تاریخ دادگاه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا اعلام شد.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، تاریخ جدیدی برای ادامه روند استیضاح ترامپ اعلام شد. بر این اساس، «چاک شومر» رهبر اکثریت در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در این مجلس از 8 فوریه (20 بهمن) آغاز می شود.

چاک شومر گفت: «متهم کنندگان ترامپ در  مجلس نمایندگان  مواد اتهامی استیضاح را در روز دوشنبه، 25 ژانویه ساعت 7 بعدازظهر ارائه خواهند کرد ... سخنرانی طرفین (دادگاه مربوطه ) در سنا از 8 فوریه آغاز می شود.»

شومر تصریح کرد که طی دو هفته هر دو طرف - متهم کنندگان و مدافعان ترامپ - این فرصت را خواهند داشت که برای محاکمه وی آماده شده و مواضع خود را در اسناد ویژه برای روند تدوین کنند.

سناتور شومر گفت که «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان روز دوشنبه آینده مصوبه استیضاح دونالد ترامپ را تحویل خواهد داد و اقدامات اولیه روز سه شنبه آغاز خواهد شد. اما جلسه دفاع و دادگاه در ماه فوریه آغاز خواهد شد تا در این فرصت سنا اعضای کابینه دولت جو بایدن را بررسی کند.

سناتور شومر در ادامه با اشاره به حمله مرگبار خشونت طلبان به ساختمان کنگره گفت، همه ما می خواهیم این فصل دردناک در تاریخ کشور را پشت سر بگذاریم.

او اضافه کرد: اما الیتام و اتحاد تنها با حقیقت و پاسخگو بودن حاصل خواهد شد و این همان چیزی است که این دادگاه فراهم خواهد کرد.

پیش از این، دموکرات ها اصرار داشتند که روند استیضاح را از اوایل هفته آینده آغاز کنند، در حالی که جمهوری خواهان پیشنهاد کردند که این روند پس از 13 فوریه آغاز شود. بنابراین، چانه زدن دو طرف با مصالحه به پایان رسید: دموکرات ها با یک تعویق دو هفته اما نه سه هفته موافقت کردند.

بر این اساس، رهبران سنا توافق کردند جلسه استیضاح ترامپ را تا این تاریخ به تعویق اندازند تا تیم حقوقی او زمان بیشتری برای آماده شدن جهت دفاع داشته باشد و همچنین دموکرات ‌ها نیز فرصت داشته باشند به مسائل مربوط به کرونا و همچنین تایید کابینه بایدن بپردازند.

 رسانه‌ های آمریکا می‌ گویند جمهوری‌خواهان و دموکرات ‌ها با تعویق برگزاری دادگاه استیضاح دونالد ترامپ موافقت کردند، چرا که تا روز جمعه تنها دو تن از اعضای کابینه جو بایدن توسط سنا تایید شده‌ اند.

شماری از جمهوری ‌خواهان می‌ گویند برگزاری دادگاه استیضاح رئیس جمهور سابق پس از پایان دوره اش قانونی نیست.

دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش دادگاه استیضاح او در سنا برگزار می ‌شود.

مجلس نمایندگان ترامپ را به اتهام تحریک به شورش در پی ناآرامی های 6 ژانویه هنگام هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح کرد.

در جریان حمله به ساختمان کنگره یک مأمور پلیس و چهار نفر دیگر کشته شدند.

دونالد ترامپ در پیام خداحافظی خود حمله به کنگره آمریکا را محکوم کرد. دونالد ترامپ گفت: «همه آمریکایی‌ ها از هجوم به کنگره وحشت‌ زده شدند. خشونت سیاسی حمله ‌ای است به هر آنچه که ما آمریکایی ‌ها آن را گرامی می ‌داریم. این هرگز قابل تحمل نخواهد بود.»

در مورد اینکه آیا امکان استیضاح پس از کنار رفتن رئیس جمهور وجود دارد، در میان وکلای قانون اساسی در ایالات متحده اتفاق نظر وجود ندارد. مسئله استیضاح در مورد ترامپ فقط از لحاظ نظری اهمیت ندارد: اگر وی در سنا محکوم شود، پس از آن می توان با رأی گیری جداگانه ای  از حق عهده دار شدن سمت های انتخابی محروم کرد. ترامپ در گذشته این احتمال را رد نکرد که در سال 2024 کاندیدای ریاست جمهوری شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.