به دلیل اختلاف آمریکا و آلمان از زمان روی کار آمدن ترامپ به قدرت بر سر مسائل مختلف روابط دو کشور به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

 

به گزارش جماران ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از زمان راه یافتنش به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا بسیاری از معاهدات و توافقنامه های بین المللی از جمله معاهده پاریس و برجام را نقض کرده و از آنها خارج شده است و با نه فقط با کشورهای رقیب به لحاظ سیاسی و نظامی به ویژه چین و روسیه در افتاده است بلکه با کشورهای دوست و متحد واشنگتن مخصوصا اروپایی ها از جمله آلمان و فرانسه نیز در افتاده است. 

نزدیک ترین و مهم ترین متحدان آمریکا اروپایی ها هستند که در مدت روی کار آمدن ترامپ پاداش خوش خدمتی به واشنگتن طی سال های طولانی و حمایت از سیاست های تجاوزکارانه و جنگ طلبانه آمریکا در سراسر جهان را به خوبی دریافت کردند! حمایت آمریکا از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و متزلزل کردن اتحادیه اروپا ، فشار بر سر اعضای ناتو برای افزایش هزینه های دفاعی، تلاش برای قطع ارتباط نفتی و گازی اروپایی ها با روسیه و نقض برجام که مورد حمایت اروپایی است نمونه هایی است که ترامپ به عنوان پاداش خوش خدمتی اروپایی ها به آنها تقدیم کرده است.

رئیس جمهور آمریکا که به چیزی جز مسائل مالی فکر نمی کند برای فشار وارد کردن به دشمنان و متحدان خود از حربه اقتصاد استفاده می کند، اگر چه این حربه اش به دلیل استفاده زیاد از آن دیگر آن کارایی گذشته را برایش ندارد.

در جدیدترین اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه باردیگر بر تصمیم خود برای کاهش شمار نیمی از نظامیان کشورش در خاک آلمان تاکید کرد و گفت که برلین همچنان در پرداخت سهم خود از مشارکت در ناتو کوتاهی می‌کند و در روابط تجاری با ایالات متحده نیز رفتار مناسبی ندارد.

 ترامپ در این خصوص به خبرنگاران گفت که حدود ۵۲ هزار سرباز آمریکایی هم اکنون در خاک آلمان حضور دارند و این میزان بیشترین شمار نظامیان آمریکایی مامور برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ ناتو در خارج از ایالات متحده  آمریکا را تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور ایالات متحده با تاکید بر این نکته که چنین حضوری هزینه‌های زیادی برای کشورش به همراه دارد، تصریح کرد که آمریکا به زودی نیمی از این نیروها را از خاک آلمان خارج خواهد کرد و شمار آنها را به ۲۵ هزار نفر کاهش خواهد داد.

پنتاگون در آماری رسمی که پیش‌تر ارائه شد شمار سربازان آمریکایی در خاک آلمان را در ماه مارس سال جاری ۳۴ هزار و ۶۷۴ نفر اعلام کرده بود اما این میزان در پی جابجایی برخی نیروها به جهت شرکت در تمرین‌های نظامی به یکباره به صورتی کم سابقه به ۵۲ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

تصمیم برای کاهش شمار نظامیان آمریکایی در خاک آلمان نخستین بار ابتدای ماه جاری میلادی توسط روزنامه وال استریت ژورنال افشا شد که موجی از نگرانی را در میان مقامات برلین برانگیخت.

به‌رغم آنکه شمار سربازان آمریکایی در خاک آلمان به نسبت همین میزان در دوره جنگ سرد کاهش داشته اما با این حال ایالات متحده همچنان بیشترین تعداد نظامیان خود را در اروپا در آلمان مستقر کرده است.

در حالی که حضور نظامی آمریکا در اروپا با توجه به احیای جاه طلبی‌های نظامی روسیه پس از به قدرت رسیدن «ولادیمیر پوتین» اهمیت زیادی پیدا کرده اما دونالد ترامپ، که مسائل مالی برای وی بیش از هر مقوله دیگری مهم است عدم مشارکت لازم برلین در تامین بودجه ناتو را به عنوان بهانه اصلی خروج نظامیان کشورش از آلمان عنوان کرده است.

آلمان به عنوان متحد اروپایی واشنگتن و عضو ناتو معتقد است که حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورش منافع کلیه اعضای ناتو و نیز خود ایالات متحده را تامین می‌کند.

برخی تحلیل‌گران و مسئولان آلمانی تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان را نوعی اقدامی تنبیهی با انگیزه سیاسی عنوان کرده‌اند.

سخنگوی سیاست خارجی جناح ائتلاف در پارلمان آلمان از هزینه‌های دفاعی آلمان و احداث خط لوله گاری «نورد استریم ۲ »به عنوان بهانه‌هایی یاد کرده که واشنگتن بر اساس آنها تصمیم به خروج نیروهای نظامی خود گرفته است.

واشنگتن جدا از اختلاف اساسی با دولتمردان آلمان برای افزایش بودجه نظامی از وابستگی گازی این کشور به روسیه بسیار انتقاد کرده بود.

این اختلافات عمده سبب شده تا سطح روابط دو کشور آلمان و ایالات متحده طی سال‌های گذشته به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

ایالات متحده آمریکا چندی است با هم‌پیمانان سنتی خود در ناتو، از جمله فرانسه و آلمان در باره مسائل امنیتی به خصوص بر سر افزایش بودجه نظامی اختلاف پیدا کرده است. دونالد ترامپ بارها خواستار افزایش بودجه نظامی اعضای ناتو تا میزان ۲ درصد تولید ناخالص داخلی هر یک از این کشورها شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.