دو مدل برای پیش ‌بینی انتخابات آمریکا طراحی شده که که تاکنون با خطایی جزیی مواجه شده اند.

 

به گزارش جماران، «آلن لیکتمن و هلموت نورپوث» که هر دو از جمله اساتید تاریخ و علوم سیاسی شناخته شده در آمریکا هستند، دو مدل برای پیش ‌بینی انتخابات آمریکا طراحی کرده ‌اند که تاکنون با خطایی جزیی که در مورد انتخابات سال 2000 رخ داده، موفق شده‌ اند، نتایجی درست را به دست بدهند.

آنها به تازگی نتایج پیش‌ بینی مدل ‌های خود از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 را منتشر، و شانس پیروزی «جو بایدن» کاندیدای دموکرات و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را برآورد کرده‌ اند.

هر چند آنها در سال 2016 میلادی در مورد پیروزی  ترامپ هم عقیده بودند ولی پیش ‌بینی آنها در مورد نتیجه انتخابات 3 نوامبر(13 آبان‌) با هم تفاوت دارد.

چرا ترامپ بازنده خواهد شد؟

«آلن لیکتمن» مورخ و استاد دانشگاه تاکنون موفق شده بر پایه مدلی 13 گزینه‌ ای نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از سال 1984 و تا سال 2016 که دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یافت، درست پیش ‌بینی کند. تنها خطای جزئی مدل او زمانی رخ داد که «ال گور» همچون پیش ‌بینی او آرای عمومی بیشتر را در انتخابات سال 2000 کسب کرد ولی در نهایت کرسی ریاست جمهوری را به «جورج دبلیو بوش» واگذار کرد.

پس از این رخداد، لیکتمن مدل خود را برای پیش ‌بینی کاندیدایی که بالاترین میزان رای الکترال را بازتنظیم کرد تا خطای احتمالی پیش ‌بینی کاندیدای دارای بیشترین رای عمومی از میان برود.

بر پایه تازه ‌ترین ارزیابی او از 13 معیار اساسی که ویژگی ‌های فردی، جایگاه اجتماعی، موفقیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و بین ‌المللی، وقوع بحران اجتماعی و نیز وضعیت حزب حامی کاندیدای مورد بررسی در انتخابات ‌های اخیر را در بر می ‌گیرد، دونالد ترامپ تنها 6 امتیاز مثبت دارد.

به گفته لیکتمن، افت امتیاز ترامپ پس از ناآرامی ‌های گسترده اجتماعی در پی درگذشت «جورج فلوید» سیاه‌ پوست غیرنظامی که در بازداشت پلیس درگذشت، رخ داده است.

او معتقد است که اگر دو عامل دخالت خارجی در نتایج انتخابات و افت سطح مشارکت عمومی رخ ندهد، ترامپ با امتیاز پایین‌ تری که در مدل مورد بررسی او کسب کرده، انتخابات را به جو بایدن خواهد باخت.

چرا بایدن شکست می‌ خورد؟

اما «هلموت نورپوث» استاد علوم سیاسی دانشگاه «استونی بروک» نتایج انتخابات ریاست جمهوری را از سال 1992 تا 2016 را به درستی پیش ‌بینی کرده است، البته مدل او نیز در جریان رقابت گور- بوش در سال 2000 دچار خطا شده بود.

اجرای مدل او برای انتخابات پیشین آمریکا نیز به پیش‌ بینی درست نتیجه 27 انتخابات منجر شده و تنها در پیش بینی شکست «ریچارد نیکسون» از «جان اف کندی» در سال 1960 دچار خطا شده است.

نورپوث در ماه مه سال 2016 نیز اعلام کرد که شانس پیروزی دونالد ترامپ 87 درصد است.

مدل نورپوث بر پایه داده ‌های انتخابات مقدماتی کاندیداهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌ خواه در ایالت ‌های مختلف آمریکا کار می ‌کند. او اعلام کرده که دونالد ترامپ همچنان شانس نخست پیروزی در انتخابات سوم نوامبر(13 آبان) است.

نورپوث تاکید دارد که مطابق نتایج مدل مورد بررسی او، شانس ترامپ برای پیروزی دوباره 91 درصد است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.