رئیس جمهور جدید آمریکا، «ویلیام برنز» را به عنوان کاندیدای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت خود معرفی کرد. برنز نقش ویژه ای در مذاکرات هسته ای با ایران ایفا کرده بود.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، «جو بایدن» رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا در بیانیه ‌ای اعلام کرد قصد دارد «ویلیام (بیل) برنز» را به عنوان کاندیدای تصدی ریاست سیا معرفی کند.

در این بیانیه آمده است: «بیل برنز یک دیپلمات نمونه با دهه‌ ها سال تجربه در صحنه جهانی است که مردم و کشور ما را امن نگاه می‌دارد و با اعتقاد عمیق من هم نظر است که باید این نهاد اطلاعاتی غیرسیاسی باشد. با ریاست او بر سیا، مردم آمریکا خواب آرامی خواهند داشت.»

چنانچه مجلس سنا صلاحیت ویلیام برنز برای این سمت را تأیید کند، او نخستین رئیس این سازمان خواهد بود که سراسر زندگی حرفه‌ ای ش را در وزارت خارجه آمریکا سپری کرده است.

سی ان ان به نقل از منابع آگاه نوشت: دلیل انتخاب برنز تجربه دیپلماتیک وی است و توانایی وی برای آنچه «احیای اعتبار این آژانس اطلاعاتی در دوره پس از ترامپ» عنوان شده است.

برنز هم اکنون رئیس اندیشکده «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی» است. وی در دولت اوباما به عنوان معاون وزیر خارجه آمریکا خدمت کرد.

وی همچنین در زمان بیل کلینتون به عنوان سفیر آمریکا در اردن و در زمان جورج بوش به عنوان سفیر در روسیه کار کرده است.

وی در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ایفای نقش کرده است. او بنا داشت خیلی زودتر از این، خود را بازنشسته کند ولی به خواست باراک اوباما این تصمیمش را عقب انداخت تا تکلیف مذاکرات ایران معلوم ‌تر شود.

بعد از کناره ‌گیری ‌اش هم اعلام شد که او همچنان به عنوان مشاور با دولت آمریکا در زمینه مذاکرات ایران و موارد دیگر همکاری می ‌کند.

بیل برنز در اکتبر 2014 بازنشسته شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.