امیر جدید کویت که روز گذشته انتخاب شد، با چالش های زیادی رو به رو ست.

 

به گزارش جماران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت:کویت پس از درگذشت شیخ«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور با فشارهایی برای عادی سازی روابطش با رژیم اسرائیل مواجه خواهد شد.

امارت کویت برای چندین دهه مسیری بی طرف در بسیاری از نزاع های سخت و پیچیده خاورمیانه در پیش گرفت اما درگذشت امیر صباح جانشین وی«نواف الاحمد الصباح» را در بن بستی مرتبط با عادی سازی روابط با اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطین قرار می دهد یا نه؟

شیخ صباح الاحمد که روز سه شنبه درگذشت دیپلماتی کارکشته و کهنه کار بود و به موضع گیری اش در حمایت از فلسطین حتی بعد از فروکش کردن حمایت کشورهای عربی از فلسطین پایبند ماند. توافقنامه های عادی سازی اخیر با نظارت ایالات متحده آمریکا میان امارات و بحرین با اسرائیل تعدادی از کشورهای عربی از جمله کویت را تحت فشار قرار داده است.

ترامپ پس از دیدارش با پسر بزرگ الصباح و وزیر دفاع سابق و کاندیدای قوی برای ولیعهدی کویت اعلام کرد که کویت کشور بعدی است که روابطش را با اسرائیل عادی سازی می کند.

یک هفته بعد از سخنان ترامپ، نخست وزیر کویت در سخنرانی خود در سازمان ملل این گمانه زنی را رد کرد.

برخلاف همسایگانش در خلیج فارس، کویت باید میان فشارهای آمریکا که بزرگترین تضمین کننده امنیتش است با روابط مسالمت آمیز با همسایه ایرانی اش و نیز موضع گیری مردمی هوادار ملت فلسطین که رسانه ها و پارلمان این کشور آن را تغذیه می کنند و از قوی ترین تریبون ها در منطقه به شمار می روند، توازن ایجاد کند.

پارلمان کویت روز سه شنبه شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح را به عنوان امیر جدید کویت تأیید کرد و به مدت 40 روز عزای عمومی اعلام کرد. یک شاهزاده برجسته کویتی پیش بینی کرد که عربستان و امارات برای ادامه خط آنها در مسائل منطقه که امیر درگذشته در این مسائل بی طرفی را حفظ کرد، فشار می آورند. با وجود این این شاهزاده کویتی گفت که امیر جدید در جریان تصمیم های بزرگی که امیر درگذشته اتخاذ کرد قرار داشت و او از کسانی نیست که خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. وی گفت که کویت موضع بی طرفی را دنبال می کند و «از آن چه رخ می دهد حمایت یا تمجید نمی کنیم ولی از آن انتقاد هم نمی کنیم».

امیر جدید اکنون رایزنی هایی را برای تعیین مسئولان در پست های مهم به علاوه تعیین ولیعهد جدید را آغاز خواهد کرد و خود این فرایند چندین هفته و چه بسا چندین ماه طول بکشد. انتخاب ولیعهد از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه آن که امیر جدید 83 سال دارد و از بیماری رنج می برد. شیخ «ناصر الصباح» پسر امیر درگذشته که 72 ساله است از کاندیدای مهم و اصلی ولیعهدی است.شیخ«ناصر المحمد» 79 ساله و نخست وزیر سابق نیز یکی دیگر از کاندیداهای مهم ولیعهدی است.

بر اساس اطلاعاتی که ویکیلیکس در سال 2008 به بیرون درز داد، شیخ صباح، پسرش که مدیر دیوان پادشاهی بود را برای«حفظ روابط مخفی و سری با نماینده اسرائیل که دو ملیتی بود و در منطقه ای در خلیج فارس اقامت داشت» مامور کرد.

روابط مخفیانه میان کشورهای عربی و اسرائیل وجود داشت ولی اخیرا تبدیل به روابط عادی سازی علنی شد. سودان بعد از بحرین و امارات در اندیشه عادی سازی با رژیم اسرائیل است، این در حالی است که بعید است عربستان سعودی به دلیل تنش میان پادشاه و ولیعهدش به این زودی ها دست به این کار بزند ولی ریاض دیگر کشورها را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هل می دهد.

در حالی که همسایگان کویت تلاش می کنند که این کشور را سیخونک بزنند تا ببیند چه می خواهد بکند اما «بدر السیف» استاد دانشگاه کویت می گوید: « ما کشوری نیستیم که یک شبه تغییر کند» و « به این شیوه عمل نمی کنیم، تدابیر و اقداماتی باید صورت گیرد».با توجه به مخالفت افکار عمومی کویت با عادی سازی روابط بنابراین هیچ حاکمی با انجام این کار خودش را خراب نمی کند.

این شاهزاده برجسته گفت که رفتن به سمت عادی سازی روابط یعنی بستن در به روی رایزنی عمومی و این عملی نیست. اولویت امیر جدید بعد از انتخاب ولیعهد انتخابات پارلمانی خواهد بود که اواخر سال جاری برگزار می شود و تمرکز بر اولویت های داخلی مانند مبارزه با فساد و رونق اقتصادی است که به دلیل بدهی عمومی و کاهش بهای نفت و شیوع ویروس کرونا رنج می برد.

شیخ صباح الاحمد تلاش کرد که دستاوردهای سیاست خارجی خود را تقویت کند و برای حل بحران محاصره قطر میانجیگری کرد اما موفق نشد. وی کادری دیپلماتیک متشکل از شاهزادگان و تکنوکرات ها ایجاد کرد.

خطری که کویت را تهدید می کند این است که امیر جدید به فشارهای عربستان و امارات تن دهد و تنش را با ایران بیشتر کند. « یوئیل گوزانکسی» مدیر سابق واحد خلیج فارس در شورای امنیت رژیم اسرائیل می گوید که عادی سازی روابط با کویت که یکی از حامیان مهم فلسطینی ها به شمار می رود باعث می شود که پذیرش دولت یهودی در منطقه تقویت شود اما به دلیل آن که ممکن است جایگاه ویژه و متفاوت خود را در مقایسه با امارات و عربستان از دست بدهد بنابراین اسرائیل جزء اولویت هایش نیست. گوزانکسی تأکید کرد که: بعید می دانم کویت روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کند زیرا «عادی سازی از دید داخلی به مثابه خودکشی است»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.