با گذشت دو هفته از اتمام انتخابات، دونالد ترامپ همچنان نتیجه انتخابات را نپذیرفته است و ادعای تقلب گسترده دارد.

 

به گزارش جماران، به نظر می ‌رسد انتخابات اخیر آمریکا عجیب ‌ترین انتخابات این کشور در قرن بیست‌ و یکم باشد.

با گذشت چند روز از اتمام انتخابات، دونالد ترامپ همچنان نتیجه انتخابات را نپذیرفته است و ادعای تقلب گسترده دارد. با آن که با پیروزی جو بایدن با رای الکترال بالا قطعی شده است، ترامپ ادعا می ‌کند که این انتخابات را برده است و دموکرات‌ ها دست به تقلب گسترده زده ‌اند.

با این حال برخی از اعضای کلیدی حزب جمهوری ‌خواه و رسانه‌ های وابسته به آن، از این صحبت‌ های ترامپ حمایت قاطع نکرده ‌اند و تعدادی از آنان نیز شکست او در انتخابات را پذیرفته ‌اند.

«جرج بوش» رئیس‌ جمهور سابق آمریکا، در پیامی پیروزی بایدن را به او تبریک گفته است و شبکه فاکس نیوز نیز که مواضع آن نزدیک به حزب جمهوری‌ خواه است، به‌طور ضمنی بایدن را رئیس جمهور آتی آمریکا می ‌داند.

شاید بتوان گفت ترامپ در ادعای تقلب تنها شده است و اعضای حزب کم کم به این نتیجه می ‌رسندکه باید شکست را قبول کنند.

اما رقابت ‌های عجیب در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا بی ‌سابقه نیست. در اینجا به چند مورد از آنها نگاهی می ‌اندازیم:

نخستین اتفاق عجیب

نخستین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا پس از انقلاب آمریکا و استقلال آمریکا بود که از 15 دسامبر 1788 تا 10 ژانویه 1789 برگزار شد. «جرج واشنگتن» از سوی مردم باتفاق آرا یعنی با رای 100 درصد در کالج انتخاباتی پیروز شد و اولین رئیس ‌جمهور آمریکا لقب گرفت. «جان آدامز» هم به عنوان نخستین معاون رئیس‌ جمهور آمریکا انتخاب شد.

در آن زمان این کشور فقط 13 ایالت داشت اما فقط 10 ایالت حق داشتند در انتخابات شرکت کنند چون تشکیل ایالت ‌های «کارولینای شمالی و رودآیلند» هنوز در قانون اساسی تایید نشده بود و نیویورک به موقع برای انتخابات اقدام نکرده بود.

از این 10 ایالت، فقط شش ایالت به مردم اجازه رای دادند آن هم فقط به مردان سفید‌پوست. چهار ایالت دیگر تصمیم را به قانون‌ گذاران ایالتی واگذار کردند. هیچ رقابت و مبارزه انتخاباتی ‌ای هم در کار نبود، همه در مورد برنده قطعی، «جورج واشنگتن» متحد و هم ‌‌عقیده بودند.

واشنگتن پس از آنکه تصمیم گرفت در دور دوم ریاست‌ جمهوری شرکت کند و در سال 1792 هم به همین ترتیب برنده شد.

جنجال بر سر کاندیدای مرده

در انتخابات سال 1872 چند اتفاق برای اولین بار در تاریخ آمریکا رخ داد.

«ویکتوریا وودهال» اولین زنی بود که به عنوان نماینده حزب «حق برابر» کاندیدای ریاست‌ جمهوری شد. همراه انتخاباتی او و کسی که برای معاونت در نظر گرفته بود، «فردریک داگلاس» اولین آمریکایی آفریقایی‌ تبار بود که برای چنین سمتی در نظر گرفته می‌ شد.

وودهال و داگلاس تاریخ ‌ساز بودند اما رای چندانی نیاوردند. وودهال حتی حق نداشت به خودش رای بدهد. متمم 19 قانون اساسی که به زنان حق رای می ‌داد تا سال 1920 در تمام ایالت ‌های آمریکا تصویب نشده بود.

کاندیداهای اصلی آن دوره «یولیسز گرانت» از حزب جمهوری‌خواه و رقیبش «هوراس گریلی» بودند.

گریلی روزنامه ‌ای در نیویورک منتشر می ‌کرد و دو حزب اصلی، «جمهوری‌ خواهان لیبرال» و «دموکرات ‌ها» از او حمایت می ‌کردند.

گرانت پیروز قاطع آن انتخابات بود، هم بیشتر رای مردم را به دست آورد (از کل آرا) هم 286 رای کالج انتخاباتی را، در برابر 66 رای کالج به گریلی.

رئیس جمهور  گرانت به راحتی در سال 1872 مجددا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و 55.6 درصد آرا و اکثریت کالج انتخاباتی را به خود اختصاص داد. با این حال، یک اتفاق پیروزی او را به حاشیه برد. حریف گرانت، هورس گریلی، چند روز پس از انتخابات، درگذشت. این پیش از آن بود که اکثر رای دهندگان در واقع رای خود را به دست آورده و از نتایج باخبر شوند و این مدتی کشور را دچار هرج و مرج کرد.

کاندیدای زندانی

در انتخابات سال 1920، «وارن هاردینگ» کاندیدای جمهوری ‌خواهان با اکثریت قاطع برنده شد.

هاردینگ با 404 رای کالج در برابر127 رای، «جیمز کاکس» را شکست داد و بیش از 60 درصد رای مردم را هم به دست آورد. این باعث شد هاردینگ با اختلاف 26.2 درصد برنده شود که در تاریخ انتخابات آمریکا بی ‌سابقه است.

این انتخابات اولین باری بود که زنان در 48 ایالت حق رای داشتند و مشارکت مردم از 5.18 میلیون نفر در چهار سال پیش از آن به 26.8 میلیون ‌نفر رسید.

در آن انتخابات «یوجین دبز» کاندیدای سوسیالیست کمی بیش از یک‌ میلیون رای آورد که بیشترین رای برای یک کاندیدای سوسیالیست است.

دبز در آرای عمومی سوم شد اما هیچ رایی در کالج به دست نیاورد. ویژگی منحصر به فرد او این بود که تمام کارزار انتخاباتی خود را از داخل زندان هدایت کرد و پیش برد.

دو سال پیش از انتخابات، دبز در مخالفت با شرکت آمریکا در جنگ جهانی اول، یک سخنرانی ضد جنگ ایراد کرده بود. او به دلیل این سخنرانی دستگیر، و با استناد به قانون ضدجاسوسی که انتقاد از دولت را ممنوع می ‌کرد، به تشویش اذهان عمومی محکوم و زندانی شد اما به او قول دادند که در صورت موفقیت در انتخابات بخشوده می ‌شود.

دیویی، ترومن را شکست داد

در انتخابات سال 1948، «هری ترومن» رئیس ‌جمهور وقت، در پی انتخاب بود. او معاون «فرانکلین روزولت» بود و سه سال پیش از آن، پس از درگذشت روزولت، جای او را به عنوان رئیس جمهور گرفته بود. دموکرات ‌ها اما امیدی به پیروزی در انتخابات نداشتند.

«توماس دیویی» شهردار وقت نیویورک و رقیب جمهور ی‌خواه ترومن در همه نظر‌سنجی ‌ها پیش بود.

در حالی که به نظر می‌ رسید ترومن شانس کمی برای انتخاب ‌شدن دارد، روزنامه شیکاگو ‌تریبون وقتی هنوز همه آرا شمرده نشده بودند خبر پیروزی دیویی را چاپ کرد و تیتر زد: «دیویی، ترومن را شکست داد»، اما خیلی زود مشخص شد که ترومن به پیروزی غیر‌منتظره‌ ای دست خواهد یافت. تریبون تیتر چاپ ‌های بعدی را تصحیح کرد.

دو روز بعد، ترومن که در طول کارزار انتخاباتی به شدت هدف انتقادهای شیکاگو تریبون بود، پیروزی خود را با نشان دادن نسخه‌ اولیه همان شماره روزنامه جشن گرفت.

انتخابات 2000

انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2000 از بسیاری جهات انتخاباتی به ‌یاد‌ماندنی و شایان توجه بود. «اندرو بوش» و «جیمز سیزر»، دو دانشمند علوم سیاسی، چنین توصیفی از آن انتخابات دارند: «مشکلی که از هفتم نوامبر 2000 آغاز شد، به تصور بسیاری از آمریکایی ‌ها برای اولین ‌بار در تاریخ کشورشان رخ می ‌داد. این اولین ‌بار از سال 1888 و تنها چهارمین بار در تاریخ آمریکا بود که رئیس ‌جمهور با وجود رای مردمی کمتر به دلیل داشتن آرای الکترال بیشتر به‌ عنوان رئیس‌ جمهور انتخاب می‌ شد. علاوه بر این، دیوان عالی با تصویب پیروزی بوش تأیید کرد که تمام 25 رأی الکترال فلوریدا به این کاندیدای جمهوری ‌خواه اختصاص یابد. از همه مهم‌ تر این بود که انتخابات سال 2000 برای اولین بار نقص ‌های تکنولوژی انتخاباتی در آمریکا را آشکار کرد».

آنچه رخ داد: روزنامه نیویورک‌تایمز در 25 اکتبر 2000 و حدود دو هفته پیش از انتخابات، یک نظرسنجی منتشر کرد که از پیشتازی دو ‌درصدی ال گور در ایالت کلیدی فلوریدا حکایت می ‌کرد. با ‌این‌ حال یک روز پس از انتخابات، گزارش صفحه اول این روزنامه حاکی از این بود که نتایج این ایالت در روز انتخابات چقدر نامشخص است. نیویورک‌ تایمز در گزارشی با تیتر «فلوریدا نقشی محوری دارد» نوشت: در یک نظرسنجی از رأی ‌دهندگان در روز انتخابات، جورج بوش یک درصد از ال گور پیش بود و در یک نظرسنجی دیگر کاندیدای دموکرات‌ ها یک درصد بر رقیب خود برتری داشت. این ایالت نقشی کلیدی در پیروزی ال گور داشت و دو ساعت پس از پایان رأی ‌گیری در فلوریدا، کارزار این کاندیدای دموکرات‌ اعلام کرد آرا بسیار نزدیک است و نمی ‌توان هیچ برآوردی از نتیجه داشت. در ساعات اولیه روز هشتم نوامبر، اختلاف دو کاندیدا کمتر از 600 رأی بود و باز هم نمی‌ شد برنده را تعیین کرد. طبق قوانین ایالتی فلوریدا، اگر اختلاف دو کاندیدای انتخابات کمتر از نیم‌ درصد باشد، برای حصول اطمینان از نتیجه باید آرا یک بار دیگر شمارش شود. این قانون درباره رقابت ال گور و بوش صدق میز‌کرد؛ چراز‌که اختلاف آرای آنها یکز‌صدم درصد بود.

تیم انتخاباتی هر دو کاندیدا وکلای خود را به فلوریدا فرستادند و از اینجا بود که به دلیل وجود افراد صاحب ‌نفوذ و دارای سمت ایالتی یا فدرال در ایالت فلوریدا در کارزار انتخاباتی هر دو کاندیدا، ادعای تضاد منافع از سوی هر دو طرف مطرح شد.

روز دهم نوامبر بازشماری ماشینی آرا نشان می ‌داد که در میان 6 میلیون رأی، جورج بوش با 327 رأی جلوتر است. کارزار ال گور خواستار شمارش دستی آرا در مناطقی از فلوریدا شد که نسبت به نتیجه آرای آن اعتراض داشت. این اصرار کارزار ال گور باعث شد مشکلاتی دیگر در روند انتخابات آمریکا نمایان شود.

به ‌این ‌ترتیب، با گذشت یک ماه از انتخابات، حدود 50 پرونده اعتراض شخصی در دادگاه‌ های ایالت فلوریدا برای بازشماری آرا گشوده شده بود. در 9 دسامبر دیوان عالی دستور توقف بازشماری دستی آرا را صادر کرد و تصمیم گرفت به شکایت دو طرف ماجرا رسیدگی کند. روز 11 دسامبر وکلای بوش و ال گور شکایت ‌های خود را در دیوان عالی مطرح کردند. وکلای بوش ادعا می ‌کردند دادگاه عالی فلوریدا با صدور رأی برای شمارش دستی آرا در برخی مناطق، اقدامی خلاف قانون فدرال انجام داده است و طرف مقابل هم در واکنش به این ادعا، استدلال می‌ کرد در این پرونده قوانین فدرال نباید مانع از اجرای قوانین ایالتی شود.

در نهایت یک روز بعد دیوان عالی آمریکا حکم دیوان عالی فلوریدا مبنی بر لزوم باز‌شماری دستی آرا را مغایر قوانین فدرال و قانون اساسی آمریکا تشخیص داد و آن را ابطال کرد. دیوان عالی معتقد بود دادگاه فلوریدا با این حکم خود یک قانون جدید ایجاد کرده است، در‌صورتی‌که دادگاه‌ها نمی‌توانند قانونی وضع کنند.

با رأی دیوان عالی، روند بازشماری دستی آرا متوقف شد و تمام آرای الکترال این ایالت به جورج بوش جمهوری‌خواه اختصاص یافت و با این تعداد رأی الکترال، بوش به حد‌نصاب 270 رأی الکترال برای پیروزی در انتخابات دست یافت.

این حکم دیوان عالی آغاز اعتراض قضات مخالف این رأی بود و سرشناس ‌ترین قاضی معترض، «روث بیدر گینزبرگ» قاضی لیبرال بود که اخیرا درگذشت. این قاضی معتقد بود تحت هر شرایطی باید بازشماری آرا انجام می ‌شد و دیوان عالی نباید این روند را محدود به جدول زمانی و سپری‌ شدن زمان بازشماری می ‌کرد.

انتخابات 2020

اما انتخابات 2020 از تبلیغات و مناظره هایش گرفته تا اعلام نتایج و برنده نهایی انتخابات همگی عجیب و غریب و متفاوت بود.

برای مثال ترامپ برای تبلیغات وعده های جالب و بعضا عجیبی از جمله درمان ایدز و سرطان داد و حتی گفت که فضانورداان آمریکایی را به مریخ می فرستد!

اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن هم آنقدر حاشیه داشت که عجیب‌ ترین مناظره تاریخ انتخابات آمریکا نام گرفت.

و در نهایت دو هفته از انتخابات گذشته، هنوز جدال بر سر برنده آن ادامه دارد. بر اساس اعلام نتایج بایدن برنده این انتخابات محسوب می شود ولی ترامپ به عنوانرقیب انتخاباتی وی، موضوع تقلب در انتخابات را مطرح کرده و نتیجه را نمی پذیرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.