چین با متهم کردن آمریکا به نقض آزادی مطبوعات، این کشور را تهدید به واکنش متقابل کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دنبال آن که آمریکا چهار رسانه دیگر چینی را به فهرست سازمان ‌هایی اضافه کرد که به دلیل ارتباط با دولت و حزب حاکم چین باید به عنوان ابزار تبلیغاتی دولت چین در ماموریت خارجی شناخته شوند، پکن هشدار داد به این اقدام آمریکا واکنش متقابل نشان خواهد داد.

«ژائو لی جیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، با انتقاد شدید از این اقدام دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عنوان نمونه دیگری از سرکوب سیاسی آشکار رسانه ‌های چینی به دست آمریکا گفت: این اقدام واشنگتن نوعی مانع تراشی در مسیر فعالیت رسانه‌ های چینی در آمریکاست که نشان دهنده نقض تعهد آمریکا به آزادی مطبوعات است.

وی ادامه داد: «ما قویا از آمریکا می‌ خواهیم که ذهنیت جنگ سرد و پیش داوری ایدئولوژیکی را کنار بگذارد و هرچه سریع تر این رفتار اشتباه را که به نفع هیچکس نیست، متوقف و اصلاح کند، زیرا در غیر این صورت، چین مجبور خواهد شد پاسخ قانونی و لازم را به این اقدام نشان دهد.»

تصمیم روز دوشنبه آمریکا برای افزودن نام این چهار رسانه به فهرستی که پیشتر 5 رسانه نیز در آن قرار گرفته بودند، به طور مستقیم مانع از فعالیت این رسانه‌ ها در آمریکا نخواهد شد، اما برخی از آنها را مجبور به کاهش تعداد کارکنان خود در آمریکا خواهد کرد و احتمالا منجر به متشنج شدن روابط دو کشور خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا به این چهار رسانه چینی در آمریکا ابلاغ کرده است که باید مشخصات همه کارمندان خود را در آمریکا و دارایی‌ ها، املاک و مستغلات خود را به وزارت خارجه آمریکا گزارش دهند. آمریکا آنها را به عنوان رسانه‌ های غیرمستقل و ابزار تبلیغات چین در آمریکا متهم کرده است.

از پنج رسانه دیگر چینی که پیشتر در این فهرست قرار گرفته بودند، خواسته شده است شمار کارکنان خود را در آمریکا محدود کنند.

چین در واکنش به این اقدام آمریکا، مجوز فعالیت خبرنگاران رسانه‌ های آمریکایی «نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست» را در چین لغو کرد.

مقامات وزارت خارجه آمریکا این رسانه‌ های چینی را ابزار تبلیغاتی برای حزب کمونیست و دولت چین می ‌دانند.

در حال حاضر این لیست شامل نام 9 رسانه چینی شامل تلویزیون مرکزی چین، سرویس خبری چین، روزنامه خلق چین، روزنامه گلوبال تایمز، خبرگزاری شینهوا، شبکه تلویزیونی چاینا گلوبال، رادیو بین ‌المللی چین، روزنامه چاینا دیلی و شرکت توسعه رسانه ‌ای «های تیان» است.

درگیری چین و آمریکا به رسانه ها محدود نمی شود. اخیرا کرونا نیز به ابزاری برای حمله ترامپ به چین بدل شده است.

در تازه ترین مورد دونالد ترامپ روز سه‌ شنبه در سخنرانی خود درباره ویروس کرونا باز هم این ویروس را «ویروس چینی» خواند.

ترامپ در حالت طعنه به چین گفت: من آن را «کونگ فلو» می‌نامم. (کونگ فو، نام یکی از هنر‌های رزمی که در معنای عام کلمه در زبان چینی به معنای مهارت است و برای ماهر بودن در کاری استفاده می‌شود).

ترامپ در آریزونا گفت: «ووهان نامی به یاد ماندنی بود. کرونا ویروس ، بله؟ کونگ فلو، بله؟ کوووید یا کویید19؛ بله. اما 19 یعنی چه؟ بعضی ها حتا نمی‌توانند توضیح دهند که 19 و COVID-19 چیست. این یک اسم عجیب است. من می توانم اسامی زیادی برای شما بگذارم. برخی آن را آنفلوانزای چینی می نامند. آنفولانزای چینی، بله.»

ترامپ بارها اعلام کرده است که چین را مسئول انتشار این ویروس در جهان می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.