به گزارش جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با حمله به برگزاری انتخابات از طریق پست تأکید کرد که همه انتخاباتی که از طریق پست برگزار شده است فاجعه بار و شکست خورده بودند و بسیاری از برگه های رای گیری در آنها گم شده و در این انتخابات تقلب صورت گرفته است.

ترامپ در توئیتی نوشت:فریب غیرضروری در رای گیری از طریق پست بزرگترین تهدید دموکراسی ماست و دموکرات ها این را می دانند.

وی افزود: بیشتر انتخابات اخیر که از طریق سیستم پست صورت گرفت به رغم آن که تعداد کمتری از برگه های رای گیری برای شمارش شان وجود داشت با فاجعه به پایان رسید زیرا تعداد زیادی از برگه های رای گیری گم شد و در این انتخابات تقلب صورت گرفت.

ترامپ در ادامه گفت: این شیوه اجازه نمی دهد که نتایج با دقت و سرعت مشخص شود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که منظورش تهدید به تقلب در سطح گسترده است و نیز رای دادن به جای مردگان و رای دادن به جای کسانی که حق مشارکت در رای گیری ندارند.

این در حالی است که بر اساس آخرین نظرسنجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 10 درصد از «جو بایدن» رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده، عقب افتاده است.

بر اساس نظر سنجی که «یا هو نیوز» و موسسه«You Gov» انجام دادند میزان تأیید بایدن 49 درصد و میزان تأیید ترامپ در این نظر سنجی 39 درصد بوده است.

بایدن پیشی گرفتن اش از ترامپ را در مقایسه با نظرسنجی سابق که همین دو موسسه پس از برگزاری کنگره حزب جمهوری خواه آمریکا انجام دادند تقویت کرد. در آن زمان کاندیدای دموکرات ها از رئیس جمهور کنونی آمریکا 6 درصد جلوتر بود.

این در حالی است رسانه ها بخش هایی از کتاب«باب وودوارد» روزنامه نگار آمریکایی درباره ترامپ را منتشر کردند , در این کتاب ترامپ سخنانی جنجالی درباره دست کم گرفتن عمدی خطرات ویروس کرونا را به شکل علنی بیان می کند.

23 درصد از آمریکایی هایی که در این نظر سنجی شرکت کردند گفتند که انتشار سخنان ترامپ روی گزینه انتخابی شان تأثیر گذاشته است و باعث تغییر دیدگاه شان شده است از میان آنها 15 درصد گفتند که در انتخابات سال 2016 به ترامپ رأی دادند.

یاهونیوز تأکید کرد که این نظر سنجی بین 9 تا 11 سپتامبر جاری انجام شده است و هزار 577 شهروند را شامل شد و میزان خطای آن نزدیک به 3.3 درصد می رسد.

پنج روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می دانست که ویروس مرگبار کرونا واگیردار است اما این مساله را نادیده گرفت و به آمریکایی ها درباره کرونا دروغ گفت.

روزنامه نیویورک تایمز درباره واکنش به آن چه در کتاب جدید«باب وودوارد» روزنامه نگار کهنه کار این را نوشت.وودوارد در کتاب جدید خود فاش کرد که رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با او در هفتم فوریه اذعان کرد که ویروس کرونا می تواند از طریق هوا منتقل شود و این ویروس خطرناک است و مقابله با آن دشوار است.

ترامپ به این روزنامه نگار گفت:« این یک ویروس کشنده است...کافی است در هوا نفس بکشی و از این طریق منتقل می شود».

نیویورک تایمز نوشت:رئیس جمهور از خطر ویروس خبر داشت ولی این مساله باعث نشد که وی یک ماه بعد از آن گردهمایی انتخاباتی داخل سالن های سرپوشیده و در پنج شهر آمریکا با حضور هزاران هواداراش برگزار کند.

ترامپ هفته ها را این گونه سپری کرد که بگوید ویروس کرونا بدتر از آنفولانزای فصلی نیست. وی در اواخر ماه فوریه وعده داد که کرونا«ناپدید خواهد شد». در اوایل ماه مارس گفت:« دست به کار بزرگی برای مقابله با ویروس زده ایم».

این روزنامه آمریکایی این پرسش را مطرح کرد که دلیل دروغ گفتن ترامپ به آمریکایی ها چیست؟ چرا ترامپ در حالی که دولت چین را مسئول شیوع کرونا معرفی کرد درباره خطرات کرونا که چند روز بعد آن را یک بیماری واگیردار دانست، دروغ می گوید؟ ترامپ در پاسخ به پرسش وودوارد در این زمینه در 19 مارس گفت:« می خواستم همیشه آن را دست کم بگیرم» و«همچنان آن را دست کم می گیرم زیرا نمی خواهم حالتی از رعب و وحشت ایجاد کنم».

این فقط ترامپ نبود که ویروس کرونا را دست کم گرفت بلکه تعداد زیادی از هواداران و همپیمانان سیاسی اش تدابیر بهداشت عمومی که برای جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ شد را مورد انتقاد قرار دادند. نتیجه چنین وضعی شیوع سریع و گسترده کرونا و ابتلا و کشته شدن تعداد زیادی از آمریکایی ها شد؛ شیوع کرونا در آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان مبتلا و قربانی در پی داشت.اگر تعداد مبتلایان در آمریکا به مانند کانادا اندکی بیش از صد هزار نفر بود امروز تعداد زیادی از آمریکایی ها زنده بودند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: بزرگترین مسئول موارد ابتلا به کرونا رئیس جمهور آمریکاست. چرا مسئولان دولت که از اوضاع خبر داشتند در برابر  هر دروغی که از زبان وی بیرون آمد یا در توئیت هایش منتشر شد  سکوت اختیار کردند.

رئیس جمهور آمریکا بارها تلاش کرد که  دهان دانشمندان و مسئولان بهداشتی که با او در ارزیابی بسیار خوش بینانه اش مخالفت می کنند را ببندد و در بیشتر مواقع آنها را برکنار و افرادی بی کفایت را جایگزین آنها کند. نیروی ماموریت های ویژه که دستورات درباره تست افرادی که عوارض کرونا داشتند، را مورد بازنگری قرار داد آن هم در حالی که «آنتونی فائوچی» پزشک و متخصص برجسته بیماری های عفونی در معرض یک عملیات جراحی قرار گرفته بود.

«اسکوت آتلاس» پزشک اعصاب که تخصصی در شیوع بیماری نداشت گفت که ماموریت توقف شیوع ویروس بر گردن دولت نیست این در حالی بود که مراکز کنترل بیماری و بیماری عفونی سکوت اختیار کرده بودند.

به بارو این روزنامه آمریکایی شکست رئیس جمهور به عنوان رهبر آمریکا یکی از دلایلی است که باعث شد آمریکایی ها کشته های زیادی بدهند و بهای سنگین اقتصادی این شکست را بدهند. مسئولیت به گردن ترامپ است زیرا وی در آزمایش و پیگیری کسانی که با مبتلاها ارتباط داشتند تردید کرد و در برنامه ریزی و اجرای برنامه ای واضح و موفق در تأمین لباس های پیشگیرانه شکست خورد. همچنین وی مسئول است زیرا وی ماسک زدن و پایبندی به فاصله گذاری اجتماعی را دست کم گرفت.

ترامپ می دانست که ویروس کشنده است و از طریق هوا منتقل می شود و می دانست که میلیون ها انسان به این بیماری مبتلا می شوند و می میرند. فایل مصاحبه ضبط شده وودوارد فاش می کند که تیم ترامپ در انجام اقداماتی-حتی از پشت پرده- بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان داشت، شکست خورد.

نیویورک تایمز در پایان نوشت:تا کنون در اثر شیوع ویروس کرونا در آمریکا نزدیک به 200هزار نفر جان خود را از دست دادند و صدها هزار نفر نیز از بیماری ای رنج می برند که فرایند بهبود از آن کند و دردناک است. همچنین میلیون ها نفر کار خود را از دست دادند و به تبع آن خانه های خود را نیز از دست می دهند. مدارس و آسایشگاه های سالمندان نیز با دشواری برای فعالیت رو به رو هستند و اما اقتصاد این کشور نیز دچار مشکلات اساسی شده است. «تصور کن تصویر چگونه می بود اگر رئیس جمهور در 7فوریه حرف راست را به مردم می گفت و با آرامش واکنش ملت آمریکا به شیوع ویروس را مدیریت می کرد و هر چه در توان داشت برای حمایت از ملت را به کار می گرفت.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.