یوشیهیده سوگا در شمار سیاستمدارانی بوده است که کمتر به کشوری سفر کرده است. به هر جهت، چالش‌ های جهانی متعددی در برابر نخست ‌وزیر جدید ژاپن قرار دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، درباره کسب رای اعتماد «یوشیهیده سوگا» از مجلس عوام ژاپن کمترین تردیدی وجود نداشت. او روز چهارشنبه رسما به عنوان نخست‌ وزیر جدید این کشور تعیین شد.

یوشیهیده سوگا پس از کناره ‌گیری «شینزو آبه» نخست ‌وزیر پیشین، رهبری حزب لیبرال دموکرات به عنوان حزب حاکم این کشور را برعهده گرفته بود.

آرای حزب حاکم ژاپن در همراهی با حزب ائتلافی - حزب کوچک «کومیتو» - برای انتخاب سوگا کفایت می ‌کرد. به این ترتیب دوره 8 ساله نخست ‌وزیری شینزو آبه به پایان رسید. آبه چندی پیش به دلیل بیماری از مقام نخست ‌وزیری کناره ‌گیری کرده بود.

سوگا کیست؟

تا چند ماه پیش کمتر کسی در ژاپن و حتی در حزب لیبرال دموکرات می‌ توانست تصور کند که زمانی یوشیهیده سوگا به رهبری این حزب و به نخست ‌وزیری ژاپن انتخاب شود.

سوگا که 71 سال سن دارد، فردی «خود ساخته» است. او برخلاف شینزو آبه و دیگر رهبران ژاپن متعلق به خانواده‌ های سیاستمدار نیست.

پدر سوگا کشاورز بوده و به کشت توت فرنگی اشتغال داشته و مادر او نیز آموزگار بوده است. یوشیهیده سوگا در جوانی به عنوان کارگر در یک کارخانه کارتن‌ و مقواسازی در توکیو مشغول شد.

سوگا پس از آن شروع به تحصیل در رشته حقوق می‌ کند و در سن 47 سالگی به عنوان نماینده حزب لیبرال دموکرات به پارلمان ژاپن راه می ‌یابد.

یوشیهیده سوگا، پیش از پذیرش پست نخست ‌وزیری به عنوان معاون و سخنگوی شینزو آبه فعالیت می ‌کرد.

چالش ‌های ملی

شینزو آبه با شعار اجرای اصلاحات ساختاری کار خود را آغاز کرد. به ‌رغم آن، بنا بر ارزیابی‌ های کارشناسان، در دوره زمامداری 8 ساله او اصلاحات زیادی صورت نگرفت.

اجرای چند برنامه اصلاحاتی کوچک در بازرگانی خارجی با اتحادیه اروپا و انعقاد پیمان بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه و همچنین بازگرداندن سالمندان به چرخه کار و تولید و یا کاهش تعرفه ‌های تلفن ‌های همراه در ژاپن نیز عمدتا زیر نظارت سوگا اجرا شده بودند.

شیوع کرونا در ژاپن و همچنین پیامدهای آن برای اقتصاد جهان، به اقتصاد این کشور نیز آسیب ‌های شدیدی وارد ساخته است. صادرات ژاپن به حدی کاهش یافته که کارشناسان از بحران اقتصادی در این کشور سخن می ‌گویند.

یوشیهیده سوگا با یک شعار کار خود را آغاز کرده است: «هر جا اراده ‌ای در کار باشد، حتما راهی هم وجود دارد.»

سوگا گفته است که اصلاحات اقتصادی برای او از اولویت برخوردار است. شینزو آبه، سیاست پولی و مالی خاصی را دنبال می ‌کرد. سیاستی که به «آبه‌ نومیکس» شهرت یافته بود. بر اساس این سیاست، دولت با استقراض از سامانه بانکی، تلاش داشت زیرساخت ‌های اقتصادی را بهبود بخشد.

پیش ‌بینی می ‌شود که سوگا در عرصه اقتصادی سیاست‌ های آبه را ادامه دهد. به‌ ویژه آنکه ژاپن با مشکل پیر شدن جامعه روبرو است. همین موضوع هزینه‌ ای کلان برای دولت ایجاد کرده است. از این رو سوگا خواستار اجرای اصلاحاتی در بیمه‌ های اجتماعی است.

چالش ‌های بین ‌المللی

یوشیهیده سوگا در شمار سیاستمدارانی بوده است که کمتر در مجامع عمومی ظاهر شده و کمتر به کشوری سفر کرده است. کارشناسان بر این باورند که سوگا در سیاست خارجی ادامه ‌دهنده سیاست‌ های شینزو آبه باشد.

به هر جهت، چالش‌ های منطقه‌ ای و جهانی متعددی در برابر نخست ‌وزیر جدید ژاپن قرار دارد. فعالیت‌ های تحریک ‌آمیز کره شمالی و فعالیت ‌های هسته ‌ای این کشور یکی از جدی ‌ترین چالش ‌های دولت او به شمار خواهد آمد.

از سوی دیگر تنش پدید آمده بین کره شمالی و کره جنوبی نیز از جمله موضوعاتی است که می ‌تواند نگرانی‌ های جدی دولت ژاپن را در پی داشته باشد.

علاوه بر آن، تلاش ‌های چین برای گسترش نفوذ خود عملا به جنگ قدرت بین این کشور و ژاپن دامن زده است. مناقشه بر سر مالکیت جزایر کوریل نیز از جمله مسائلی است که بر دامنه تنش در مناسبات ژاپن و روسیه افزوده است.

شینزو آبه در شمار معدود رهبران سیاسی در جهان بود که موفق به برقراری مناسباتی دوستانه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده بود. اکنون سرنوشت انتخابات آمریکا نیز می‌ تواند در تنظیم سیاست خارجی دولت جدید ژاپن موثر واقع شود.

به‌ هر جهت کارشناسان و تحلیلگران ژاپن، یوشیهیده سوگا را برای پست نخست‌ وزیری فرد مناسبی می ‌دانند و از او به عنوان فردی یاد می ‌کنند که می ‌تواند ثبات و تداوم سیاست ‌های دولت آبه را تضمین کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.