یوشیهیده سوگا امروز دوشنبه در انتخاباتی درون‌حزبی به رهبری حزب حاکم «لیبرال دموکرات» در این کشور برگزیده شد. سوگا متحد قدیمی شینزو آبه است که اعلام کرده به علت بیماری از نخست وزیری کناره‌ گیری می‌ کند. با انتخاب سوگا به رهبری حزب حاکم، مسیر او برای دستیابی به پست نخست وزیری ژاپن هموار شد.

 

به گزارش جماران، حزب لیبرال دموکرات ژاپن که اکثریت را در پارلمان این کشور در اختیار دارد، «یوشیهیده سوگا» را به عنوان جانشین «شینزو آبه» برای پست نخست وزیری معرفی کرد.

او در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات ژاپن 377 رای کسب کرد. دو رقیب یوشیهیده سوگا در مجموع 157 رای به دست آوردند. «شیگرو ایشیبا» وزیر دفاع پیشین و «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه سابق این کشور رقبای یوشیهیده سوگا برای رهبری حزب لیبرال دموکرات بودند.

شینزو آبه نخست وزیر کنونی ژاپن حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود که به دلیل وضع سلامتی اش از مقام خود کناره گیری خواهد کرد.

 

download

 

یوشیهیده سوگا هم اکنون ریاست دبیرخانه دولت ژاپن را که وظیفه اش ایجاد هماهنگی بین وزرا است، برعهده دارد. پارلمان ژاپن قرار است روز چهارشنبه برای تعیین جانشین شینزو آبه رای گیری کند. پیروزی یوشیهیده سوگا در این رای گیری با توجه به اکثریت ائتلاف حاکم در پارلمان قطعی به نظر می رسد.

اعضای حزب لیبرال دموکرات در پارلمان ژاپن اجازه شرکت در رای گیری امروز دوشنبه برای انتخاب جانشین شینزو آبه را داشتند.

یوشیهیده سوگا با وعده پیگیری سیاست های شینزو آبه که از سال 2012 میلادی قدرت را در ژاپن در دست دارد توانست حمایت هم حزبی هایش را به دست آورد. با این حال روند انتخاب جانشین شینزو آبه انتقادهای را در داخل و خارج از حزب لیبرال دموکرات برانگیخت. منتقدان بر این باور هستند که روند تعیین رهبر جدید حزب «غیر دموکراتیک» است.

یوشیهیده سوگا 71 ساله از مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا و تبعات اقتصادی آن به عنوان اولویت های خود در مقام نخست وزیری یاد کرده است.

سوگا کیست؟

سوگا در تاریخ 6 دسامبر 1948 در خانواده ای مزرعه دار در منطقه ای روستایی در آکیتا متولد شد. پدرش مزرعه توت فرنگی داشت.

 

download (1)

 

او پس از گرفتن دیپلم به توکیو رفت و در آنجا در دانشگاه شبانه «هوسئی» مدرک گرفت. او ازین جهات این دانشگاه را انتخاب کرد که ارزان ترین گزینه بود. او برای تامین هزینه دانشگاهش روزها در کارخانه مقواسازی کار می کرد.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، سوگا در کارزار انتخاباتی مجلس شورایین کار کرد و پس از آن به مدت 11 سال به عنوان منشی «هاچیرو اوکونوگی» سیاستمدار عضو حزب لیبرال دموکرات کار کرد. سوگا در اکتبر 1986 از این سمت استعفا داد تا کار خود را در سیاست دنبال کند.

او در آوریل 1987 به عضویت شورای شهر یوکوهاما در آمد، و به واسطه آغاز کارزار «بازدید خانه به خانه با پای پیاده» ، شش جفت کفش پاره کرد تا از 30،000 خانه بازدید کند.

او پیشگام در ابتکار عمل سخنرانی های مبارزاتی در مقابل ایستگاه های قطار شلوغ بود که اکنون در میان کاندیداهای سیاسی ژاپن رایج است.

سوگا در انتخابات عمومی 1996 به نمایندگی از منطقه 2 کاناگاوا در رژیم(Diet) ژاپن انتخاب شد. در سومین سال حضور در رژیم ، وی حمایت خود را از نخست وزیر «کیزو اوبوچی» به «سیروکو کاجیاما» دبیرکل سابق حزب لیبرال دموکرات منتقل کرد، اقدامی غیرمعمول برای یک قانونگذار جوان. 

وی در انتخابات عمومی 2000 ، انتخابات سراسری 2003 و انتخابات عمومی 2005 مجدداً انتخاب شد. 

وی در نوامبر 2005 و در زمان نخست وزیری جونیچیرو کویزومی به عنوان معاون ارشد وزیر امور داخلی و ارتباطات منصوب شد. وی در سپتامبر 2006 در اولین کابینه شینزو آبه به عنوان وزیر امور داخلی و ارتباطات و وزیر خصوصی سازی خدمات پستی ارتقا یافت. 

 

2006

 

او در اوت 2007 با تغییر کابینه جایش را به «هیرویا ماسودا» داد.

سبک مبارزات انتخاباتی وی در «گوشه و کنار خیابان» به گرفتن کرسی در انتخابات عمومی 2009 منتهی شد، زمانی که بسیاری دیگر از نمایندگان حزب لیبرال دمکرات کرسی های خود را از دست دادند.

 

Shinzo_Abe_Yoshihide_Suga_Miki_Yamada_and_Mayuko_Toyota_cropped_Shinzo_Abe_Yoshihide_Suga_Koichi_Hagiuda_Hiroshige_Seko_Kazuhiro_Sugita_and_Parliamentary_Secretaries_20151009_1

 

در اکتبر 2011 ، وی به عنوان رئیس سازمان حزب و ستاد مبارزات انتخاباتی حزب لیبرال دموکرات منصوب شد. در سپتامبر 2012 ، وی به عنوان سرپرست اجرایی دبیرکل این حزب منصوب شد. 

او در انتخابات های سال های 2014 و 2017 کرسی اش را در مجلس حفظ کرد.

او در سال 2020 نقش مهمی در کمک به آبه برای مدیریت کووید 19 ایفا کرد.

سوگا یک سیاستمدار کهنه ‌کار است که سال‌ ها حضور در کریدورهای قدرت در توکیو موجب شده وی شناخت بالایی از سیستم دولت ژاپن داشته باشد و سیاست ‌های اقتصادی آبه را به خوبی درک کند.

در دفتر پارلمانی وی یک تابلوی خطاطی شده ژاپنی نصب شده که در آن نوشته شده «وقتی اراده وجود دارد، راهی نیز وجود دارد.» سوگا ظاهراً به این گفته عمیقاً باور دارد و این راز اراده بالای اوست.

سوگا هر روز قبل از شروع کار 100 بار شنا می‌ رود. هر روز 40 دقیقه پیاده روی می کند. و هر شب 100 تا دراز نشست میزند.

 

https___s3-ap-northeast-1.amazonaws.com_psh-ex-ftnikkei-3937bb4_images__aliases_articleimage_5_2_2_2_29122225-1-eng-GB_suga exercising

 

او این کارها را پس از ان آغاز کرد که پزشک به او توصیه کرد وزنش را کم کند و او البته در 4 ماه 14 کیلو وزن کم کرد.

او ازدواج کرده و سه فرزند پسر دارد.

منجی اقتصاد ژاپن

سوگا نقش مهمی در پیشبرد سیاست اقتصادی موفق آبه موسوم به «ابه‌نومیکس» داشت که بر پایه تسهیل پولی، بالابردن مخارج مالی و اصلاحات ساختاری استوار بود.

سوگا قول داده در صورت پیروزی روند اصلاحات اقتصادی آبه را ادامه دهد.

غریبه دنیای سیاست

گرچه سوگا اکنون یکی از قدرتمندترین سیاستمداران ژاپن است، اما وی ابتدای کار خود چندان میانه ای با اصحاب قدرت نداشت. رشد سوگا در کشوری مانند ژاپن که بسیاری از سیاستمداران شغل آبا و اجدادی را به ارث برده ‌اند قابل‌ توجه است. برای مثال آبه خود نوه یک نخست‌ وزیر و پسر یک وزیر خارجه است.

همانطور که گفته شد سوگا که پسر یک مزرعه ‌دار است که کار خود را با منشی ‌گری یک قانون‌ گذار آغاز کرد و سپس عضو شورای شهر یوکوهاما در نزدیکی توکیو شد.

 

images

 

رهبر کاریزماتیک؟

سوگا را نمی‌ توان سیاستمداری کاریزماتیک دانست. وی معمولاً فردی جدی است که متن‌ های از پیش نوشته را در کنفرانس ‌های خبری قرائت می ‌کند. او از سوالات آزاردهنده خبرنگاران ناراحت می ‌شود و این ناراحتی را به زبان می ‌آورد.

سوگا از سال 2012 تاکنون پست دبیر ارشد کابینه را حفظ کرده است. او رکورد حضور در این پست را شکسته است، درست مانند آبه که رکورد نخست ‌وزیری ژاپن را شکست.  

تاکید بر توریسم و اقتصاد منطقه‌ ای

سوگا بارها بر نیاز به تقویت بخش گردشگری به منظور احیای اقتصاد مناطق کم ‌بضاعت ژاپن که از مشکل پیری و کاهش جمعیت رنج می ‌برند تاکید کرده است.

 

14japan-suga-topart-facebookJumbo

 

سوگا این پیام روشن را فرستاده که بیشتر از کرونا به اقتصاد ژاپن اهمیت می ‌دهد.

او گفت ژاپن هرکاری لازم باشد انجام می ‌دهد تا بازی ‌های المپیک توکیو که تا 2021 به ‌تعویق‌افتاده ‌اند را برگزار کند.

بی ‌تجربه در سیاست خارجی

یکی از معایب سوگا می ‌تواند تجربه پایین وی در حوزه سیاست خارجی باشد. سوگا در دفتر خود در پارلمان ژاپن عکسی از خود کنار دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا نصب‌ کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.