دو مسئول دیگر از دولت ترامپ کنار کشیدند تا زنجیره استعفاها از دولت وی همچنان ادامه داشته باشد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، در ادامه سلسله استعفاها از دولت « دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا که با شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری  شدت بیشتری گرفت  دکتر« اسکوت اتلس» مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور ویروس کرونا هم از مقام خود استعفا داد.

کناره گیری دکتر اسکوت اتلس پس از چهار ماه جنجالی در کاخ سفید و درگیری و اختلاف با دیگر اعضای تیم فعال در زمینه مبارزه با کرونا رخ داده است.

در همین حال، سی‌ان‌ان نیز گزارش داد، «کریستوفر مایر» رییس گروه ویژه شکست داعش وزارت دفاع آمریکا به جمع مقام های ارشدی پیوست که در روزهای گذشته اخراج یا مجبور به استعفا شدند.

این اتفاق بخشی از پروژه پاکسازی کاخ سفید در وزارت دفاع آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌آید.   

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز کریس میلر کفیل وزارت دفاع آمریکا استعفای کریستوفر مایر مدیر گروه ویژه شکست داعش را پذیرفت.  
مایر از مارس ۲۰۱۷ (اسفند ۹۵) مدیریت این گروه ویژه برای مبارزه با داعش را بر عهده داشت. این گروه مسئولیت نظارت بر توسعه سیاست و استراتژی و همچنین مذاکرات بین المللی مربوط به مبارزه با داعش را بر عهده داشت.

 

پاکسازی پنتاگون

پنتاگون در پی شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شاهد پاکسازی گسترده توسط رئیس جمهور شکست خورده آمریکاست. این پاکسازی با برکناری«مارک اسپر» وزیر دفاع با یک توئیت آغاز شد.

این در حالی است که به دنبال اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از سوی دونالد ترامپ، و معرفی «کریس میلر» به عنوان وزیر جدید، چندین مقام ارشد پنتاگون استعفا کردند. پس از این استعفاها، شخصیت‌های سیاسی نزدیک به ترامپ بلافاصله به جای آنان منصوب شدند.

پس از اینکه دونالد ترامپ از طریق توییتر مارک اسپر وزیر دفاعش را اخراج کرد، برخی از مقام‌های ارشد پنتاگون استعفاء کردند.

به گزارش پولیتیکو روز سه‌شنبه دهم نوامبر پس از اینکه چند مقام ارشد در پنتاگون استعفاء کردند، کابینه ترامپ بلافاصله این مسندها را با افراد وفادار به رئیس جمهوری فعلی آمریکا پر کرد.

«جیمز اندرسون» مسئول سیاست‌گذاری پنتاگون یکی از مقام‌های مستعفی است. او پس از درگیری مکرر با کاخ سفید بر سر انتصاب نیروهای وفادار به ترامپ در مسند‌های کلیدی مربوط به امنیت ملی، استعفا کرد.

جایگزین اندرسون ژنرال بازنشسته «آنتونی تاتا» اعلام شد. تاتا از طرفداران ترامپ و از نظریه‌پردازان نظریه‌های توطئه است که «بارک اوباما» را تروریست خطرناک مسلمان می‌داند! او همچنین در مقطعی این را مطرح کرده بود که دولت پنهانی در آمریکا بر سر کار است و سازمان سیا می‌خواهد دونالد ترامپ را ترور کنند. اندرسون از متخصصانی است که مدام به فاکس نیوز به عنوان حامی کابینه ترامپ دعوت می‌شود.

دونالد ترامپ پیش از این هم سعی کرده بود که تاتا را بر مسند مسئول سیاست‌گذاری پنتاگون بنشاند. اما پس از مخالفت برخی از سناتورها، سنا جلسه پرسش و پاسخ مربوط به این انتقال را کنسل کرد و کاخ سفید هم نامزدی او را برای این مسند پس گرفت. تاتا اکنون مسند سیاست‌گذاری را به طور موقت و در فرآیند جایگزینی وزیر قدیم با وزیر جدید به عهده می‌گیرد و برای این مسند موقت سیاسی، تایید سنا را لازم ندارد.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه  دهم نوامبر هم «جن استوارت» رئیس ستاد وزیر دفاع تازه منصوب شده – کریس میلر – استعفا کرد. جایگزین او «کش پاتل» شد. پاتل یک چهره امنیتی است که تا کنون در چندین پرونده امنیت ملی برای کابینه ترامپ نقش مشاور را داشته است. او هم نزدیکان کابینه ترامپ است و کسی است که در رابطه با بی‌اعتبار کردن تحقیقات بازرس «مولر» در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، نقش اساسی ایفا کرده است.

«جوزف کرنان» معاون اطلاعات و امنیت وزارت دفاع هم همان روز استعفا کرد. کابینه ترامپ جایگزین او را «عزرا کوهن» معرفی کرد. کوهن از نزدیکان «مایکل فلین» است و در زمان فلین در پنتاگون مشاور امنیت ملی بوده است.

«الکسیس روس» معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز به عنوان یک مقام بلندپایه ای دیگر از مقام خود استعفا می دهد تا به « جن استوارت»رئیس ستاد مشترک سابق و دیگر مسئولان بلندپایه مشرف بر سیاست دفاعی و اطلاعاتی پنتاگون ملحق شود که از مقام خود استفعا دادند.

پولیکتیو و دیگر رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که  در انتقال پر تنش قدرت از دولت دونالد ترامپ به دولت جو بایدن احتمال دارد لیست مقام هایی که از مسند‌های کلیدی نظامی و امنیتی استعفاء می‌کنند یا از سوی ترامپ اخراج می‌شوند  بلندتر هم بشود. گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اخراج «کریس ورای »رییس پلیس فدرال آمریکا (FBI) و رئیس سازمان سیا، «جینا هاسپل» هم منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.