مکان: ازمیر، ترکیه/ منبع: خبرگزاری آناتولی

 

به گزارش جماران، ریاست اداره حوادث و شرایط اضطراری ترکیه از افزایش تلفات زمین لرزه شدید سواحل غربی این کشور به 800 کشته و زخمی و وقوع 244 پس لرزه خبر می دهد. 24 پس لرزه بالای چهار ریشتر بوده است.

شمار قربانیان این زمین لرزه در نزدیکی سواحل استان ازمیر در غرب این کشور، به 20 کشته افزایش یافته است. بنا بر آن چه در بیانیه این نهاد دولتی آمده، شمار زخمی های آن نیز به 786 نفر از جمله 702 تن در استان ازمیر و 61 تن دیگر در سه استان همجوار آن شامل 54 نفر در استان آیدین، 5 نفر در استان مانیسا و 2 نفر در استان بالیکسر افزایش پیدا کرده است.

«یاووز سلیم کوشگر» استاندار ازمیر نیز از بیرون آوردن 70 نفر از زیر آوار خبر داد و گفت در حال حاضر، عملیات نجات در 17 ساختمان تخریب شده، ادامه دارد.

زمین لرزه 6.6 ریشتری در ساعت 14:51 جمعه در استان ازمیر و مناطق اطراف آن ضمن اینکه موجب تخریب تعدادی از ساختمان‌ها شد، باعث وقوع سونامی کوچکی نیز شد که برخی از مناطق ساحلی شهرستان سفری حصار را زیر آب برد.

«مراد قوروم» وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه گفت که افرادی زیر آوار محبوس هستند و امدادگران می‌ کوشند آنها را نجات دهند.

مسئولان ترکیه و شبکه رادیو و تلویزیون ازمیر از شهروندان خواسته ‌اند، پس از گزارش ‌ها در مورد ایجاد ترافیک شدید در سطح شهر، از رفتن به خیابان‌ ها اجتناب کنند.

به دنبال وقوع زلزله در ازمیر، رهبران برخی کشورها طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با مردم ترکیه ابراز همدردی کردند.

رئیس جمهور ترکیه با «ارسین تاتار» رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی، «الهام علی ‌اف» رئیس جمهور آذربایجان، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «بویکو بوریسف» نخست ‌وزیر بلغارستان و «فائز السراج» نخست ‌وزیر لیبی به‌صورت جداگانه تلفنی گفت ‌و گو کرد.

رهبران این کشورها ضمن ابراز همدردی با مردم ترکیه به ‌دلیل وقوع زلزله در استان ازمیر، اعلام کردند که آماده ارائه هرگونه کمک برای زلزله ‌زدگان هستند.

نخست وزیر اقلیم کردستان هم با ترکیه و یونان ابراز همدردی کرد.

ولادیمیر پوتین هم به ترکیه تسلیت گفت. در پیام رئیس جمهور روسیه که در سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده، آمده است: همدردی عمیق من در خصوص وقوع زلزله شدید در استان ازمیر و جان باختن شماری از مردم و خسارات گسترده در کشور را بپذیرید.

پوتین همچنین مراتب تسلیت و همدردی خود را نسبت به خانواده ها و نزدیکان جان باختگان ابراز نموده و بهبودی هر چه سریعتر مصدومان این حادثه را آرزو کرد.

«حازم قاسم» سخنگوی مقاومت اسلامی «حماس» هم به خبرنگار آناتولی در غزه گفت: «با تمام مردم ترکیه در این زلزله دردناک که شهر ازمیر و اطراف را لرزاند ابراز همبستگی و به خانواده‌ های قربانیان تسلیت می‌ گویم. امیدوارم که صلح و امنیت در ترکیه مستدام باشد.»

همچنین «داود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی هم با ابراز تسلیت به مردم ترکیه اظهارداشت: «ما معتقدیم که ترکیه بر اثرات منفی ناشی از این زلزله فائق خواهد آمد. ترکیه کشوری پیشرفته و دارای امکانات مناسب است. ترکیه دولتی دارد که منافع مردمش را بیش از هر چیز دیگری در نظر می‌گیرد، بحران ‌ها را به خوبی مدیریت می‌ کند و در مبارزه با بلایای طبیعی تجربه دارد.»

«استفان دوژاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز طی نشست خبری در مقر این سازمان گفت: به دنبال وقوع زمین ‌لرزه در استان ازمیر با مقامات ترکیه ارتباط برقرار کردیم و درصورت نیاز آماده به کمک هستیم.

ازمیر با 4.5 میلیون جمعیت سومین کلان ‌شهر ترکیه است.

 

مکان: ازمیر، ترکیه

منبع: خبرگزاری آناتولی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.