دولت سوئیس هفته آینده برای خرید هواپیماهای جنگی همه پرسی برگزار می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، سوئیس روز یک‌شنبه ۲۷ سپتامبر برای تصمیم گیری در مورد خرید هواپیماهای جنگی همه‌پرسی برگزار می‌کند.

سوئیس که برای خرید این جنگنده‌ها میلیاردها دلار خواهد پرداخت از ۲۰۰ سال پیش در هیچ جنگی شرکت نکرده است.

اگر رأی دهندگان سوئیسی در همه پرسی موافقت خود را با خرید هواپیماهای جنگی اعلام کنند، دولت سوئیس اجازه می یابد تا سال آینده این هواپیماها را از شرکت های فرانسوی یا آمریکایی خریداری کند.

مخالفان این تصمیم با اشاره به اینکه کشورهایی مانند لوکزامبورگ و ایرلند نیز هواپیمای جنگی ندارند، معتقدند که سوئیس به چنین هواپیماهایی نیاز ندارد و با خرید آن‌ها ۶.۶ میلیارد دلار هدر خواهد رفت.

قرار است هواپیماهای خریداری شده جایگزین هواپیماهایی شوند که ۳۰ سال از عمر آن‌ها می گذرد و در سال ۲۰۳۰ میلادی از رده خارج می‌شوند.

از همین رو برخی سیاستمداران سوئیسی با تأکید بر ضرورت خرید هواپیماهای جدید، از راهکار بهتری چون خرید هواپیمای ارزان تر سخن گفته‌اند. آن‌ها می‌گویند که «داشتن یک فیات بهتر از مازراتی است.»

اما موافقان خرید هواپیماهای جنگی معتقدند اگر چه بی‌طرفی در سوئیس مهم است اما برای جلوگیری از حمله خارجی، داشتن ارتش قوی مهم است.

یک نماینده مجلس که موافق خرید هواپیمای جنگی است، گفت که سوئیس باید بدون اتکا به کشورهای دیگر از خود محافظت کند. او گفت: «ما نمی دانیم در ۵۰ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. قبل از هر آتشی باید آتش نشانی را ایجاد کرد.»

این همه‌پرسی در حالی برگزار می‌شود که رأی دهندگان سوئیسی شش سال پیش نیز با خرید هواپیماهای جنگی از سوئد مخالفت کرده بودند. اما این‌بار و بر اساس یک نظرسنجی، احتمال رأی آوری تصمیم خرید هواپیماهای جنگی زیاد است.

ساختار سیاسی حاکم بر سوئیس مبتنی بر مدل دموکراسی مستقیم است، مدلی که بر مبنای آن مردم نه به واسطه نمایندگان شان بلکه خود به شکلی مستقیم در اعمال قدرت مشارکت دارند. در همین راستا شهروندان سوئیسی تاکنون موضوعات مختلف و متنوعی را طی لایحه‌های پیشنهادی به رفراندوم گذاشته اند، از مسائل بهداشتی و درمانی گرفته تا موضوعات مربوط به سیاست خارجی،از معضل پناهجویان گرفته تا مورد پرداخت یارانه نقدی به‌صورت ماهانه  یا حتی بریدن شاخ گاوها یا نبریدن شان.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.