رفتار غیر قابل پیش بینی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا باعث شده است که وی از برخی امتیازات یک رئیس جمهور پس از کنار رفتن اش از قدرت محروم شود.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که وی به این نتیجه رسیده است که باید از دستیابی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به اسرار محرمانه کشور به دلیل«رفتار غیر قابل پیش بینی اش» جلوگیری کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده  آمریکا در گفتگو با شبکه  سی بی اس در مورد سنت ارائه گزارش های اطلاعاتی طبقه بندی شده به روسای جمهور پیشین این کشور گفت «رفتارهای دمدمی مزاج» دونالد ترامپ باعث شده است که او دیگر صلاحیت دریافت این گزارش ها را نداشته باشد.

بایدن در پاسخ به پرسشی از سوی مجری شبکه« سی بی اس» درباره اینکه آیا ضرورت دارد که ترامپ به اسرار محرمانه کشور دسترسی داشته باشد؟ گفت:« فکر نمی کنم».

رئیس جمهور آمریکا افزود که جدای از عصیان(حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن در 6 ژانویه) به دلیل رفتار غیرقابل پیشینی وی(ترامپ) باید از دسترسی وی به اسرار محرمانه جلوگیری کرد.

این گفتگوی تلویزیونی جو بایدن قرار است روز یکشنبه پیش از مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی «سوپربول» به طور کامل پخش شود. رئیس جمهوری ایالات متحده در بخشی از سخنانش تاکید کرده است که دونالد ترامپ «تهدیدی حیاتی» و فردی «خطرناک» محسوب می شود.

بایدن از پاسخ مستقیم درباره نگرانی از اطلاع یافتن ترامپ از اسرار محرمانه امتناع کرد و گفت: دوست ندارم به شکل علنی درباره این مساله سخن بگویم. فقط فکر می کنم که هیچ نیازی نیست که وی(ترامپ) از این اسرار محرمانه مطلع شود.دادن اسرار محرمانه به وی چه فایده ای دارد؟ چه تأثیری بر روند امور دارد جز اینکه به شکل ناگهانی چیزی را از این اسرار فاش کند؟

روزنامه ایندیپندنت هفته گذشته در گزارشی نوشت که  جو بایدن  در حال بازنگری سیستمی است که به روسای جمهور سابق ایالات متحده اجازه می دهد به اسرار محرمانه کشور دسترسی پیدا کنند.

در آمریک سیستمی وجود دارد که روسای جمهور حتی پس از خروج از کاخ سفید به عنوان فرمانده کل قوا، همچنان از مسائل امنیت ملی مطلع می شوند. آنها به اطلاعات دست بالا دسترسی ندارند، زیرا این اطلاعات فقط به رئیس جمهور فعلی اختصاص دارد، اما اطلاعات هوشمند طبقه بندی شده به صورت به روزرسانی شده در اختیار آنها است.

با این حال، به نظر می رسد دونالد ترامپ ممکن است از ارائه این خدمات محروم شود.

در نشست مطبوعاتی روزانه کاخ سفید، از «جن ساکی» سوال شد که آیا چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده از همه این اطلاعات دور خواهد ماند؟

وی گفت: «این سوال خوبی است. این چیزی است که به وضوح تحت بررسی است.»

دموکرات ها هم نگران هستند که ترامپ ممکن است از این اطلاعات سوء استفاده کند و سعی در استفاده از آنها برای منافع شخصی خود داشته باشد.

«سوزان گوردون» که زمانی به عنوان معاون مدیر اطلاعات ملی ترامپ فعالیت می کرد، از چنین اقدامی استقبال کرد و در سرمقاله  ای در واشنگتن پست هشدار داد که ترامپ یک تاجر است و با کشورهای خارجی در ارتباط است بنابراین ادامه دسترسی ترامپ به این اطلاعای منجر به «تهدید بالقوه امنیت ملی» می شود.

گوردون برای واشنگتن پست نوشت: به عنوان یکی از اعضای باسابقه جامعه اطلاعاتی که 30 سال در این زمینه فعالیت داشته ام، توصیه می ‌کنم پس از 20 ژانویه، هیچ گزارش دیگری در اختیار ترامپ قرار داده نشود. با این اقدام ساده، جو بایدن می‌ تواند یکی از خطرات احتمالی را که از جانب دونالد ترامپ، به عنوان یک شهروند معمولی، امنیت ملی آمریکا را تهدید می ‌کند، کاهش دهد.

«آنگوس کینگ» سناتور مستقل ایالت مین هم درباره این احتمال که دونالد ترامپ پس از ترک کاخ سفید، به افشای اطلاعات محرمانه بپردازد هشدار داده و آن را خطری بزرگ توصیف کرده بود.

عضو کمیته اطلاعاتی سنا گفت: گزارش ‌های اطلاعاتی عمدتا از روی حسن نیت در اختیار روسای جمهور پیشین قرار می‌گیرند و نه به دلیل الزام قانونی.

کینگ روز یکشنبه در گفتگو با سی ان ان افزود: اکنون این خطر بزرگ وجود دارد که ترامپ خواسته یا ناخواسته، اطلاعات محرمانه‌ای را که در اختیارش گذاشته می‌شود، افشا کند، اقدامی که منابع اطلاعاتی و روش‌های گردآوری اطلاعات را به خطر می‌اندازد.

«جیمز کومی» مدیر سابق اف بی آی هم در مصاحبه ای با ای بی سی نیوز گفت که «آوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی «باید بررسی کند که آیا باید اطلاعاتی به دونالد ترامپ داده شود، از جمله هر اطلاعاتی که ممکن است بزای امنیت این کشور حساس باشد.»

به همین ترتیب، «آدام شیف» منتقد برجسته دموکرات رئیس جمهور سابق در جریان رسوایی راشاگیت گفت که او کاملا مخالف هرگونه استدلالی در جهت ارائه اطلاعات طبقه بندی شده به ترامپ است.

وی به شبکه سی بی اس گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که [ترامپ] به اطلاعات دسترسی داشته باشد. فکر نمی کنم اکنون و در آینده بتوان به او اعتماد کرد.»

این اقدام واکنشی به نحوه برخورد ترامپ با منافع امنیت ملی و همچنین رفتار وی در آخرین روزهای دوره ریاست جمهوری وی خواهد بود.

دیلی میل گزارش داد ترامپ در سال 2017 اطلاعات بسیار محرمانه ای راجع به داعش در سوریه در اختیار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «سرگئی کیسلیاک» سفیر سابق این کشور در آمریکا قرار داده بود. این اقدامی بود که سرو صدای زیادی به دنبال داشت و نخستین مورد از ارائه اسرار ملی به افرادی بود که نباید چیزی از آن می دانستند.

ترامپ همچنین یک بار توئیتی را منتشر کرد که به ادعای تحلیلگران، یک عکس طبقه بندی شده از یک مرکز هسته ای ایران بود.

ترامپ آن زمان در پاسخ به این سوال که چرا او این عکس را علنی کرد، به خبرنگاران گفت: «ما یک عکسی داشتیم و آن را منتشر کردیم. به نظرم من کاملاً حق انجام چنین کاری را دارم.»

رئیس جمهور سابق همچنین ماه ها ادعا می کرد که در انتخابات 2020 آمریکا تقلب صورت گرفته است اما نتوانست هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات ادعای خود ارائه کند. وی با ادعاهای خود باعث انتشار انبوه اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی شد که به بی اعتمادی به سیستم انتخاباتی دامن زد.سپس شورش در کنگره رخ داد.

او لحظاتی قبل از تجمع صدها نفر در مقابل ساختمان کنگره در واشنگتن دی سی پیروان خود را تشویق به «جنگ» کرد که در نهایت به حمله به داخل ساختمان منتهی شد.

استیضاح  ترامپ به دلیل «تحریک شورش» کلید خورده و دادگاه وی هفته آینده برگزار می شود.

تصمیم برای لغو دسترسی وی به اسرار ملی می تواند نتیجه همه آن مسائل و سایر مواردی باشد که در طی چهار سال ریاست جمهوری وی دیده شده است. اما هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

البته شاید جلوگیری از دسترسی گزارش ها برای ترامپ کار دشواری نباشد. بر اساس گزارش سال گذشته نیویورک تایمز، رئیس جمهور سابق ظاهراً اصلا گزارش های اطلاعاتی خود را نمی خواند.

در میان جلسات اطلاعاتی ژانویه و فوریه سال 2020 گزارش هایی مبنی بر پیش بینی خطر ویروس کرونا به وی داده شد و او یا اصلا آنها را ندید یا تصمیم گرفت آنها را نادیده بگیرد.

بنابراین گزارش، چهارشنبه ششم ژانویه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.بعد از حمله به کنگره آمریکا این کشور در وضعیت بی سابقه و ملتهبی قرار گرفت و هزاران نیروی گارد ملی این کشور در واشنگتن مستقر شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.