فرانسه که 200 میلیون دوز از واکسن کرونا را به شرکت ‌های مختلف سفارش داده می‌ گوید واکسیناسیون برای همه در این کشور رایگان خواهد بود.

 

به گزارش جماران، نخست وزیر فرانسه اعلام کرده است این کشور واکسن کرونا را برای تمام کسانی که در سیستم تامین اجتماعی این کشور هستند، به صورت رایگان تامین می ‌کند؛ این در حالیست که همزمان، نگرانی در مورد «ناسیونالیسم در دسترسی به واکسن» و محروم شدن کشورهای فقیر از داروهای کووید19 افزایش یافته است.

به گفته «ژان کاستکس» قرار است یک میلیارد و 500  میلیون یورو از بودجه سال آینده تامین اجتماعی این کشور برای این امر تخصیص داده شود.

کاستکس تاکید کرد کارزار واکسیناسیون در فرانسه طی چند هفته آینده آغاز می ‌شود و این روند پس از کسب مجوزهای لازم از آژانس دارویی اروپا در دستور کار قرار می‌ گیرد.

طبق این طرح قرار است در ماه ژانویه ابتدا یک میلیون نفر از آسیب‌ پذیرترین افراد واکسن دریافت کنند. در این طرح افرادی که در خانه‌ های سالمندان هستند در اولویت قرار دارند.

فرانسه که 200 میلیون دوز از واکسن کرونا را به شرکت ‌های مختلف سفارش داده می‌ گوید واکسیناسیون برای همه در این کشور رایگان خواهد بود.

با توجه به اینکه گفته می ‌شود برای کسب ایمنی در برابر بیماری کووید19 تزریق دو نوبت از واکسن ضروری است، این 200 میلیون واکسن برای جمعیت 100 میلیون نفری فرانسه کافی خواهد بود.

با این حال هنوز مشخص نیست چه میزان از افراد حاضر خواهند شد این واکسن را تزریق کنند. طبق نظرسنجی‌ های انجام شده تنها 59 درصد فرانسوی‌ ها اعلام کردند حاضر خواهند بود واکسن کووید19 را دریافت کنند. این عدد در آمریکا 67 و در انگلیس 85 درصد بوده است.

با این وجود پژوهشگران می‌ گویند حتی با وجود انجام آزمایش‌ ها چندین ماه زمان لازم خواهد بود که دریابیم واکسن کارایی لازم را داشته است یا خیر.

«اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه هم گفت: واکسن تولید شده توسط شرکت دارویی Pfizer آمریکا و شرکت BioNTech آلمان که انتظار می رود ابتدا وارد شود، به دست ساکنان و برخی از کارکنان خانه های سالمندان می رسد.

مرحله اول مبارزات ملی، برنامه ریزی شده تا ژانویه آغاز می شود، حدود 1 میلیون نفر را شامل می شود. وران گفت واکسن ها به طور مستقیم در 10 هزار خانه سالمندان تحویل داده می شوند.

مرحله دوم، که در ماه فوریه آغاز می شود، به 14 میلیون نفر دیگر با عوامل خطر ابتلا به کووید19 شدید، از جمله افراد مسن اختصاص خواهد داشت.

وران گفت اولویت به افراد 75 سال به بالا و پس از آن افراد 65 سال به بالا و کارمندان مراقبت های بهداشتی 50 ساله و بالاتر یا افرادی که دارای شرایط بهداشتی هستند آسیب پذیر است.

در مرحله سوم، تخمین زده می شود که از بهار آغاز شود، فرانسه به تدریج واکسیناسیون را برای کل مردم آغاز می کند، از افراد 50-64 ساله شروع می شود.

مقامات گفتند که پزشکان خانواده کلید دریافت و تحویل واکسن ها خواهند بود.

مقامات بهداشتی فرانسه اجازه واکسن هایی را می دهند که از طرف آژانس دارویی اروپا (EMA) مجاز شده اند.

بعد از اعمال محدودیت ‌های تازه، روند ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه کنترل شده و مسئولان بهداشتی در این کشور می‌ گویند توانسته ‌اند از شدت خطر ابتلا به این بیماری در فرانسه بکاهند.

همزمان با برنامه ‌ریزی کشورهای ثروتمند برای آغاز روند واکسینه کردن مردم در هفته ها و ماه‌ های آینده، نگرانی در مورد «ناسیونالیسم در دسترسی به واکسن» و محروم شدن کشورهای فقیر از داروهای کووید19 افزایش یافته است.

بنا براعلام سازمان جهانی بهداشت، برنامه «تسریع دسترسی به داروهای کووید19» به حداقل 38 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد و در حال حاضر با کسری بودجه 28 میلیارد دلاری مواجه است. بدون فراهم کردن این بودجه، کشورهای فقیر از داروهای کووید19 از جمله واکسن محروم خواهند شد.

پژوهش بنیاد خیریه «بیل و ملیندا گیتس» تاثیرات اقتصادی مثبت توزیع برابر و عادلانه واکسن کرونا در تمام جهان را روی اقتصاد 10 کشور ثروتمند از جمله کانادا، آلمان، فرانسه، ژاپن، سوئد، انگلیس، آمریکا، قطر و امارات متحده عربی بررسی کرده است.

بنابر این پژوهش، در نتیجه توزیع عادلانه واکسن، اقتصاد جهانی در سال‌ های 2020 تا 2021 حداقل 153 میلیارد دلار و تا سال 2025 حدود 466 میلیارد دلار سود خواهد برد.

پژوهش یاد شده بر اساس پیش ‌بینی‌ های بانک جهانی و صندوق بین ‌المللی پول از فرمول ‌های گوناگون واکسینه کردن مردم جهان انجام شده است.

«تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت این پژوهش را ستوده و گفته است: «ارائه کمک مالی به برنامه تسریع دسترسی به داروهای کووید 19 از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای همه کشورهای جهان یک اقدام هوشمندانه است».

«آندرئا تیلور» از مسئولان موسسه بهداشت جهانی «دوک» که آمار و اطلاعات مربوط به بیماری کووید19  را بررسی می‌ کند، گفت: «پژوهش دیگری نیز در گذشته انجام شده که نشان می ‌دهد کشورهای ثروتمند جهان از پیامدهای دسترسی ناعادلانه به واکسن کرونا، سالانه حدود 119 میلیارد دلار ضرر خواهند کرد».

او افزود: «سرمایه‌ گذاری و کمک مالی بیشتر کشورهای ثروتمند به توزیع برابر واکسن به نفع خود آنها نیز خواهد بود چون در غیر این‌صورت، هم از نظر تلفات ناشی از شیوع این بیماری و هم از نظر تولید ناخالص ملی بیشتر ضرر خواهند کرد».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.