ارزش لیر ترکیه در سایه نگرانی های ژئوسیاسی در برابر دلار و یورو به شدت کاهش یافت.

 

به گزارش جماران به نقل از بلومبرگ،ارزش دلار در برابر لیر ترکیه 1.73 درصد افزایش یافت و به  7.7963 لیر ترکیه رسید.

با این کاهش ارزش لیر ترکیه،ارزش پول ملی این کشور به سطح کاهشی جدیدی رسید به طوری که ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری تا کنون 21 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کرد.

لیر ترکیه پس از اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مبنی بر حمایت کامل کشورش از باکو در رویارویی نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به دلیل منطقه«قره باغ» تحت فشار قرار گرفت.

این تنش به تیرگی روابط ترکیه و یونان به دلیل عملیات اکتشاف منابع انرژی در دریای مدیترانه افزوده شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی اظهار داشت: بار دیگر حمله روز گذشته ارمنستان به آذربایجان را محکوم می‌کنم.

اردوغان گفت: ترکیه با تمام توان و قلب خود همچنان در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان خواهد ماند.

وی افزود: باید بحران در منطقه که با اشغال قره‌باغ کوهستانی آغاز شد، هر چه سریعتر پایان یابد.

اردوغان تصریح کرد: با ترک فوری سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح و آرامش مجددا در منطقه برقرار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تحولات اخیر فرصتی را برای همه کشورهای صاحب نفوذ در منطقه فراهم کرده است تا روش‌های حل و فصل واقع‌گرایانه و منصفانه در پیش بگیرند. آذربایجان با بیان این که وقت حساب پس دادن رسیده، خواسته و ناخواسته کارش را خود حل می‌کند.

اردوغان در ادامه گفت: سیاست جهانی طی چند ماه اخیر، حول محور تحولات در مدیترانه شرقی شکل گرفته‌است. ترکیه یک کشور مدیترانه‌ای است. در طول تاریخ اینجا میزبان بودیم، نه مهمان.تمام فعالیت‌ها و اقدامات در مدیترانه تاثیر مستقیمی بر روی امنیت٬ حق و منافع‌ کشورمان دارد. در معادلاتی که ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی عادلانه در آن نباشند، صلحی در مدیترانه حاصل نخواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت:امروز جایگاه صلح در دوره عثمانی را نظام وحشی که انسانیت را برای نفت، گاز و منافع از بین برده، حاکم شده است.ترکیه قصد ایجاد تنش در دریای مدیترانه را ندارد بلکه خواستار صلح، احقاق حقوق، همکاری و عدالت است.

اردوغان همچنین گفت:می توانیم مشکلات موجود در مدیترانه را با کنار گذاشتن یکدیگر حل و فصل کنیم، بلکه با مذاکره و گفتمان تمام طرف ها در منطقه می توان به راه‌حل پایدار دست یافت.

درگیری‌های شدید و تبادل آتش سنگین میان نیروهای جمهوری آذربایجان از یک سو و نیروهای ارمنستان در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» از روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) بار دیگر از سر گرفته شد و طرفین همدیگر را به آغاز حمله با استفاده از آتش سنگین توپخانه متهم کردند.

در جریان درگیری‌های روز دوشنبه دست کم ۲۱ نفر کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند. دولت آذربایجان می‌گوید دست کم ۶ غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان پیش از این اعلام کرده بود دست کم ۱۵ نفر دیگر از نیروهای استقلال‌طلب ناگورنو قره‌باغ که مورد حمایت ایروان هستند، در نبرد با نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

پیش از این شمار کل نظامیان کشته‌شده جنگ تازه در این منطقه که از بامداد یکشنبه آغاز شده، ۳۲ نفر و شمار مجموع قربانیان این جنگ با احتساب غیرنظامیان ۳۹ تن اعلام شده بود. آذربایجان هنوز آمار تلفات نیروهای نظامی خود را اعلام نکرده است.

«آرائیک هارطونیان» رئیس منطقه ناگورنو قره‌باغ نیز گفته بود که در اثر درگیری‌های روز گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از نظامیان این منطقه نیز مجروح شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.