و در این صورت جلسات اصلی شنیدن مباحث دادستان‌ ها و وکلای مدافع از عصر سه‌ شنبه آغاز خواهد شد.

بنابر توافق، قرار است هر طرف دعوی 16 ساعت برای ارائه شکوائیه یا دفاعیه خود وقت داشته باشد.

دموکرات ‎‌ها قصد دارند در جریان این جلسات ویدئوهای مختلفی از یورش 6 ژانویه را به نمایش درآیند و اظهارات مهاجمان را که به ماموران پلیس کنگره گفته بودند «رئیس جمهور از ما خواسته به اینجا بیاییم»، پخش کنند و با گذاشتن آنها در کنار اظهارات ترامپ در صبح روز 6 ژانویه و همچنین در روزها و هفته‌های پس از انتخابات نوامبر، به سناتورها نشان دهند که چرا از نظر آنها ترامپ مسئول یورش به کنگره بوده است.

همزمان گزارش شده که وکلای مدافع ترامپ هم ضمن غیرقانونی خواندن استیضاح و رد اتهام‌ ها، ممکن است از تصاویر ویدئویی مربوط به ناآرامی‌ های همراه خشونت پس از مرگ «جورج فلوید» در شهرهای مختلف آمریکا چون «پورتلند» پخش کنند، و با قرار دادن آنها در کنار اظهارات چهره‌ های دموکرات به سناتورها نشان دهند که ادعای دادستان ‌ها و اتهام‌های آنها «متناقض و نابجا» است.

«بروس کاستور» وکیل دونالد ترامپ که قرار است در دفاع از او در دادگاه استیضاح نقش رهبری داشته باشد، گفت: «فیلم‌ های زیادی از تشویق دموکرات ‌ها در سراسر کشور است که برای شورشیان در خیابان‌ ها و سوختن شهرها، حمله به دادگستری ‌ها و ماموران فدرال از سوی شورشیان در خیابان ‌ها هورا می ‌کشند.»

او تاکید کرد که بسیاری از ویدئوهایی که در شهر واشنگتن گرفته شده ‌اند، از ملتهب‌ ترین لفاظی ‌های ممکن استفاده می‌ کنند اما نشان نمی‌ دهند که آنان «در جهت اقداماتی از این دست، مردم را تحریک کرده باشند.»

کاستور با تصریح این نکته که ممکن است از این ویدئوها استفاده کند، گفت: «اما در جای دیگر، وقتی که رئیس‌ جمهور آمریکا سخنرانی می ‌کند و می ‌گوید که شما باید تفکرتان را به شکل صلح‌ آمیز به گوش کنگره برسانید، ناگهان از او یک چهره شرور ساخته می ‌شود.»

وکلای ترامپ همچنین قصد دارند با اشاره به گزارش ‌های اف ‌بی ‌آی که از «نقشه و برنامه: برخی از مهاجمان برای حمله به کنگره از هفته‌ ها قبل خبر داده بود، این بحث را پیش بکشند که اگر مهاجمان از هفته‌ ها پیش قصد یورش به کنگره را داشته‌ اند بنابر این نمی ‌توان سخنان صبح 6 ژانویه ترامپ را «شوراندن و تشویق برای شورش: تلقی کرد.

استیضاح اول ترامپ که ماه ژانویه سال 2020 انجام شد حدود سه هفته طول کشید و انتظار می ‌رود استیضاح دوم کوتاه ‌تر و حداکثر همین قدر طول بکشد.

با این حال، چنانچه دادستان‌ ها یا وکلای مدافع تصمیم به احضار شهود بگیرند و رهبران سنا با آن موافقت کنند یا مثلا سنا تصمیم بگیرد که تمام وقت خود را به این استیضاح اختصاص ندهد و برای مثال ساعاتی از روز را برای تایید اعضای کابینه «جو بایدن» رئیس جمهور جدید اختصاص دهد، آن وقت ممکن است جلسات محاکمه فراتر از پیش ‌بینی‌ ها طول بکشد.

احتمالاً بیش از یک هفته مدت دادرسی ادامه دارد.

براساس توافق، دادگاه سه شنبه با چهار ساعت بحث درباره قانون اساسی بودن دادگاه آغاز می شود. سنا سپس در مورد رد اتهام علیه ترامپ رأی خواهد داد. چنانچه انتظار می رود آن رای با شکست روبرو شود، مدیران مجلس بحث های خود را از روز چهارشنبه آغاز می کنند و تا روز پنجشنبه ادامه می دهند.

وکلای ترامپ احتمالاً روز جمعه بحث های خود را شروع می کنند و شنبه به پایان می رسانند. این تقریباً به طور قطع به این معنی است که رای نهایی در مورد محکومیت ترامپ تا هفته آینده اتفاق نخواهد افتاد.

در صورتی که رویای دموکرات‌ ها محقق شود و استیضاح ترامپ در سنا رای اکثریت را از آن خود کند، نمایندگان آمریکا باید رای گیری دیگر برگزار کنند تا مانع حضور مجدد او در انتخابات 2024 که زمزمه‌ های حضور ترامپ در آن به گوش م ی‌رسد، شوند. در واقع بزرگترین دستاورد استیضاح ترامپ چیزی غیر ازاین نمی ‌تواند باشد. رای اکثریت نمایندگان سنا برای جلوگیری از تصدی هر گونه مقام دولتی از سوی ترامپ لازم خواهد بود.

در این حالت 50 رای سناتور‌های دموکرات به علاوه یک رای »کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا برای بر باد دادن امید‌های سیاسی ترامپ کفایت می‌ کند. این مسئله البته برای جمهوری خواهانی که برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا برنامه دارند و یا کسانی که مخالف حضور وی در حزب جمهوری حواه هستند، می‌ تواند اتفاقی خوشایند باشد.

اگر استیضاح ترامپ در سنا رای اکثریتی را کسب کند، عواقب بدی انتظار وی را می ‌کشد که کمترین آن این است که سناتور‌های آمریکایی می ‌توانند به راحتی دست او را از حضور در مناصب دولتی کوتاه کنند.

در صورت استیضاح شدن  به موجب قانون 1958 رئیس جمهور سابق مزایایی از جمله حقوق بازنشستگی، بیمه درمانی و سرویس امنیتی مادام العمر به هزینه مالیات دهندگان آمریکایی از ترامپ سلب خواهد شد. مستمری مادام العمری در حدود 219 هزار دلار د ر سال، حقوق مخصوص سفر به میزان یک میلیون دلار در سال، هزینه حفظ دفتر و استخدام کارمندان در حدود 96 هزار دلار در سال، حق درمان در بیمارستان نظامی و بیمه درمانی مادام العمر، هزینه‌های حفاظت فیزیکی وی توسط سرویس مخفی که دولت متقبل می‌ شود، از جمله مزایایی است که با استیضاح از دست ترامپ می ‌رود. البته ترامپ با ترک دفتر رئیس جمهور مصونیت خود را نیز از دست می ‌دهد و در اینجاست که می ‌تواند به دلیل نقش خود در حمله به کنگره تحت پیگرد قانونی نیز قرار گیرد.

ترامپ به خیال خود با توسل به خشونت هوادارانش سودای ماندن در کاخ سفید را تحقق می ‌بخشید، حامیانی که به تحریک شخص او در جریان نشست اخیر سنا برای تائید نتیجه انتخابات سوم نوامبر با یورش به ساختمان کنگره، هم رسوایی ملی را برای آمریکا رقم زدند و هم پرونده استیضاح ترامپ را بار دیگر روی میز دموکرات‌ ها قرار دادند. رخدادی که به جای بقای ترامپ در کاخ سفید، احتمالا دست او را برای همیشه از مقام ریاست جمهوری آمریکا کوتاه می ‌کند.

سناتورها در حالی که برای برگزاری استیضاح دوم ترامپ آماده می شوند که او اولین رئیس ‌جمهوری است که این روند دو بار برایش انجام می شود. همچنین این اولین باری است که فرآیند استیضاح برای یک رئیس جمهور سابق برگزار می شود و این اولین باری است که دادستان کل ریاست روند استیضاح ریاست جمهوری را بر عهده ندارد.

حال باید منتظر جلسه سنا ماند و دید آیا این بار دموکرات ‌ها موفق می ‌شوند طلسم استیضاح ترامپ را در سنا بشکنند و پرونده سیاسی او را برای همیشه مختومه کنند یا خیر.

 از سوی دیگر، بر اساس جدیدترین نظر سنجی در ایالات متحده آمریکا بیش از 56 درصد از مردم آمریکا محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و جلوگیری از وی در به دست آوردن یک مقام دولتی در آینده را تأیید می کنند.

در این نظر سنجی که شبکه تلویزیونی «ای بی سی نیوز» آمریکا با همکاری شرکت پژوهشی«ای بی اس او» در روزهای 5 و 6 ماه جاری با مشارکت 508 نفر انجام داد، آمده است که 15 درصد از جمهوریخواهان اتهام های زده شده به ترامپ را تأیید می کنند این در حالی است که 92 درصد از دموکرات ها این اتهام را تأیید می کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.