اسکاتلند قصد دارد دومین هم پرسی استقلال از انگلیس را در سال آینده برگزار کند. در صورت استقلال اسکاتلند انگلیس یک سوم از مساحت خود را از دست می دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،نخست وزیر اسکاتلند اعلام کرد که دولتش قبل از انتخابات عمومی که قرار است در می 2021 برگزار شود پیش نویس قانونی که شروط و زمان برگزاری همه پرسی دوم استقلال از انگلیس را تعین می کند، آماده می کند.

«نیکولا استورجن» نخست وزیر اسکاتلند از حزب ملی‌گرا روز سه شنبه یکم سپتامبر (۱۱ شهریور) اعلام کرد مشغول تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای برای همه‌پرسی استقلال از انگلیس است که در آن اصل پرسش و زمان دقیق برگزاری همه‌پرسی نیز مشخص شده است.

 استورجن تأکید کرد که این لایحه تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده منتشر خواهد شد تا اسکاتلند تبدیل به کشوری مستقل شود.

پیشنهاد همه‌پرسی جدید استقلال اسکاتلند ماه‌ها پیش مطرح شده بود، اما پیگیری این پیشنهاد به دنبال شیوع کرونا در ماه مارس متوقف شد.

در نخستین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد، ۴۵ درصد رأی‌دهندگان به آن رأی «آری» و ۵۵ درصد رأی «نه» دادند و به این ترتیب این منطقه نیمه‌خودمختار نتوانست استقلال کامل خود را از پادشاهی انگلیس به دست آورد. اما به باور استورجن این معادله از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تغییر کرد به ویژه آن که اسکاتلندی ها در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 با اکثریت قاطع رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند.

 بنابراین با توجه به نظر منفی‌ که اسکاتلندی‌ها به برکسیت دارند و نیز به دلیل انتقادهای فراوانی که به عملکرد کُند و دیرهنگام دولت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در مبارزه با کرونا در کشور وجود دارد، به نظر می‌رسد اکنون ملی‌گرایان اسکاتلندی زمان را برای تجدید رؤیای استقلال مناسب یافته‌اند.

در زمان برکسیت، آرا اسکاتلندی‌های استقلال‌طلب حدود ۵۰ درصد تخمین زده شد که نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد مناسبی را نشان می‌داد.

اگر اسکاتلند به استقلال دست یابد، این بدان معناست که انگلیس حدود یک سوم از مساحت و یک دهم از جمعیت خود را از دست خواهد داد. ضمن آن که با از دست دادن بخشی از منابع درآمد خود در اسکاتلند، جایگاه فعلی خود به عنوان اقتصاد ششم جهان را نیز از دست می‌دهد. یکی از سیاست‌های عمده بوریس جانسون برای نگاه داشتن اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی در حاکمیت انگلیس، اختصاص دادن امتیازات اقتصادی به این مناطق نیمه خودمختار است.

این در حالی است که  گاردین گزارش داد بوریس جانسون اذعان کرد که انگلیس فعلا در مسیر خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون توافقی با این اتحادیه است. با توجه به بی ‌میلی دو طرف به دادن امتیاز، پیشرفت مذاکرات به گفته او «خیلی سخت» است.

در خلاصه ناامیدکننده‌ ای از وضعیت مذاکرات برگزیت، دفتر نخست وزیر انگلیس به ‌شدت به انعطاف ‌ناپذیری اتحادیه اروپا حمله کرد و گفت که رسیدن به توافق تنها یک «امکان» است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس گفت: «توافق هنوز ممکن است، و هدف ما هم همین است، اما روشن است که کار آسانی نخواهد بود.»

او تایید کرد که بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) از گفت و گو با انگلیس درباره سهمیه‌ های آتی ماهیگیری خودداری می‌ کند، تا زمانی که طرحی برای کمک دولتی دریافت کند – و انگلیس تا این لحظه از ارائه چنین طرحی خودداری کرده ‌است.

به گفته سخنگوی جانسون، در حالی که تنها 6 هفته برای یافتن راه حلی برای پرهیز از خروج ناگهانی انگلیس از اتحادیه اروپا در اول ژانویه سال 2021 و اختلالی عمده در روابط میان دو طرف باقی مانده، این موضع «پیشرفت کار را خیلی سخت می‌ کند.»

گرچه مقام‌ های انگلیس احتمال خروج این کشور بدون پیشرفتی در مذاکرات را اندک می‌ دانند، اما می ‌گویند که توافقی با شورای اتحادیه اروپا تا اواسط اکتبر باید به دست آید.

«دیوید فراست» مذاکره کننده ارشد انگلیس و همتای اروپایی او «میشل بارنیه» در لندن مذاکرات غیررسمی داشتند، اما ظاهرا امید چندانی به احیای مذاکرات نمی‌ رود.

بروکسل همچنین مذاکرات تفصیلی در باره ماهیگیری را بدون امتیازی از سوی انگلیس درباره تقسیم سهمیه – یعنی مجاز بودن قایق ‌های اتحادیه اروپا به صید در آبهای انگلیس – رد کرده است.

سخنگوی جانسون از اصرار اتحادیه اروپا بر «ادامه کمک دولتی» به عنوان مانع اصلی مذاکرات یاد کرد، اما گفت که پیشنهاد‌های انگلیس تنها «به موقع خود» منتشر خواهند شد.

او گفت: «اتحادیه اروپا اصرار دارد که باید پیش از مذاکره در زمینه‌ های دیگر، در حوزه ‌های دشوار مذاکرات از جمله کمک دولتی به توافق برسیم.»

او اذعان کرد که در حالی که تنها چند هفته تا برگزاری جلسه شورای اتحادیه اروپا باقی است، «وقت برای هر دو طرف تنگ است.»

او احتمال دخالت چشمگیر از سوی نخست وزیر را رد کرد و گفت: «مذاکرات را دیوید فراست و میشل بارنیه انجام می‌ دهند.»

او در پاسخ به این که آیا امکان تمدید دوره انتقالی برای پرهیز از برگزیت بدون توافق وجود دارد، گفت: «نه».

بسیاری در انگلیس و اروپا نسبت به نتیجه‌ بخش بودن مذاکرات بدبین ‌اند و مواضع سخت ‌تری می ‌گیرند.

«ژان-ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت: «مذاکرات به دلیل موضع انعطاف ‌ناپذیر و انصافا غیرواقع‌ بینانه انگلیس پیشرفتی ندارد.»

وی افزود: «ما در باره برگزیت همیشه یکصدا بوده ‌ایم و ثابت کرده‌ ایم آنهایی که نشانه‌ هایی از فروپاشی کلی اروپا می ‌دیدند بر خطا بودند. ما با همین وحدت است که می‌ توانیم به توافقی کلی دست یابیم.»

این گفته اشاره ‌ای بود به باور اروپا که جانسون هنوز ممکن است کوتاه بیاید تا نگذارد اغتشاش در مسائل مرزی، تجاری و امنیتی هم به بحران اقتصادی ناشی از کووید 19 افزوده شود.

برگزیت بی‌ توافق می ‌تواند به درگیری میان ماهیگیران اروپایی و نیروی دریایی انگلیس منجر شود. گشت ‌های نیروی دریایی هم‌ اکنون افزایش یافته ‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.