آذربایجان و ارمنستان پس از 11 روز درگیری مرگبار در منطقه ناگورنو قره ‌باغ، آتش ‌بس اعلام کردند.

 

به گزارش جماران، 11 روز پس از شعله‌ ور شدن آتش جنگ، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان موافقت کرده‌ اند تا در منطقه قره‌ باغ از ظهر امروز شنبه آتش ‌بس برقرار شود. این خبر پس از دیدار تقریبا 10 ساعته وزرای خارجه دو کشور در روز جمعه در مسکو اعلام شد.

«الهام علی ‌اف» رئیس جمهور آذربایجان پیش ‌تر گفته بود تنها احیای تمامیت ارضی کشورش را می ‌پذیرد.

به گفته لاوروف، سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه مینسک میانجی ‌گری بین دو طرف را برعهده می ‌گیرند.

قرار است پس از برقراری آتش ‌بس، صلیب سرخ جهانی کمک ‌های بشردوستانه به منطقه ارسال کند.

بر اساس آمارهای رسمی در جریان دور اخیر درگیری‌ ها در قره ‌باغ تا کنون بیش از 440 نفر جان خود را از دست داده‌ اند. دست‌ کم 53 تن از قربانیان غیرنظامی بودند. این احتمال وجود دارد که شمار جان‌باختگان این جنگ بسیار فراتر از این آمار باشد.

فرانس 24 گزارش داد روسیه به طور قطع از آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به عنوان یک پیروزی برای خود استفاده خواهد کرد.

روسیه در توافق آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نقش میانجی ایفا کرد.

فرانس 24 ادامه داد: «ما در سال ‌های اخیر عادت کرده ایم که مسکو را به عنوان بازیگری ببینیم که می ‌تواند مذاکرات و مصالحات را در میان کشور‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی سازمان دهی کند. ما اغلب سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را می‌ بینیم که نمایندگان دیگر کشور‌ها را برای مذاکره به مسکو دعوت می‌کند و هر بار ما بازتاب ‌ها و شایعاتی از سالن مذاکرات می ‌شنویم. اما این بار از هرگونه درز اطلاعات در آغاز مذاکرات جلوگیری شد. طی 10 ساعت مذاکره هیچ خبری منتشر نشد و در پایان جلسه بیانیه توسط لاوروف خوانده شد. در پایان این مذاکرات که ساعت 3 بامداد به وقت مسکو بود، سرگئی لاوروف از این آتش بس خبر داد. پس از اجرای شدن آن، تبادل زندانی و اجساد صورت خواهد گرفت. این تبادل با همکاری صلیب سرخ خواهد بود که در محل حضور دارد. اطلاعاتی هم در مورد حل و فصل این درگیری در طولانی مدت منتشر شده است. ما می ‌دانیم که مسکو این فرصت را برای معرفی این مذاکرات به عنوان یک پیروزی از دست نخواهد داد. اما در عین حال مسکو در روز‌های اخیر در مورد از سرگیری درگیری ‌ها در منطقه بسیار محتاطانه عمل کرده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.