گروهی از دانشمندان طی یک تحقیق دریافته‌اند که ویروس کرونا در مکان‌های سربسته از طریق هوا به آسانی منتقل می‌شود و تنها نشستن در کنار در یا پنجره باز است که احتمال ابتلا به آن را تا حد قابل توجهی کم می‌کند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، پژوهشگران با تمرکز روی مسافران یک اتوبوس آلوده در چین به این نتیجه دست یافته‌اند و نتایج تحقیق خود را روز سه‌شنبه در نشریه «طب داخلی جاما» منتشر کرده‌اند.

این اتوبوس حامل زائران بودایی در اواخر ماه ژانویه از شهر «ووهان» مرکز شیوع ویروس در چین به شهر «نینگبو» می‌رفت و یک مسافر حاضر در آن قبل از سفر مبتلا به ویروس کرونا بود.

محققان پی بردند که در پایان این سفر پنجاه دقیقه‌ای ۲۴ مسافر دیگر حاضر در اتوبوس (معادل یک سوم سرنشینان) به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، حتی کسانی که در ردیف آخر با فاصله بسیار دور از زن مبتلا قرار داشتند. تنها عاملی که ریسک سرایت را کاهش داده است نشستن کنار در یا پنجره قابل باز شدن بوده است.

«لینسی مار» پروفسور در رشته مهندسی محیط زیست و از نویسندگان مقاله تازه منتشره در این باره گفت: «شواهد اپیدمولوژیک قویا نشان می‌دهد که ویروس از طریق هوا منتقل می‌شود چرا که اگر چنین نمی‌شد، تنها افرادی که نزدیک به فرد مبتلا نشسته‌اند مریض می‌شدند. این در شرایطی است که ما سرایت گسترده ویروس را در تمام اتوبوس شاهد هستیم.»

نتایج تحقیق جدید، در کنار انبوهی از مدارک و شواهد دیگر، دانشمندان را به این نتیجه رسانده است که ویروس کرونا می‌تواند از طریق ذرات ریز معلق در هوا منتقل شود و اینطور نیست که راه سرایت آن تنها از طریق قطرات بزرگ خروجی از دستگاه تنفسی باشد.

پیش تر ۲۳۹ دانشمندان از ۳۲ کشور جهان طی نامه ای از سازمان جهانی بهداشت خواسته بودند که با توجه به شواهد موجود مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا از طریق هوا در توصیه های خود تجدیدنظر کند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد با تکیه بر یافته هایی که از انتقال نوع جدید ویروس کرونا از طریق قطرات ریز بینی و دهان فرد مبتلا حکایت دارد، تنها بر لزوم حفظ فاصله یک متری با افراد دیگر و شستشوی مرتب دستان تاکید کرده بود. این در حالی است که آن دسته دانشمندان استدلال کرده بودند ذرات هوا می توانند ویروس جدید کرونا را در فاصله‌ای بسیار بیشتر از یک متر پخش کنند.

در همین شرایط وزارت بهداشت فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در ماه ژوئیه گفته بود: «نظام سلامت فرانسه با توجه به داده‌های جدید، انتقال ویروس کرونای جدید را از طریق هوا در تجمعات در فضای باز و همچنین مکان‌های سربسته محتمل می‌داند، به خصوص در مکان‌هایی که به خوبی تهویه در آن‌‌ها صورت نمی‌گیرد.»

یک تحقیق دیگر که به تازگی در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است نشان می‌دهد ویروس کرونا در قالب ذرات کوچک معلق در هوا می‌توانند تا ۱۶ ساعت در محیط بیرونی دوام بیاورند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.