سی ان ان گزارش داد مقامات آمریکایی تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که ترور سردار سلیمانی به منظور خاتمه دادن به یک حمله قریب الوقوع به آمریکایی ها صورت گرفته است.

به گزارش جماران، سی ان ان در تحلیلی در تاریخ 8 ژانویه 2020 نوشت: هنگامی که برای نخستین بار خبر ترور ژنرال ارشد ایرانی «قاسم سلیمانی» توسط دولت آمریکا اعلام شد، از مقامات پنتاگون گرفته تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مراقب بودند که اینگونه جلوه دهند که این حمله به منظور خاتمه دادن به یک حمله قریب الوقوع به آمریکایی ها صورت گرفته است.

اینکه این حمله، که بدون تأیید یا بحث در کنگره انجام شد، باید با ضرورت پایان دادن به تهدید قریب الوقوع انجام می شد، در واقع قانونی بودن آن را طبق قوانین ایالات متحده اثبات می کند. اما ترامپ متعاقباً - خصوصاً در اظهاراتش در دفتر بیضی شکلش در کاخ سفید - این مطلب را روشن کرد که وی همچنین خواسته انتقام مرگ یک پیمانکار آمریکایی در یک پایگاه نظامی عراق را که احتمالاً در حمله شبه نظامیان مورد حمایت ایران کشته شد، بگیرد و یا به اعتراضات خشونت آمیز در سفارت آمریکا در بغداد پاسخ بدهد.

اظهارات ترامپ در دفتر بیضی شکل، ایده مربوط به تهدید قریب الوقوع را کنار زد و استدلال های او را در یک برنامه رادیویی محافظه کار برجسته ساخت که حمله به سلیمانی سال ها قبل، توسط رئیس جمهور باراک اوباما یا رئیس جمهور جورج دبلیو بوش باید انجام می شد.

اما ترور (شهید) سلیمانی می تواند به جنگ منجر شود، حتی اگر این تلاش برای از بین بردن یک تهدید تروریستی بوده باشد. 

کشتن یک تروریست به عنوان یک موضوع امنیتی یک چیز است و ترور ژنرال کشور دیگر به عنوان بخشی از دستور کار سیاسی چیز دیگری است.

مقامات عالی رتبه ای که به ترامپ گزارش می دادند، از تصمیم او برای ترور (شهید) سلیمانی متعجب شدند، زیرا این گزینه شدیدترین گزینه ای است که به وی ارائه شده بود.

وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای در ارتباط با حمله به کاروان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌ جمهور با ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است.»

پنتاگون ادعا کرد که سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه ‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود.

وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه، از اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت امریکا در عراق به عنوان «حمله به سفارت آمریکا» یاد کرده و مدعی شد این اقدام به دستور سردار سلیمانی صادر شده است.

در پایان این بیانیه آمده است: «هدف از این حمله جلوگیری از برنامه‌ های آتی ایران برای حمله بود. ایالات متحده همه اقدامات لازم را برای حراست از مردم و منافع این کشور در سراسر جهان انجام خواهد داد».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.