به نظر می رسد فردا واشنگتن به یک میدان جنگ بدل شود. گروه های افراطی به وضوح خواستار جنگ داخلی خونین در دفاع از ادامه نامشروع ریاست جمهوری ترامپ شده اند.

 

به گزارش جماران،با وجود این که نوارهای صوتی لو رفته از دونالد ترامپ به طور متناوب دادستان کل جمهوری خواه جورجیا را تهدید می کند، به نظر می رسد هیچ چیز مانع تلاش این سیاستمدار متزلزل (ترامپ) برای لغو نتیجه انتخابات نوامبر 2020، که در آن شکست خورد، نمی شود.

اکنون دنیا با نزدیک شدن به 6 ژانویه (فردا) با نگرانی در انتظار است و همراه با آن انبوهی از طرفداران ترامپ که توسط رئیس جمهور به تظاهرات فراخوانده شده اند تا با تصویب نتایج انتخابات توسط کنگره مخالفت کنند.

احتمال خشونت چقدر است؟ یا آیا این صدای بلند، اما بی نتیجه خواهد بود؟

پایگاه هواداران محافظه کار ترامپ که در اعتراض به قانون اساسی تبحر دارند، نظریه پردازان توطئه، انکارکنندگان کووید 19و مخالفان ماسک، بیشتر بلوف و سر و صدا دارند. اما این بدان معنا نیست که خطرناک نیستند، حداقل وقتی آنها توسط وفاداران مسلح، راست افراطی ترامپ تقویت می شوند، و هنگامی که رئیس جمهور معزول شان دوست دارد خشونت را نشانه بگیرد.

ترامپ سال گذشته فعالان مخالف قرنطینه را تشویق به تصرف مسلحانه ساختمان های پایتخت ایالت ها کرد. او به «پسران مغرور» راست افراطی گفت  که دست نگه‌ دارند و عقب بایستد. (پسران مغرور، لقبی است که به بخشی از هواداران مسلح ترامپ داده شده است.) آیا راهپیمایی واشنگتن دی سی می تواند به محاصره ساختمان کنگره ایالات متحده تبدیل شود؟

شواهد نشان می دهد که این مسئله بعید نیست. در شهر «سالم» ایالت «اورگان» چند روز قبل از کریسمس، معترضان ضدقرنطینه در اعتراض به جلسه ویژه قانونگذاری ایالت اورگان، پنجره های ساختمان کنگره را شکستند، به خبرنگاران حمله کردند و با پلیس درگیر شدند.

در واقع، یک احساس رو به رشد ضد پلیس و ضد دولتی در میان ترامپ گرایان راست افراطی مسلح وجود دارد، که نشان می دهد قصد آنها برای «اقدام مستقیم» به طور فزاینده ای محدود نیست. شیفتگی فاشیست آشنا به خشونت، در شبکه های اجتماعی جایگزین و سیستم عامل های ارتباطی مانند تلگرام نمایش داده شد، که در آن فعالان راست افراطی بمب گذاری در روز کریسمس نشویل را با احساس وحشت جشن گرفتند.

روز چهارشنبه، معترضان راست افراطی قصد دارند در چهار راهپیمایی مختلف در واشنگتن دی سی خواستار لغو نتیجه انتخابات از سوی کنگره شوند - یک تاکتیک مشترک برای ممانعت از واکنش پلیس و ایجاد هماهنگی مستقل در خیابان ها. این موارد شامل یک «اعتراض خشونت بار» در مقابل کنگره، یک راهپیمایی از شهرداری به سمت کنگره و دو رویداد دیگر که ظاهراً با هم مرتبط هستند.

گروه های افراطی که وقایع را تبلیغ می کنند، به وضوح خواستار جنگ داخلی خونین در دفاع از ادامه نامشروع ریاست جمهوری ترامپ شده اند.

 

1852018868

 

قرار است فردا نشست کنگره آمریکا به ریاست «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برگزار شود و طی آن آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شمارش شود. پیش از این مجمع گزینندگان در سراسر آمریکا جلسات رای گیری خود درباره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده و حالا قرار است در مراسم روز چهارشنبه، شمارش این آرا در کنگره نهایی شود.

بسیاری از کارشناسان و تیم بایدن اعلام کرده اند نقش مایک پنس در این جلسه تشریفاتی است و وی کاری نمی تواند غیر از تائید «الکترال کالج ها» و پیروزی بایدن انجام دهد. با این وجود 11 سناتور جمهوری خواه در مجلس سنا و 140 نماینده جمهوری خواه در مجلس نمایندگان گفته اند که آرای الکترال را به چالش خواهند کشید. ستاد انتخاباتی ترامپ هم از طرفداران خود خواسته تا با تماس با سناتورهای جمهوری خواه، به آنها فشار آورده تا به نتایج انتخابات در ایالت های کلیدی در نشست روز چهارشنبه اعتراض کنند.

در پی اعتراض های مداوم دونالد ترامپ به نتایج انتخابات و دعوت او برای برگزاری تجمع در حمایت از خود در 6 ژانویه، گروه «پسران مغرور» حضور خود در این تظاهرات را اعلام کرده اند. 

رهبر گروه مسلح «پسران مغرور» نیز پیش از بازداشتش، از حضور خود به صورت ناشناس در تظاهرات روز چهارشنبه در حمایت از ترامپ در واشنگتن دی سی خبر داده بود. «انریکه تاریو»، رئیس گروه پسران مغرور گفته بود: «اعضای گروه لباس های متمایز سیاه و زرد خود را نمی پوشند تا در میان مخالفان ناشناس باقی بمانند، ما لباس سیاه و زرد سنتی خود را نخواهیم پوشید. ما ناشناس خواهیم بود و در تیم های کوچکتر در مرکز شهر واشنگتن دی سی پراکنده خواهیم شد. ممکن است به همین مناسبت لباس سیاه بپوشیم».

 معترضان «آنتیفا» هم که به گفته برخی، مخالف اصلی پسران مغرور هستند، انتظار می رود در تظاهرات فردا شرکت کنند و  پیش بینی می شود که در تظاهرات عمومی یک نزاع جدی آغاز شود. برخوردهای خشونت آمیز بین پسران مغرور راست گرا و گروه های ضد فاشیست چپ گرا در ماه های اخیر در میان نا آرامی های اجتماعی به ویژه در پورتلند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. واشنگتن پست به نقل از کارشناسان در این باره گزارش داده واشنگتن می تواند میدان جنگ بعدی باشد.

گارد ملی واشنگتن دی سی اعلام کرده است که حدود 340 نفر از پرسنل در واشنگتن دی سی طی روزهای 5 تا 7 ژانویه (16 تا 18 دی) فعال و مستقر خواهند شد. این نیروها قرار است به مقام های رسمی واشنگتن برای کنترل جمعیت و برقراری نظم و امنیت عمومی کمک کنند.

گویا قرار نیست غائله پساانتخاباتی آمریکا تمام شود.

خبرها و رویدادهای بسیاری از زمان برگزاری انتخابات بی سابقه 2020 رخ داده است که به شرح زیر است:

- انتقاد ترامپ از دیوان عالی: ترامپ در واکنش به اقدام اخیر دیوان عالی آمریکا مبنی بر جلوگیری از طرح پرونده دادخواست در مورد تقلب در انتخابات، گفت که از این اقدام دیوان عالی ناراضی است.

- ادعاهای انتخاباتی ترامپ در مورد انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا: رئیس جمهور آمریکا که تاکنون ادعاهای مختلفی در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 مطرح کرده، از سرقت انتخابات در ایالت «جورجیا» ابراز نگرانی کرد.

وی گفت «نمی توان گفت که ما جورجیا را از دست دادیم؛ انتخابات دور دوم مهم‌ترین انتخابات در تاریخ کشور ماست.» ترامپ همچنین کارزار انتخاباتی خود در جورجیا را کارزاری علیه فرماندار دموکرات این ایالت خواند و گفت «سناتورهای دموکرات می‌خواهند جورجیا را به ونزوئلا تبدیل کنند.»

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در ایالت «جورجیا» تاکید کرد «دموکرات‌ ها کاخ سفید را تصاحب نخواهند کرد و ما با تمام توانمان مبارزه می‌کنیم.»

- استعفای دادستان کل جورجیا: دادستان کل ایالت «جورجیا» که از سوی ترامپ منصوب شده بود، دو روز پس از انتقاد رییس جمهور به وی در مورد مسئولیت انتخابات، از سمت خود استعفا داد.

وی تماس ترامپ در مورد تغییر نتیجه انتخابات در این ایالت را نگران کننده خواند و متعهد شد اقدام‌های تحقیقی لازم در مورد تلاش ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات را انجام دهد.

- امید ترامپ به اقدام پنس در نشست کنگره: ترامپ ابراز امیدواری کرد مایک پنس معاونش در نشست کنگره برای بررسی نتیجه رای گیری الکترال و صدور گواهی تایید، به نفع وی وارد عمل شود.

- نگرانی سناتور جمهوری خواه از کنترل دموکرات ‌ها بر سنا: «چیپ روی»، سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفت «کنترل دموکرات‌ ها بر سنا به معنای درگیری تمام عیار سراسری است.»

- پیش بینی در مورد تشدید شکاف و تقسیم شدن حزب جمهوری خواه در پی تلاش برای به چالش کشیدن نتیجه رای گیری الکترال.

- حمله جمهوری خواهان مجلس نمایندگان به 21 نماینده این مجلس به دلیل تلاش برای انتخاب «نانسی پلوسی» به عنوان رئیس مجلس.

- توییت ترامپ در استقبال از معترضان: ترامپ با انتشار توییتی به استقبال معترضان به نتیجه انتخابات که قصد دارند روز 6 ژانویه در «واشنگتن»، تجمع و تظاهرات کنند، رفت.

- بررسی طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا: در حالی که دو هفته تا پایان حضور ترامپ در کاخ سفید باقی مانده، مجلس نمایندگان آمریکا، طرح استیضاح وی را بررسی می ‌کند. «ایلهان عمر»، هدایت این طرح را برعهده دارد.

- هدف جمهوری خواهان معترض به نتیجه انتخابات: یک منبع آگاه در حزب جمهوری خواه، هدف نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه معترض به نتیجه انتخابات 2020 را خیز آنها برای کاندیدای در انتخابات ریاست جمهوری 2024 خواند.

- شکایت شرکت رای گیری «دومینیون» از «سیدنی پاول» وکیل ترامپ به دلیل اتهام زنی به این شرکت و انجام تحقیقات مشابه علیه ترامپ و تیم حقوقی وی.

- مخالفت دادستان منطقه «آتلانتا» با درخواست بررسی تماس ‌های تلفنی ترامپ با وزیر خارجه ایالت «جورجیا» و سایر مقام ‌های این ایالت برای لغو نتیجه انتخابات.

- انتقاد شدید بایدن از ترامپ در کارزار انتخاباتی در ایالت «جورجیا».

- انتشار اطلاعات گمراه کننده جمهوری خواهان در مورد انتخابات دور دوم سنا در ایالت «جورجیا» در فیس بوک.

- هشدار «باراک اوباما»، رئیس جمهور پشیین آمریکا در مورد تهدیدهای ناشی از اقدام ترامپ مبنی بر تماس با مقام ‌های این ایالت.

- افزایش شمار سناتورهای جمهوری خواه خواهان به چالش کشیدن نتیجه رای گیری الکترال در نشست کنگره.

- دستگیری سردسته گروه «پسران مغرور»، از گروه‌ های حامی ترامپ به دلیل اعتراض‌ های ماه دسامبر.

- گمانه زنی‌ ها در مورد اعلام نتیجه نهایی انتخابات کنگره تا ماه فوریه.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.