به زودی خودروهای تیره رنگ به ندرت در خیابان ‌های ترکمنستان مشاهده خواهند شد. بسیاری از رانندگان به تعمیرگاه ‌ها هجوم آورده‌ اند تا رنگ تیره ماشین خود را به سفید تغییر دهند، زیرا رهبر این کشور علاقه زیادی به رنگ سفید دارد.

 

به گزارش جماران، دویچه وله گزارش داد «قربان ‌قلی بردی ‌محمد اف» ر‌ئیس جمهور ترکمنستان علاقه زیادی به خودروهای سفید رنگ دارد و ماموران دولتی و پلیس از مردم خواسته ‌اند رنگ خودروهای خود را به سفید تغییر دهند. مردم اکنون برای تغییر رنگ خودروهای خود به سفید به تعمیرگاه‌ ها هجوم آورده ‌اند و یا قصد دارند هر چه زودتر خودروهای خود را بفروشند.

«فرید توخباتولین» فعال حقوق بشر که پایگاه اینترنتی «خرونیکا ترکمنستان» را اداره می‌کند به دویچه‌ وله گفت گزارش‌ هایی مبنی بر مجاز بودن فقط خودروهای سفید رنگ از سال جدید شایعه شده و مردم این کشور به این شایعات باور دارند.

توخباتولین افزود ترکمنستان یکی از مستبدترین کشورهای جهان است و دستورات رئیس ‌جمهور این کشور حکم قانون را دارد و صحبت ‌های رئیس‌ جمهور بلافاصله به شکل قانون نانوشته اجرا می ‌شود.

«نورمحمد حاناموف» یکی از سران اپوزیسیون ترکمنستان و رهبر حزب جمهوری خواه این کشور که در خارج از کشور فعالیت می ‌کند، به دویچه‌ وله گفت: «در ترکمنستان هیچ قانون خاصی لازم نیست تصویب شود و اگر رئیس ‌جمهور دستور شفاهی بدهد هم کافی است.»

رئیس ‌جمهور ترکمنستان دستور داده است واردات وسایل نقلیه قدیمی ‌تر از دو سال به این کشور ممنوع شود.

توخباتولین فعال حقوق بشر می ‌گوید زنان هم به طور غیررسمی از دریافت گواهینامه رانندگی منع شدند و اکنون به طور غیررسمی خودروهای مشکی و تیره رنگ ممنوع شده است. طبق یک قانون نانوشته خودروها اکنون باید به صورت سفید، بژ، زرد یا نقره ‌ای باشند.

این فعال حقوق بشر گفته است که پلیس راهنمایی و رانندگی از صاحبان خودروهای تیره ‌رنگ خواسته است که هر چه زودتر رنگ خودروهای خود را به سفید تبدیل کنند.

به گفته توخباتولین، پلیس این موضوع را برای دریافت جریمه از رانندگان هم بهانه کرده و در شهرهای کوچک مردم برای فرار از جریمه مجبور شده ‌اند رنگ خودروهای خود را سفید کنند و یا بفروشند.

توخباتولین خاطرنشان کرد اگر چنین قانونی رسما وضع شود، قیمت‌خودروها دو یا سه برابر خواهند شد. به گفته این فعال حقوق بشر، این موضوع باعث افزایش قابل توجه هزینه‌ خدمات تغییر رنگ خودروها خواهد شد که بیشتر این کارگاه‌ ها به نزدیکان رئیس ‌جمهور تعلق دارند.

حاناموف هم می ‌گوید: «هزینه رنگ کردن خودرو ارزان نیست. این کارگاه‌ ها با توجه به تقاضای زیاد قیمت‌ ها را افزایش داده ‌اند و برای بسیاری از افرادی که شاغل نیستند، خودرو تنها منبع درآمد آنهاست که به عنوان تاکسی از آن استفاده می ‌کنند. چنین ممنوعیتی برای بسیاری از خانواده‌ ها سخت و گران است بنابراین علاقه رئیس ‌جمهور به رنگ سفید چیزی غیر از ضرر برای این خانواده ‌ها نیست.»

عجیب ‌ترین شخص در میان سران کشورهای آسیای میانه «صفرمراد نیازاف» رئیس ‌جمهور سابق ترکمنستان بود. برخی از فرمان ‌های او در کشورش هنوز هم حکم قانون را دارد. اما به‌ دنبال تغییر رهبری در ترکمنستان در سال 2007 کیش شخصیت در این کشور همچنان ادامه یافت. رهبر جدید این کشور دستور ساختن مجسمه ‌های افراد خانواده خود را هم صادر کرد. بردی‌ محمداف در آکادمی ارتش این کشور شخصا از مجسمه «مالک‌ قلی بردی‌ محمد اف» پدربزرگ خود پرده ‌برداری کرد.

رهبر ترکمنستان در «یازغیت» روستای محل تولدش، مدرسه ای به نام پدرش دایر کرد و دستور داد مجسمه پدرش را بنا نهند. وی در دهه گذشته چندین کتاب نوشت. بردی محمد اف ترانه‌ عاشقانه‌ ای به نام «برای تو ای گل ‌سفیدم» را خواند. 

حاناموف می‌ گوید مقامات ترکمنستان تنها سیرک کشور در عشق ‌آباد و آکادمی علوم را تعطیل کرده ‌اند و پرداخت حقوق بازنشستگی، با این استدلال که افراد مسن به طور سنتی باید تحت مراقبت فرزندان خود باشند، لغو شده است.

اما هواداران رئیس ‌جمهور ترکمنستان می‌ گویند که تمایل رهبرشان به خودروهای سفید و رنگ روشن به دلیل آب و هوای گرم کشور است که رانندگی با خودروهای سفید را مفید م ی‌داند.

اما فرید توخباتولین می ‌گوید این استدلال زمانی توجیه ‌پذیر است که هیچ سیستم تهویه مطبوع در خودروها وجود نداشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.