ارتش میانمار با بازداشت رهبر این کشور و سایر اعضای ارشد حزب حاکم و اعلام وضع اضطراری، اداره کشور را در دست گرفته است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری های فرانسه و رویترز، سخنگوی حزب «اتحاد ملی دموکراسی» در میانمار اعلام کرد که ارتش، «آنگ سان سوچی» رهبر این کشور و سایر اعضای ارشد حزب حاکم را در «یک کودتای آشکار» بامداد دوشنبه بازداشت کرد.

آنگ سان سوچی با عنوان رسمی مشاور دولتی، به طور بالقوه در مقام نخست وزیری میانمار قرار دارد و رهبر بالقوه این کشور است.

 

38713030-9208165-image-m-21_1612138276326

 

این اقدام چند هفته پس از آن صورت می گیرد که تنش فزاینده ای میان ارتش که 5 دهه است بر کشور حکومت می کند، و دولت بر سر ادعای تقلب در انتخابات نوامبر در گرفت.

پس از پایان حکومت نظامی در میانمار، قانون اساسی این کشور 25 درصد کرسی پارلمان را در اختیار نظامیان قرار داده و ارتش این کشور عهده دار سه سمت وزارت در کابینه است.

هفته گذشته ارتش در خصوص چنین اقدامی برای در دست گرفتن قدرت هشدار داده بود.

«میو انیونت» گفت که «وین مینت» رئیس جمهور و سایر رهبران این کشور در ساعات اولیه روز دوشنبه بازداشت شدند.

وی تاکید کرد: از مردم می خواهم که عجولانه به این موضوع واکنش نشان ندهند و بر اساس قانون عمل کنند.

بر اساس بیانیه ارتش، کنترل کشور به مدت یک سال در اختیار این نهاد قرار می گیرد. ارتش میانمار با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد قدرت به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

 

8

 

سخنگوی ارتش از اظهارنظر در این خصوص سر باز زد.

به گزارش رسانه ها، اکنون سربازان در حال گشت زنی در «نایپیتاو» پایتخت و شهر «یانگون» هستند. تلفن و اینترنت نیز در پایتخت میانمار دچار اختلال شده است. تلویزیون دولتی میانمار هم در پیامی در فیس بوک اعلام کرد دچار مشکلات فنی شده و قادر به پخش نیست. این رسانه در اطلاعیه‌ ای گفت: «با توجه به مشکلات ارتباط کنونی، با احترام به اطلاع شما می ‌رسانیم که برنامه‌ های معمول ام ‌آر تی ‌وی و رادیو میانمار پخش نخواهد شد.»

 

EtG9up2UUAENCCS

 

بازداشت رهبران میانمار در حالی است که ارتش این کشور درخواست انجام تحقیقات درباره احتمال تقلب در انتخابات ماه نوامبر را مطرح کرد.

حزب اتحاد ملی دموکراسی در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر با کسب 83 درصد آرا به پیروزی رسید اما نحوه برگزاری انتخابات در مناطقی که محل نزاع و درگیری است مورد انتقاد شدید گروه های حقوق بشری قرار گرفت. ارتش با مخدوش دانستن انتخابات، برگزارکنندگان آن را به تقلب متهم کرده بود و خواستار تعویق گشایش دوره جدید مجلس بود که قرار بود امروز دوشنبه آغاز به کار کند.

گروه های اپوزیسیون که به ارتش نزدیک هستند، مدعی شده اند که تخلفات گسترده ای در انتخابات رخ داده است.  

«مینت آونگ هلاینگ» رئیس ارتش میانمار نیز گفته بود که برگزاری انتخابات «غیرعادلانه و غیرصادقانه» بوده است.  

این موضوع موجب شد تا احتمال وقوق کودتا در میانمار قدرت بگیرد.

در نخستین واکنش، سخنگوی کاخ سفید، از مخالفت آمریکا با هرگونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات در میانمار خبر داد و خواستار آزادی رهبران بازداشت شده این کشور شد.

«جن ساکی» افزود: آمریکا از گزارش‌ هایی مبنی بر اقدام ارتش میانمار برای تضعیف انتقال دموکراتیک کشور، از جمله دستگیری آنگ سان سوچی رهبر دولت و سایر مقامات غیرنظامی این کشور، نگران است.

وی از آگاه شدن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا توسط «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی وی نسبت به این مساله خبر داد و اظهار کرد: ما همچنان حمایت قاطع خود از نهادهای دموکراتیک میانمار را تایید می ‌کنیم و با هماهنگی با شرکای منطقه ‌ای خود، از ارتش و سایر طرف‌ها می ‌خواهیم که به هنجارهای دموکراتیک و حاکمیت قانون پایبند باشند و زندانیان امروز را آزاد کنند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ایالات متحده با هر گونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا جلوگیری از انتقال دموکراتیک میانمار مخالف است و در صورت عدم بازگشت این مراحل، علیه عاملان آن اقدام خواهد کرد.

ساکی اضافه کرد: ما از نزدیک اوضاع را رصد می کنیم و در کنار مردم میانمار هستیم که پیش از برای دستیابی به دموکراسی و صلح تلاش کرده ‌اند.

گفتنی است آنگ سان سوچی 75 ساله و برنده جایزه نوبل صلح، سال 2015 و در پی بیش از یک دهه زندان خانگی به قدرت رسید. سوچی که به دلیل مبارزات خود برای دموکراسی در ابتدا چهره ‌ای مورد حمایت جامعه بین‌ المللی بود طی سال ‌های اخیر وجهه بین ‌المللی خود را از دست داد. او به دلیل حملات سازمان یافته نیرو‌های امنیتی این کشور علیه مسلمانان روهینگیا از سوی سازمان‌ های حقوق بشری  به شدت تحت انتقاد قرار دارد. با این حال او همچنان در داخل کشور محبوبیت بسیاری دارد.

میانمار از سال 1962 تا 2011 توسط ارتش اداره می شد. میانمار دو کودتای دیگر را یکی در سال 1962 و دیگری در 1988 تجربه کرده است.

 

واکنش های بین المللی

اتحادیه اروپا به کودتای نظامی امروز دوشنبه در میانمار واکنش فوری نشان داد.شارل میشل، رئیس شورای اروپایی کودتا علیه دولت دموکراتیک آنگ سان سوچی در میانمار را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی همه زندانیانی شد که اخیرا به طور غیرقانونی در این کشور بازداشت شده‌اند. او در توییتر نوشت: «باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشته شده و روند دموکراتیک دوباره برقرار گردد.»

دولت آمریکا ساعاتی پس از اعلام کودتای نظامی در میانمار ضمن محکوم کردن کودتا، مسئولان نایپیداو را تهدید کرد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: «آمریکا با هر گونه اقدام برای تغییر نتایج انتخابات اخیر و ایجاد اشکال برای گذار دموکراتیک در میانمار مخالف است و اگر این رفتار (بازداشت رهبران حزب حاکم) پایان نیابد، علیه مسئولان میانمار اقدام خواهد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود از ارتش میانمار خواست تا تمامی مسئولان دولتی و نیز رهبران جامعه مدنی بازداشت شده را آزاد کرده و «به خواسته مردم میانمار که آن را در انتخابات ۸ نوامبر گذشته اعلام کردند، احترم بگذارد».

ژنرال مین آنگ هیلینگ، فرمانده ارتش میانمار که نام او هم اکنون به عنوان رئیس موقت کشور اعلام شده، سه روز پیش گفت که ممکن است قانون اساسی این کشور تحت شرایطی تغییر کند. اما آمریکا و دیگر کشورهای غربی از مسئولان ارتش میانمار خواستند به «اصول دموکراتیک» پایبند باشد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای بازداشت آنگ سان سوچی و شماری از رهبران میانمار را «به شدت محکوم» کرد.

گوترش در بیانیه خود نوشت: «اعلام انتقال قوه مقننه، مجریه و قضایی به نظامیان و تحولات دیگر ضربه سختی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار وارد خواهد کرد.»

دو قدرت منطقه‌ای یعنی هند و استرالیا نیز به تحولات میانمار واکنش فوری نشان دادند.

ماریز پین، وزیر امور خارجه استرالیا در این زمینه گفت: «ما به ارتش (میانمار) یادآوری می‌کنیم که باید به حاکمیت قانون احترام بگذارد، اختلافات را از طریق ساز و کارهای قانونی برطرف سازد و هر چه سریع‌تر تمامی رهبران سیاسی برآمده از رأی جامعه مدنی و سایر زندانیانی را که به شکل غیرقانونی بازداشت شده‌اند، آزاد کند.»

وزارت امور خارجه هند نیز با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «ما با نگرانی عمیق رویدادهای میانمار را دنبال می‌کنیم. هند همواره همگان را به پشتیبانی پایدار از روند گذار دموکراتیک قدرت در میانمار فراخوانده است زیرا ما بر این باوریم که باید به حاکمیت قانون و رویه دموکراتیک احترام گذاشته شود.»

سنگاپور نیز رویدادهای اخیر در میانمار را مایه «نگرانی جدی» دانسته و همه طرف‌های سیاسی در این کشور را به خویشتنداری فراخوانده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.