آنتونی بلینکن شامگاه گذشته در نخستین کنفرانس خبری، با خبرنگاران در محل وزارت خارجه سخن گفت و برخی موضع گیری های خود را در قبال برجام، یمن، اسرائیل، افغانستان، روسیه و چین ابراز کرد.

به گزارش جماران، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نخستین کنفرانس خبری خود پس از تصدی ریاست وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد: «بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا می ‌گوید بازگرداندن «شفافیت به کاخ سفید» را خواستاریم. ما کارهای زیادی داریم؛ اما مطمئنم که موفق خواهیم شد. آمریکا منابع عظیمی دارد و ما بر آنها تکیه خواهیم کرد. ارزش‌ های آمریکا شریف و نیرومند است و ما دوباره به آنها متعهد خواهیم شد. به رهبری آمریکا در سراسر جهان نیاز است و ما آن را ارائه خواهیم داد؛ زیرا با حضور آمریکا، جهان بهتر می ‌تواند مشکلات را حل کند و بر چالش‌ ها پیروز شود. آمریکا، وقتی در بهترین شرایط خود است، بیش از هر کشور دیگری می‌ تواند همه را برای بهتر شدن بسیج کند!»

او افزود: «جهان اکنون با دقت بر کار ما نظارت می کند، آنها می خواهند بدانند که ما می توانیم زخم های این کشور را درمان کنیم، می خواهند ببینند که آیا ما مدیریت می کنیم و با مثال زدن آیا ما به دیپلماسی با متحدان و شرکای خود توجه خواهیم کرد، برای آنکه به چنین چالش هایی در عصر ما پاسخ داد: همه گیری (کرونا)، تغییرات آب و هوایی، بحران اقتصادی، تهدیدات دموکراسی، مقابله با برابری نژادی و تهدید امنیت و ثبات جهانی ما از طرف دشمنان. پس از چهار سال، ایالات متحده مجدداً با متحدان روابط خواهد داشت.»

وی ادامه داد جو بایدن رئیس جمهور این کشور می ‌خواهد شفافیت به کاخ سفید بازگردد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که مساله تغییر اقلیمی به امنیت ملی ما مربوط می ‌شود و در استراتژی دفاع ملی بعدی قرار خواهد گرفت.

بلینکن سپس به موضوع یمن اشاره کرد و بدون هیچ گونه اشاره ای به جنایات 6 ساله عربستان و ائتلاف آن علیه یمن مدعی شد که «حوثی‌ ها» اقدامات خصمانه گسترده‌ ای در صنعا انجام داده‌ و حقوق بشر را نقض کرده ‌اند. 

وی افزود: مسئله حوثی‌ ها (جنبش انصارالله یمن) و یمن در حال حاضر برای ما در اولویت قرار دارد.

وی در این نشست خبری در خصوص تصمیم دولت بایدن برای بازنگری اقدام دولت ترامپ در قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان تروریستی آمریکا گفت: این مهم است که کمک های انسان دوستانه به دست یمنی‌ ها برسد و در خصوص تعدادی از تصمیماتی که دولت قبلی آمریکا گرفته است، بازنگری خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا دفاع مشروع انصارالله از خاک یمن را «تعرض به اراضی شرکای خود» خواند و گفت: حوثی ‌ها به شرکای سعودی ما حمله می‎ کنند. آنها صنعا را اشغال کرده و به خاک عربستان حمله می ‌کنند.

آنتونی بلینکن در ادامه کنفرانس خبری به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ما با متحدان خود در مورد توافق طولانی مدت با ایران، گفت و گو خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: در صورت بازگشت ایران به توافق هسته ‌ای، ما یک تیم تخصصی برای گفت ‌و گو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می ‌دهیم. بایدن بسیار شفاف بوده و اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات برجامی خود بازگردد، آمریکا نیز متقابلا بازخواهد گشت و واشنگتن تنها هنگامی‌که تهران تعهدات هسته ‌ای خود را انجام دهد، به برجام باز خواهد گشت که این موضوع مدتی طول خواهد کشید.

بلینکن با بیان اینکه تا رسیدن به توافق با ایران، فاصله زیادی وجود دارد، افزود: این توافق می ‎تواند زمینه‌ ای برای ایجاد یک توافق طولانی ‌تر که دیگر مسائل تنش‎ زا در روابط با ایران را برطرف کند، باشد.

به گفته او، «جو بایدن کاملا روشن کرد که اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای 2015 بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.»

او افزود: «ایران عمل به تعهدات خود را در چندین مرحله در زمینه ‌های مختلف متوقف کرده است. اگر تصمیم به بازگشت بگیرد مدتی طول خواهد کشید. همچنین برای ارزیابی اینکه آیا آنها به تعهدات خود عمل می ‌کنند زمان نیاز است. حداقل (می ‌توانم بگویم)، ما هنوز به این نقطه نرسیده ‌ایم.»

وی در عین حال تصریح کرد که دولت به دنبال تقویت و طولانی کردن مفاد این توافق نیز است و گفت: «در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا به دنبال دستیابی به توافقی طولانی‌ تر و مستحکم‌ تر برای حل و فصل «مشکلات عمیق» خواهد بود. در صورت رسیدن به این نقطه، ما یک هیات قوی از کارشناسان را ایجاد خواهیم کرد و پیوستن دوباره  به برجام را به عنوان سکویی برای حل دیگر موضوعات با ایران استفاده خواهیم کرد.»

آنتونی بلینکن توضیحات بیشتری در خصوص این «مشکلات به اصطلاح عمیق» ارائه نکرد.

آنتونی بلینکن پیش از آنکه به عنوان وزیر خارجه شروع به کار کند، گفته بود که آمریکا قبل از بازگشت به برجام با اسرائیل و متحدان عرب آمریکا رایزنی خواهد کرد.

توافق‌ هسته‌ ای ایران در سال 2015 امضا شد و به تایید سازمان ملل نیز رسید. اما در سال 2018، دونالد ترامپ به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ ها علیه ایران بازگشت و تشدید شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح سیاست دولت جدید آمریکا در خصوص عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل پرداخت و با بیان این که دولت جدید آمریکا از توافق ابراهیم حمایت می‌ کند، عادی ‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه را یک تحول مثبت خواند و گفت هر کاری برای حفظ این توافق‌ ها انجام خواهیم داد.

وی در عین حال گفت که دولت آمریکا قصد دارد برنامه دولت قبلی دونالد ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای متحد را دوباره بررسی کند. و البته تاکید کرد که توقف فروش سلاح به سعودی ها و اماراتی ها امری طبیعی است که ممکن است برای بررسی ها و بازبینی ‎ها در آغاز هر دولتی رخ دهد.

جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود مخالفتش را با استفاده از سلاح ‌های آمریکا در جنگ یمن اعلام کرده بود.

در مورد موضوع چین، بلینکن رابطه با ایالات متحده را دارای عناصر خصمانه، رقابتی اما در عین حال مشارکتی توصیف کرد، و گفت یکی از زمینه هایی که امیدوار است شاهد همکاری در آن با چین باشد مقابله با تغییرات اقلیمی است.

آنتونی بلینکن در خصوص تعامل کشورش با چین گفت که رابطه آمریکا با چین مهم ترین رابطه سیاسی موجود در جهان است که به آینده جهان شکل خواهد داد.

وی تکرار کرد که در استان سین کیانگ نسل کشی علیه اویغورها انجام شد. 

وی همچنین با اشاره به موضوع بازداشت «آلکسی ناوالنی» منتقد کرملین و اوضاع حقوق بشر روسیه گفت: تعجب می ‌کنم که مسکو درباره یک نفر به شدت نگران است. آمریکا شدیدا نگران بازداشت ناوالنی معارض روسی است.

او ادامه داد: صدای ناوالنی صدای بسیاری از ملت روسیه است که باید شنیده شود.

بلینکن همچنین گفت که هم به دخالت در انتخابات و هم به حمله هکری به آمریکا که به طور گسترده ای تصدیق می شود که توسط روسیه انجام شده است، خواهد پرداخت.

وی همچنین گفت که گزارشاتی را مبنی بر معامله روسیه و طالبان برای قتل نظامیان آمریکایی در افغانستان بررسی خواهد کرد.

در مورد افغانستان، بلینکن گفت که دولت بایدن می خواهد نگاهی دقیق به توافق صلح فوریه 2020 بین دولت ترامپ و طالبان داشته باشد تا پس از نزدیک به 20 سال جنگ، نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کند. وی گفت: قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه اقدام، ما باید دقیقاً بفهمیم که در توافق چیست، از خلیل زاد، مذاکره کننده اصلی آمریکا، خواسته شده است تا در این کار باقی بماند تا بتواند «کار حیاتی را که انجام می دهد ادامه دهد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.