زیانی که کرونا به بخش گردشگری در جهان وارد کرده است پنج برابر زیانی است که این بخش در جریان بحران مالی جهانی در سال 2009 متحمل شد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل کاهش شدید مسافرت های بین المللی در نیمه نخست سال 2020 باعث شده است که بخش گردشگری جهان 440 میلیون گردشگر را از دست دهد.

تعداد گردشگران در جهان در نیمه اول سال جاری به دلیل  قرنطینه و تدابیر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به میزان 65 درصد کاهش پیدا کرد.

این سازمان در گزارشی که منتشر کرد تأکید کرد صنعت گردشگری در جهان 460 میلیارد دلار به دلیل بحران کرونا زیان دیده است و این یعنی پنج برابر زیانی است که بخش گردشگری جهان در سال 2009 به دلیل بحران اقتصادی و مالی متحمل شده بود.

منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله مناطق نخستی است که بحران کرونا روی بخش گردشگری آن تأثیر گذاشت به طوری که تعداد گردشگران به میزان 72 درصد کاهش یافت.

اروپا دومین منطقه  در سراسر جهان بود که از کرونا متضرر شد به طوری که بخش گردشگری آن شاهد افت 66 درصدی شد این در حالی است که آمریکای شمالی و جنوبی شاهد کاهش 55 درصد و آفریقا و خاورمیانه نیز 57 درصد بوده است. 

در همین حال، ده ماه پس از اعلام نمودار شدن ویروس کرونا در چین، بیش از نیمی از مبتلایان جهانی بیماری کووید۱۹ در آمریکا، هند، برزیل و روسیه ساکن هستند اما قطر بر پایه شاخص تعداد بیماران به نسبت جمعیت در جایگاه نخست قرار دارد و ایران نیز از نظر تعداد بیماران حاد، چهارمین کشور جهان است.

در حال حاضر ۵۷ درصد از ۲۹ میلیون و ۷۳۴ هزار مبتلای به بیماری کووید۱۹ ساکن چهار کشور آمریکا، هند، برزیل و روسیه هستند. در این میان آمریکا با گزارش ۶.۷۸ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا بیشترین تعداد بیمار را در میان کشورهای جهان داراست. البته این کشور تاکنون ۹۶.۶ میلیون آزمایش تشخیص بیماری کووید۱۹ را انجام داده که بالاترین حد در میان کشورهای جهان است.

پس از ایالات متحده، هند با ۵، برزیل با ۴.۳۸ و روسیه با ۱ میلیون بیشترین تعداد مبتلا به بیماری کووید۱۹ را گزارش کرده‌اند. ایالات متحده همچنین با ثبت فوت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به دلیل دچار شدن به ویروس کرونا بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس را داشته است. اما با وجود همه‌گیری بالاتر این بیماری در هند، برزیل با ثبت بیش از ۱۳۳ هزار مرگ و میر بالاتر از هند که فعلا ۸۲ هزار فوتی را گزارش کرده، قرار دارد. روسیه از این نظر با گزارش فوت ۱۸.۷ هزار نفر در رتبه دوازدهم قرار دارد ولی مکزیک که از نظر تعداد مبتلایان هفتمین کشور جهان است، با ثبت مرگ و میر ۷۱.۶ هزار نفر در رتبه چهارم قرار گرفته است.

از نظر تعداد بیماران حاد نیز آمریکا با اعلام بیش از ۱۴ هزار فرد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، بیشترین بیمار بحرانی را داراست. هند و برزیل هم به ترتیب با ۸.۹ و ۸.۳ هزار بیمار حاد کرونایی در میان کشورهای جهان دوم و سوم هستند. ایران که از نظر تعداد مبتلایان(بیش از ۴۱۰ هزارنفر) در جایگاه دوازدهم قرار دارد و با گزارش مرگ و میر بیش از ۲۳.۶ هزارنفر در رتبه دهم است، دارای سه هزار و ۸۲۷ بیمار حاد است که پس از آمریکا، هند و برزیل بالاترین شمار محسوب می‌شود.

افغانستان نیز با گزارش ابتلای ۳۸ هزار و ۸۵۵ نفر به بیماری کووید۱۹ از نظر تعداد مبتلایان شصت و چهارمین کشور جهان است. در این کشور تاکنون هزار و ۴۳۶ نفر جان خود را به دلیل دچار شدن به ویروس کرونا از دست داده‌‌اند که از این نظر در رتبه چهل و ششم قرار دارد.

اما بر پایه شاخص تعداد بیماران به نسبت جمعیت، قطر به ازای هر یک میلیون نفر بیش از ۴۳.۵ هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹ را داراست که از این نظر بالاتر از سایر کشورهای جهان است. همچنین سن مارینو با ثبت هزار و ۲۳۷ فوتی به ازای هر یک میلیون نفر بالاترین نسبت جهانی مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را داراست.

چین به عنوان خاستگاه ویروس کرونا تاکنون ۸۵ هزار و ۲۱۴ مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده که از این میان چهار هزار و ۶۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون بیش از ۹۳۹ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت برآوردی از زمان پایان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ندارد اما پیش‌بینی می‌کند که این بیماری تا دو سال آینده تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

شش ماه از زمان اعلام «همه‌گیری ویروس کرونا» از سوی سازمان جهانی بهداشت می‌گذرد با این حال دفتر مطبوعاتی این سازمان  می‌گوید: «در این برهه از زمان، نمی‌دانیم چه زمانی همه گیری به پایان می‌رسد اما این امکان وجود دارد که با تلاش‌های جهانی و فن‌آوری‌های مدرن، ظرف دو سال آینده همه‌گیری کنترل شود.»

این دفتر تاکید کرد که کشورها باید بر چند اولویت تمرکز کنند که از جمله آن‌ها توانمند کردن افراد برای حفاظت از خود، تمرکز بر اصول بهداشت عمومی و حمایت از افراد آسیب پذیر است.

از سوی دیگر، انجام آزمایش‌های زیاد کرونا یکی از راه‌ حل‌های پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت برای مهار ویروس است، موضوعی که بسیاری از کشورهای جهان روی آن سرمایه‌گذاری کردند و توانایی خود را در انجام تست‌های روزانه بالا بردند به طوریکه فرانسه در حال حاضر قادر است تا نزدیک به یک میلیون تست هفتگی کرونا را انجام دهد. این تست در فرانسه با کارت بیمه رایگان است و نیازی به نسخه پزشک نیز ندارد. زمان پاسخ به تست به طور میانگین بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

در عین حال «تدروس آدانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشستی خبری تاکید کرد که این سازمان بدون افزایش چشمگیر بودجه خود نمی‌تواند اهداف برای مهار کرونا را تحقق بخشد.

وی افزود: «سازمان جهانی بهداشت با ۳۵ میلیارد دلار شکاف بودجه‌ای روبرو است.»

اما در حالی که چندین شرکت تحقیقاتی و دارویی وارد مرحله سوم آزمایش ویروس کرونا شده‌اند، سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که تاکنون ۷۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا برای کشورهای فقیر جمع آوری شده است که کمتر از نصف مبلغ هدف‌گذاری شده ارزیابی می‌شود.

در طرح سازمان جهانی بهداشت که کوواکس COVAX نامید می‌شود تامین اولیه دو میلیارد دلار برای خرید واکسن پیش‌بینی شده بود.

همچنین بر اساس جدیدترین اطلاعات مرتبط با ویروس کرونا، همزمان با برداشته شدن تدریجی محدودیت‌ های کرونایی در شهرهای مختلف، بسیاری از کافه‌ ها، رستوران‌ ها و مغازه ‌ها در ورودی ساختمان ‌های خود دمای بدن مراجعان را برای اطلاع از ابتلا به بیماری کووید19 اندازه می‌گیرند.

تب یکی از علائم شایع ویروس کرونا به شمار می ‌رود و آگاهی از آن می ‌تواند از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کند.

به گزارش نیویورک تایمز، این در شرایطی است که هر چند مقامات مسئول و کارشناسان در امور بهداشتی آمریکا تقریبا همگی بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی برای مهار شیوع ویروس کرونا تاکید داشته ‌اند، اما میان آنان بر سر کارآیی استفاده از تب ‌سنجی تردید وجود دارد.

«دیوید پالتیل» پروفسور سیاست‌ گذاری سلامت در دانشگاه «ییل» می‌ گوید: «قبل از آنکه علائم بیماری‌ تان بروز کنند، البته اگر نهفته باقی نمانند، شما به شدت ناقل کرونا هستید. شما می‌ توانید مبتلا شوید و ویروس را حمل کنید و شروع به پخش گسترده آن کنید بدون اینکه هیچگونه علامتی نظیر تب داشته باشید.»

او با اشاره به اینکه تب‌ سنجی هیچ ‌کاری برای متوقف کردن «بمب ‌های ساعتی» انجام نمی‌ دهد، می ‌گوید استفاده از تب‌ سنج ایده بدی است. در عوض این کار، به گفته او، مراکز عمومی همچون رستوران‌ ها باید شرایطی را فراهم کنند که بتوان به سرعت تست داد.

نتیجه یک مطالعه که در نشریه علمی جامعه طبی آمریکا منتشر شده نشان می ‌دهد از حدود 6 هزار نفری که در بهار گذشته در بیمارستان ‌های سلامت «نورث ‌ول» نیویورک پذیرش شدند، تنها 30 درصد موقع ورود تب داشتند.

یک تحقیق دیگر که در نشریه پزشکی «نیوانگلند» منتشر شده نشان می ‌دهد از بیش از هزار بیماری که در 552 بیمارستان در سراسر چین در ماه ژانویه پذیرش شده ‌اند، تنها 44 درصد تب داشتند.

با وجود آنکه بسیاری از رستوران‌ ها در ورودی خود اقدام به سنجش تب مشتریان می‌کنند، با این حال یک مطالعه که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا انجام شده است نشان می‌ دهد کسانی که به ویروس مبتلا شده‌اند دو برابر بیشتر از افراد سالم در دو هفته قبل از ابتلا وعده غذایی خود را در رستوران صرف کرده ‌اند.

این مرکز در دستورالعمل منتشره در ماه ژوئیه گفته است چک کردن تب و علائم ظاهری «به طور کامل موثر نیست» چرا که با این روش افراد بدون علائم ظاهری و همچنین افرادی با علائم ترکیبی تشخیص داده نخواهند شد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا که پیشتر طی دستوری سنجش تب از مسافران ورودی کشورهایی چون برزیل را در فرودگاه‌ ها اجباری کرده بود، در اطلاعیه جدید خود با ملغی کردن این تصمیم آورده است: «ما اکنون درک بهتری از نحوه سرایت بیماری کرونا داریم که نشان می ‌دهد تست مبتنی بر علائم ظاهری تاثیر محدودی دارد چرا که افراد مبتلا ممکن است علائم ظاهری یا تب نداشته باشند و یا تنها علائم پنهان داشته باشند.»

این اداره هر چند از تاثیر محدود تب‌ سنجی سخن گفته و در بیانیه خود آورده است که «تست ‌های چک سلامت به هیچ عنوان جایگزینی برای اقدامات محافظتی همچون فاصله گذاری اجتماعی نیست»، با این حال دستورالعملی دقیق از نحوه انجام تست دمای بدن منتشر کرده است.

برای مثال این سازمان گفته است در چک دمای بدن افراد نباید از ابزارهایی استفاده کرد که با بدن بیمار تماس برقرار می ‌کنند و همچنین افراد کنترل‌ گر باید بین هر دو چک، دستکش خود را عوض کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.