ترکیه آمادگی خود را برای پشتیبانی نظامی از آذربایجان اعلام کرده است. ماکرون موضع ترکیه را خطرناک دانسته است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، ​ارتش‌ های جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای چهارمین روز پیاپی به جنگ و کشتار ادامه دادند؛ و بیش از پیش بر شمار قربانیان و سطح ویرانی‌ ها افزودند.

به گزارش سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در ایروان، نیروهای آذربایجان از بامداد چهارشنبه خطوط مرزی را در منطقه کوهستانی قره ‌باغ در جنوب قفقاز زیر آتش توپخانه گرفتند. در مقابل آذربایجان ارتش ارمنستان را متهم کرد که شهر «ترتر» در قلمروی آذربایجان را زیر آتش گرفته است.

هر دو طرف مدعی هستند که به طرف مقابل آسیب‌ های نظامی سنگین وارد کرده ‌اند. آذربایجان می‌ گوید که از آغاز درگیری‌ ها در روز یکشنبه تاکنون بیش از 2300 ارتشی ارمنستان کشته و زخمی شده‌ اند. این خبر را ارمنستان بی ‌درنگ تکذیب کرد.

دادگاه اروپایی دفاع از حقوق بشر، مصرانه از ارمنستان و جمهوری آذربایجان تقاضا کرده، از هر اقدامی که جان شهروندان عادی را به خطر اندازد، خودداری کنند.

دادگاه حقوق بشر مستقر در «استراسبورگ» گفته است که آسیب به شهروندان غیرنظامی به معنای نقض پیمان حقوق بشر است، که هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان عضو آن هستند.

ارمنستان در آغاز همین هفته به دادگاه یادشده شکایت برده بود که حملات آذربایجان به تلف شدن افراد غیرنظامی و نابودی ساختمان ‌های مدنی منجر شده است.

ترکیه، حمایت علنی از آذربایجان

ارمنستان می گوید جمهوری آذربایجان عملیات هوایی در قره باغ را به ترکیه واگذار کرده است.

دولت ترکیه حمایت رسمی خود را از آذربایجان اعلام نموده و اکنون آمادگی خود را برای پشتیبانی نظامی از آن اعلام کرده است.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این باره به خبرگزاری آناتولی گفته است که «در صورت تقاضای آذربایجان، دولت ترکیه اقدام لازم را انجام می‌دهد.»

روز قبل دولت ترکیه ادعای ارمنستان مبنی بر سرنگون کردن یک جت جنگی آن کشور را رد کرد. در برابر ارمنستان با انتشار تصاویر قطعات پراکنده‌ جت، ادعای خویش را تکرار کرد. 

روسیه با این که پشتیبان اصلی ارمنستان شناخته می‌شود، آمادگی خود را برای میانجیگری میان دو کشور متخاصم اعلام کرده و از دو طرف خواسته است که برای حل اختلافات خود به میز مذاکره مراجعه کنند.

حمایت فرانسه از ارمنستان

ارمنستان که از حمایت روسیه برخوردار است، روز چهارشنبه از حمایت فرانسه نیز بهره ‌مند شد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمایت آشکار ترکیه از آذربایجان انتقاد کرده، آن را «ناسنجیده و خطرناک» دانست.

وزیر خارجه ترکیه در واکنش انتقادی به سخنان ماکرون آن را «به مثابه توجیه اشغال آذربایجان توسط ارمنستان» تلقی نمود.

ماکرون گفته است که قصد دارد درباره اوضاع قره ‌باغ با ولادیمیر پوتین،رهبر روسیه و دونالد ترامپ گفت‌ وگو کند.

ماکرون از ارمنستان و آذربایجان خواسته است با اعلام آتش ‌بس بی ‌درنگ به کشمکش‌ های نظامی پایان دهند و به گفت ‌وگو روی آورند. همزمان ماکرون که برای دیداری رسمی به «ریگا» پایتخت جمهوری لتونی رفته است، آذربایجان را به آغاز دور تازه درگیری مسلحانه با ارمنستان متهم کرد.

ماکرون گفت که از آغاز درگیری ‌های قره ‌باغ در گروه مینسک سازمان امنیت اروپا میان سه عضو ریاست این سازمان (آمریکا و فرانسه و روسیه) گفت ‌وگوهایی فشرده جریان داشته است.

دبیرکل سازمان ملل خواهان آن شده تا مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان از سر گرفته شود و نیز ناظری از طرف سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه اعزام شود.

سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده که که ناظران این سازمان آماده هستند به محض اینکه شرایط پرتنش منطقه اجازه دهد، به منطقه اعزام شوند. نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا برای این منطقه گفته که با طرفین درگیری در تماس است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.