جیک سالیوان، از مقام ‌های پیشین وزارت خارجه و دستیار هیلاری کلینتون که در گفت ‌و‌گوهای منجر به توافق هسته‌ ای سال 2015 با ایران نقشی کلیدی داشت، مشاور امنیت ملی آمریکا خواهد شد.

 

به گزارش جماران، «جو بایدن» رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا تیم امنیت ملی خود را به طور رسمی معرفی کرد. کاندیداهای او از جمله «جیک سالیوان» برای مسند مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور امنیت ملی خواهد بود.

 

جیک سالیوان

 

سالیوان در واکنش به این انتخاب بایدن در توئیترش نوشت: «رئیس جمهوری منتخب بایدن به من آموخت که در بالاترین رده‌ های دولت برای حفاظت از امنیت ملی به چه چیزهای نیاز است.»

سالیوان افزود: «بایدن از من خواسته است که به عنوان مشاور امنیت ملی وی خدمت کنم. در دوره خدمتم، هر کاری که در توانم باشد برای حفظ امنیت کشورمان انجام می ‌دهم.»

جیک سالیوان از مقام‌ های پیشین وزارت خارجه و دستیار هیلاری کلینتون است که در گفت‌ و‌گوهای منجر به توافق هسته ‌ای سال 2015 با ایران نقشی کلیدی داشت. سالیوان در دوره‌ ای که جو بایدن به عنوان معاون باراک اوباما در کاخ سفید حضور داشت هم مشاور امنیت ملی او بود.

در حقیقت او از افراد وفادار به بایدن به حساب می‌ آید که در سیاست خارجی دیدگاهی میانه‌ رو دارد.

بلینکن وزیر خارجه پیشنهادی بایدن و سالیوان در کنار هم معتمد فکری بایدن با جهان ‌بینی مشترک هستند، دوستان خوبی که اغلب به صدای وی در مورد مسائل سیاست خارجی تبدیل شده ‌اند. آنها مخالف جدی استفاده ترامپ از شعار «اول آمریکا» به عنوان استراتژی اصلی سیاست خارجی آمریکا هستند و معتقدند این رویکرد، تنها امریکا را منزوی می‌ کند و برای دشمنان آمریکا فرصت ‌ها و خلاهایی را ایجاد می ‌کند.

 

جیک سالیوان

 

سالیوان با به دست آوردن بالاترین پست امنیت ملی کاخ سفید، جوان‌ ترین فردی خواهد بود که از زمان دولت آیزنهاور به این سمت رسیده است.

جیک سولیوان را که در سال 2015 در مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای ایران شد نام خود را سر زبان‌ ها انداخت و حتی در میان جمهوری‌ خواهان محافظه کار در کنگره نیز طرفدارانی پیدا کرد؛ بیشتر بشناسیم:

زندگینامه

«جیکوب جرمایا سالیوان» متولد 28 نوامبر 1976 در دبیرستان ساوث وست در «مینیاپولیس» مینه سوتا تحصیل کرد، و در سال 1994 از آنجا فارغ التحصیل شد. او یک قهرمان بحث و جدل، رئیس شورای دانشجویی بود.

سالیوان در دانشگاه ییل تحصیل کرد و در آنجا در سال 1998 لیسانس علوم سیاسی را دریافت کرد. در سال 2000، وی با اخذ بورسیه تحصیلی رودز برای تحصیل در رشته روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد فارغ التحصیل شد و سردبیر مجله آکسفورد بین المللی شد. پس از آن، وی به دانشکده حقوق ییل بازگشت و در سال 200دکترای حقوق گرفت.

 

جیک سالیوان

 

در ییل، وی سردبیر مجله حقوقی ییل و اخبار روزانه ییل بود. وی یکی از اعضای انجمن مناظره ییل بود و در سال اول تحصیلات خود بورس تحصیلی ترومن را کسب کرد. او همچنین برای «استروب تالبوت» رئیس موسسه بروکینگز در مرکز ییل برای مطالعه جهانی سازی کار کرد.

در سال 2018 وی قائم مقام سیاست در کارزار انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون و عضو تیم آماده‌ سازی برای مناظره کارزار انتخابات سراسری باراک اوباما بود.

 

جیک سالیوان

 

سالیوان سال 2011 به عنوان مدیر کل دفتر برنامه ‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا انتخاب شد و تا 15 فوریه 2013 در این سمت کار می کرد.

او سال 2013 یکی از اعضای اصلی تیمی بود که در عمان مذاکرات محرمانه‌ ای را با مذاکره ‌کنندگان ایرانی درباره برنامه هسته ‌ای ایران کلید زد. به گزارش آسوشیتدپرس، سال 2012 میلادی زمانی که جیک سالیوان به همراه هیلاری کلینتون در سفر بود، در جریان توقفی در پاریس،‌ بی سر و صدا ناپدید شد. او چند روز بعد در مغولستان به تیم همراه هیلاری کلینتون پیوست. منابع آگاه به آسوشیتد پرس گفتند که در این میان سالیوان به طور محرمانه به عمان سفر کرده بود تا با مقا‌م های ایرانی دیدار کند. این دیدار که ژوئیه سال 2012 صورت گرفت، یکی از نخستین دیدارهای رو در روی دولت اوباما با مقام‌ های ایرانی بود و جیک سالیوان شخصا در برقراری این ارتباط نقش داشت.

 

جیک سالیوان

 

به نوشته آسوشیتدپرس، دیدارهای 2012 و اوایل 2013 سالیوان با مقام‌ های ایرانی بیشتر بر روی این مسئله متمرکز بود که آیا اصلا امکان آن وجود دارد که مقام‌ های ایرانی و آمریکایی روزی با یکدیگر در یک اتاق حضور پیدا کنند؟ پس از آن ‌که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران٬ حسن روحانی٬ پیروز رقابت‌ ها شد، مسیر این گفت ‌و‌گوها به سرعت تغییر کرد و بر روی برنامه هسته ‌ای ایران متمرکز شد.

آسوشیتدپرس می‌گوید یکی از قابلیت ‌های حائز اهمیت جیک سالیوان این است که بدون جلب توجه می‌ تواند ناپدید شود.

آمریکا که پیش از مذاکرات محرمانه به برخی مقامات ایران قول‌ های جدی درباره پذیرش حق غنی ‌سازی و رفع تحریم ها داده بود.

سالیوان بعد از مذاکرات عمان همواره یکی از اعضای تیم مذاکره ‌کننده آمریکا در گفت‌ و گوهای هسته ‌ای با ایران بود.

سالیوان همچنین مشاور ارشد سیاست مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هیلاری کلینتون 2016 با تخصص در سیاست خارجی بود.

 

جیک سالیوان

 

جیک سالیوان همچنین به عنوان دفتردار «استیون بریر» از قضات دیوان عالی ایالات متحده نیز فعالیت کرده است.

در حال حاضر، سالیوان عضو پیوسته «مونتگومری» در کالج «دارتموث» و عضو پیوسته ارشد و استاد عضو هیئت علمی سیاست عمومی در مدرسه سیاست عمومی «کارسی» است.

مامور جلب حمایت کنگره درباره توافق هسته ‌ای

در سال 1393 باراک اوباما، جیک سالیوان را مامور کرد تا نظر مساعد کنگره را درباره توافق هسته ای با ایران جلب کند.

در همین راستا در آن زمان او رفت ‌وآمدهای مخفیانه ای به کنگره داشت تا روسای کمیته ‌های اصلی،‌نمایندگان جمهوری خواه و نمایندگان دموکرات کنگره را در جریان آخرین شرایط مربوط به مذاکرات قرار دهد.

سالیوان روابط خوبی با سناتورهای جمهوری ‌خواه داشت.

موضع دوگانه سالیوان در قبال ایران

پایگاه پولیتیکو از او به عنوان «مرد نامرئی هیلاری کلینتون» یاد کرده و او را از چهره‌ های اصلی طراحی گفت ‌وگوی تلفنی اوباما و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران توصیف کرده است.

«تریتا پارسی» رئیس نایاک می ‌گوید که سالیوان نقش «پلیس بد» آمریکا در مذاکرات محرمانه را ایفا می‌ کرد و هرگاه آمریکا می ‌خواست درباره مسئله ‌ای سرسختی نشان‌ دهد، این نقش مشکل را به سالیوان واگذار می ‌کرد.

اما به طور کلی جیک سالیوان یکی از طرفداران سرسخت برجام و از جمله مخالفان تصمیم ترامپ برای خروج از آن بود. او در آن زمان در مقاله‌ ای برای «آتلانتیک» نوشت تحریم‌ ها علیه ایران تنها در صورتی موفق خواهند بود که از حمایت جهانی برخوردار باشند و بتوانند حمایت شریکان تجاری ایران را جلب کنند.

اما او یک سال بعد در مقاله‌ ای مشترک با «بیل برنز»، مقام سابق حزب دموکرات ادعا کرد که «فشار اقتصادی ناشی از تحریم ‌های یکجانبه آمریکا قابل‌توجه ‌تر از آن چیزی بوده که آنها پیش‌ بینی می ‌کرده‌ اند.»

 

جیک سالیوان

 

سالیوان در سخنانی در ماه مه در اندیشکده هادسون یک بار دیگر این موضع را تکرار کرد و گفت: تحریم‌ ها علیه ایران «قدرت دلار و نظام مالی آمریکا را نشان داده است.»

سالیوان در جایی دیگر هم گفته است: «ایرانی‌ ها باید واقع‌ بین ‌تر باشند. تصور کاهش عمده تحریم‌ ها از سوی ایالات متحده بدون دریافت ضمانت‌ هایی از ایران مبنی بر آغاز مذاکره فوری بر سر توافقی متعاقب که در آن دست‌ کم چارچوب‌ های زمانی توافق بسط داده شده و مسائل مربوط به راستی‌ آزمایی و موشک‌ های بالستیک قاره ‌پیما حل شده باشند، غیرعملی است.»

در واقع بین مه 2018 (زمان خروج آمریکا از برجام) و ژانویه سال جاری، موضع سالیوان از بی ‌اثر بودن تحریم ‌های یکجانبه آمریکا به اینکه «بدون دریافت ضمانت از تهران»، خبری از کاهش تحریم نیست، چرخش پیدا کرده است.

سالیوان و بیل برنز هیچ‌ کدام اخیرا درباره ایران اظهارنظر نکرده ‌اند، اما آسیاتایمز نوشته احتمالا موضع آنها سخت‌ گیرانه‌ تر هم شده باشد.

فرد نزدیک به کلینتون

سالیوان در تقریبا تمامی 112 سفر خارجی هیلاری کلینتون٬ او را همراهی کرد و نقش مهمی در جهت‌ گیری سیاسی آمریکا در قبال لیبی٬ سوریه و میانمار داشت.

 

جیک سالیوان

 

به گفته افراد نزدیک به سالیوان٬ او روحیاتش به باراک اوباما‌ رئیس ‌جمهور سابق آمریکا نزدیک بود.

 

جیک سالیوان

 

همین روحیه به او کمک کرد تا تیمی متحد را برای رسیدگی به سیاست‌ های خارجی در کاخ سفید کنار هم بیاورد. او در عین حال همچنان از افراد نزدیک به هیلاری کلینتون به شمار می ‌رود.

زندگی شخصی

 

جیک سالیوان

 

سالیوان در ژوئن 2015 با «مارگارت گودلندر» مشاور ارشد سابق سیاستگذاری برای سناتورها «جو لیبرمن و جان مک کین» و کارمند قاضی «مریک گارلند» و استیون بریر ازدواج کرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.