اقدامات تحریک آمیز آمریکا علیه چین وارد مرحله جدیدی شده است و این کشور تلاش می کند اروپایی ها را نیز با خود علیه پکن همراه کند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از استقرار کشتیهای واکنش سریع  وابسته به گارد ساحلی آمریکا در غرب اقیانوس آرام به منظور به چالش کشیدن قدرت چین خبر داد.قرار است این کشتی‌ها در عملیات‌های امنیتی و در تقابل با چین به کار گرفته شوند.

همچنین انتظار می‌رود که طی سال مالی آینده، کشتی‌های واکنش سریع گارد ساحلی آمریکا در جزیره ساموا واقع در  جنوب اقیانوس آرام نیز مستقر شوند.

اوبرایان در بیانیه‌ای که به این منظور صادر شد؛ از آمریکا به عنوان یکی از قدرت‌های اقیانوس آرام نام برد و با متهم کردن چین به ماهیگیری غیرقانونی و ایجاد مزاحمت برای کشتی‌ها در مناطق ویژه اقتصادی، مدعی شد که این گونه اقدامات، تهدیدی علیه حق حاکمیت آمریکا و دیگر همسایگان حوزه اقیانوس آرام است.

این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در سفری که ماه جاری میلادی به توکیو داشت؛ در دیدار با همتایان خود از ژاپن، استرالیا و هند، به دنبال اجماع نظر علیه چین بود.

این اقدامات در اندک بازه زمانی باقی‌مانده تا انتخابات ۲۰۲۰؛ با هدف تقویت عملکرد کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه سیاست خارجی انجام می‌شود.

گارد ساحلی آمریکا به درخواست ها برای واکنش به این بیانیه که قبل از سفر مایک پمپئو به آسیا صادر شده است واکنشی نشان نداده است.

معمولا نیروی دریایی آمریکا با اجرای عملیات هایی تحت عنوان «آزادی کشتیرانی» در نزدیکی جزایری که چین به تصرف خود در آورده است و کشورهای دیگر خواستار اعمال حاکمیت خودشان بر این جزایز هستند، خشم پکن را بر می انگیزد.

در تحولی دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی درباره چین بحث و گفت‌وگو کردند.

این دو مقام سیاست خارجه اروپا و ایالات متحده آمریکا از این گفت‌وگو به‌عنوان زمینه‌ای برای آغاز نشست‌های اختصاصی در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به چین استقبال کردند.

آن‌ها توافق کردند که جلسات را در سطح عالی و کارشناسی درباره چین در موضوعاتی مانند حقوق بشر، امنیت و چندجانبه‌گرایی ادامه دهند.

طبق قرار مشخص شده جلسه بعدی در این موضوع اواسط نوامبر برگزار می‌شود.

مایک پمپئو پس از انجام این گفت‌وگو در توییتی نوشت: «امروز همتای من در اتحادیه اروپا و من نخستین گفت‌وگوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا درباره چین را آغاز کردیم.»

وی افزود: «خوشحالم که این نشست را به‌عنوان فضایی تخصصی برای بحث درباره طیف وسیعی از چالش‌هایی که چین برای منافع و ارزش‌های مشترک ما ایجاد می‌کند برگزار کنیم.»

سایت کمیسیون اروپا همچنین نوشت که علاوه بر موضوعات مربوط به چین، در گفت‌وگوی تلفنی این دو مقام درباره تحولات قره‌باغ و لزوم توقف درگیری‌ها و رعایت آتش‌بس نیز صحبت شد.

آن‌ها از طرفین درگیری خواستند تا بدون تاخیر و تحت نظارت گروه مینسک (سازمان امنیت و همکاری اروپا) بار دیگر وارد مذاکره شوند. آن‌ها از همه گروه‌های درگیر مخصوصا کشورهای خارجی درگیر خواستند از اقداماتی که ممکن خطرات را افزایش دهد خودداری کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.