وزیر دادگستری آمریکا در حال بررسی کناره گیری از سمت خود قبل از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ است. این مساله پس از آن مطرح شده است که وی تاکید کرده بود که هیچ مدارکی که نشان دهد در انتخابات تقلب صورت گرفته باشد کشف نکرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از نیویورک تایمز، منابع آگاه می ‌گویند «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا در حال بررسی استعفای خود قبل از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

براساس گزارش مذکور، وزیر دادگستری آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

ویلیام بار با ترک زودهنگام دادگستری می تواند از تقابل با ترامپ خودداری کند.

دادستان کل آمریکا که در طول دوره تصدی خود همواره از دونالد ترامپ پشتیبانی کرده است، اما هفته گذشته گفته بود که وزارت دادگستری هیچ مدرکی درباره تقلب گسترده در انتخابات پیدا نکرده است.

اظهارات ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس باعث حیرت بسیاری از ناظران و تحلیلگران شد. او آشکارا ادعاهای دونالد ترامپ در ارتباط با وقوع تقلب گسترده انتخاباتی را رد کرده است.

وزیر دادگستری آمریکا گفته است: «تا کنون هیچ مدرک و سندی درباره تقلبی که بتواند تاثیری بر نتیجه انتخابات داشته باشد، مشاهده نشده است.»

چنین اظهاراتی از سوی یکی از اعضای تیم دونالد ترامپ درباره نتایج انتخابات سوم نوامبر تا کنون بی‌سابقه بوده است. ویلیام بار یکی از معتمدان دونالد ترامپ و از چهره‌های وفادار به او بوده که بارها در گذشته از او در برابر مشاجرات حقوقی دفاع و پشتیبانی کرده است.

هفته گذشته، خبرنگاری از ترامپ پرسید که آیا هنوز به بار اعتماد دارد یا نه، و ترامپ پاسخ داد «این سوال را چند هفته دیگر از من بپرسید.»

منابع آگاه تأکید کردند که ترامپ به شدت از ویلیام بار به دلیل نقض اظهاراتش درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست ‌جمهوری سوم نوامبر 2020 (13 آبان ماه) دلگیر است.

از طرف دیگر، شبکه «ای بی سی نیوز» در گزارشی اختصاصی در این خصوص نوشت که بار پس از مصاحبه جنجالی خود با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار داشته است.

طبق این گزارش، بار روز سه شنبه و پس از مصاحبه با آسوشیتدپرس به مدت دو ساعت و نیم در محوطه کاخ سفید بوده است و کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا مدعی هستند که بار یک نشست از قبل برنامه ‌ریزی شده با «مارک میدوز» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید داشته است.

منابع آگاه به شبکه ای بی سی اعلام کردند که زمانی که بار در محوطه کاخ سفید بوده است، ترامپ خواستار دیدار با او شده است.

یکی از منابعی که در جریان اوضاع قرار گرفته بود، دیدار بار با ترامپ را بسیار فشرده و جدی توصیف کرده است اما هیچ‌ گونه جزئیاتی درباره محتوای این دیدار ارائه نکرد.

یک منبع آگاه دیگر در این خصوص گفت که برخی از اطرافیان ترامپ تلاش دارند تا وی را متقاعد کنند که بار را از سمت وزیر دادگستری آمریکا اخراج نکند.

روزنامه واشنگتن‌ پست هم گزارش کرد که ظاهراً ترامپ به شدت از ویلیام بار خشمگین است و یکی از مقام‌ های دولت ترامپ گفته است که احتمال اخراج وی وجود دارد.

طبق این گزارش، «کیلی مک انانی» سخنگوی کاخ سفید مستقیماً به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا ترامپ به بار اعتماد یا اعتقاد دارد، پاسخ نداد اما ادامه داد که در صورتی که ترامپ هرگونه تغییرات شخصی داشته باشد، اعلام خواهد شد.

پیش از این «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا هم در سخنانی اعلام کرد اظهارات ویلیام بار درباره عدم تقلب در انتخابات می ‌تواند به بهای از دست دادن شغلش تمام شود.

چاک شومر گفته بود: حدس می‌ زنم که ویلیام بار فرد بعدی خواهد بود که اخراج می ‌شود، زیرا او نیز اکنون می‌ گوید تقلبی رخ نداده است؛ به نظر می ‌رسد ترامپ هر کسی را در که در این باره صحبت کند، اخراج می ‌کند.

تیم وکلای دونالد ترامپ اظهارات ویلیام بار را رد کرده‌ اند. رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ و همچنین «جنا الیس» یکی از اعضای تیم وکلای ترامپ مدعی شده ‌اند که تا کنون وزارت دادگستری کوچکترین تحقیقی درباره برگزاری انتخابات انجام نداده است. تیم وکلای دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند: «ما اسناد و مدارک گسترده ‌ای درباره محاسبه آرای غیرقانونی در دست ‌کم شش ایالت آمریکا جمع‌آوری کرده ‌ایم.»

آنها مدعی شده ‌اند که ویلیام بار بدون داشتن کوچکترین اطلاعی چنین موضعی گرفته است. ظرف هفته ‌های گذشته، شماری از شکایات حقوقی تیم انتخاباتی دونالد ترامپ از سوی دادگاه‌های ایالتی رد شده است. اکنون ترامپ شکایت دیگری به دادگاه عالی ویسکانسین درباره تخلفات انتخاباتی ارائه کرده است.

این اولین بار نیست که ترامپ از وزرای دادگستری دادگستری آمریکا ناخرسند است و پیش از این نیز به طور مداوم به «جف سشنز» اولین وزیر دادگستری خود به دلیل کناره‌ گیری از تحقیقات درباره اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست ‌جمهوری 2016 آمریکا حمله لفظی کرده بود و در نوامبر 2018، وی را وادار به کناره ‌گیری از سمتش کرد.

«جو بایدن» دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری با کسب 306 رأی الکترال (مجمع گزینندگان) در مقابل 232 رای ترامپ، رئیس جمهور کنونی را شکست داد و همچنین شش میلیون و 200 هزار رأی مردمی بیشتر از ترامپ کسب کرد. با این وجود، ترامپ همچنان آشکارا و بدون ارائه شواهدی ادعا کرده است تقلبی گسترده در انتخابات ریاست جمهوری روی داد. این ادعا‌ها بار‌ها از سوی مقامات دولتی و ایالتی آمریکا رد شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.