کرونا تاکنون در 210 کشور جهان بیش از 7 میلیون و 892 هزار نفر را مبتلا کرده و 432 هزار و 762 نفر نیز بر اثر آن جان باخته اند که از این نظر امریکا در رتبه اول جهانی قرار دارد.

 

به گزارش جماران، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تعداد موارد عفونت ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان به 7 میلیون و 892 هزار و 315 نفر رسیده است، همچنین 432 هزار و 762  بیمار مبتلا به کرونا ویروس جان خود را از دست داده اند.

در 24 ساعت گذشته، 142 هزار و 672 مورد جدید از ابتلا به کووید19 و 5055 مورد مرگ و میر در جهان مشاهده شده است.

امریکا، برزیل، روسیه و هند به ترتیب چهار کشوری هستند که بیشترین شمار مبتلایان و فوتی ها را دارند.

در میان قاره ها، امریکا بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان را دارد. شمار مبتلایان در این قاره به سه میلیون و 791 هزار و 178 تن رسیده است. 201 هزار و 497 تن براثر ابتلا به این ویروس در این قاره جان باخته اند. یک میلیون و 428 هزار و 605 تن نیز بهبود یافته اند.

ایالات متحده آمریکا 2 میلیون و 142 هزار و 224 مبتلا و 117 هزار و 527 تن فوتی دارد. فقط 854 هزار و 106 تن بهبود یافته اند.

اروپا دومین بیشترین شمار مبتلایان را دارد که به 2 میلیون و 197 هزار و 248 تن می رسد. شمار فوتی ها در این قاره به 182 هزار و 223 تن می رسد. شمار بهبود یافتگان این قاره یک میلیون و 82 هزار و 996  تن است.

در آلمان وضع متفاوت است، در این کشور 187 هزار و 423 مورد ابتلا و 8 هزار و 867 مورد فوتی ثبت شده است، اما همزمان از بهبود 172 هزار و 200 تن گزارش شده است.

قاره آسیا با 815 هزار و 395 فرد مبتلا و 22 هزار و 464 فوتی در رده سوم قرار دارد. شمار بهبود یافتگان 413  هزار و 482 تن اعلام شده است.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

شمار قربانیان کرونا در مکزیک همچنان رو به افزایش است

وزارت بهداشت مکزیک اعلام کرد که شمار جان‌ باختگان کرونا (کووید19) در این کشور با افزایش 424 نفری طی یک روز گذشته به 16 هزار و 872 تن رسیده است.

شمار مبتلایان نیز با شناسایی 3494 مورد جدید به 142690 نفر افزایش یافت.

اولین مورد کرونا در مکزیک روز 28 فوریه گذشته و اولین فوتی نیز 19 مارس ثبت شده بود.

 

اتحادیه اروپا واکسن کرونا را پیش خریداری می‌ کند

شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی «آسترازنکا» اعلام کرد با چهار کشور اروپایی برای تهیه حدود 400 میلیون دوز واکسن کووید19 به توافق رسیده و قرار است عرضه این واکسن پس از تایید مراجع ذی صلاح، در پایان سال میلادی آغاز شود. 

این ابتکار به رهبری آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند انجام شده است، اما این شرکت داروسازی اعلام کرده است که در نظر دارد این واکسن را در اختیار سایر کشورهای اروپایی که مایل به شرکت در این ابتکار هستند، نیز قرار دهد. 

آسترازنکا در پایان ماه مه، با شرکت انگلیسی ژن و سلول درمانی Oxford Biomedica برای تولید واکسن کووید19 به توافق رسید.

این شرکت همچنین بیش از یک میلیارد دلار از دولت آمریکا دریافت کرد تا واکسن کرونا را بسازد.

«استلا کریاکیدس» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد اتحادیه اروپا رویکرد مشترکی را برای دستیابی به واکسن کرونا اتخاذ کرده است.بنا بر گزارش‌ ها، کمسیون اروپا به دنبال این است که از کشورهای اتحادیه اروپا بخواهد واکسن کرونا را  قبل از شرکت‌ های دارویی خریداری کنند، مادامی که آنها فقط در امریکا تولید نشوند.

مدیر اجرایی اتحادیه اروپا می‌خواهد در معاملاتی که سازندگان متعهد به ارائه دوز در صورت در دسترس بودن هستند، هزینه تا 6 واکسن بالقوه را پرداخت نماید.

اتحادیه اروپا 2.4 میلیارد یورو را  برای پیش‌خرید واکسن کرونا اختصاص داده است.

 

کرونا در روسیه: 8835 مورد ابتلا و 119 فوت جدید 

روسیه اعلام کرد در 24 ساعت گذشته در این کشور 8835 مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. 

با احتساب این آمار شمار کل مبتلایان به کرونا در روسیه به 528964 نفر رسیده است. 

در شبانه ‌روز گذشته 119 نفر هم جان خود را از دست داده ‌اند. شمار کل درگذشتگان ناشی از این بیماری در روسیه اکنون به 6948 نفر رسیده است. 

 

روسیه تولید واکسن کرونا را از شهریور آغاز می کند

روسیه قصد دارد تولید واکسن کرونا را از شهریورماه آغاز کند. البته این امر به شرطی محقق می ‌شود که نتایج بررسی‌ های بالینی این واکسن در تیر ماه مثبت باشد.

به گفته معاون نخست وزیر روسیه، آزمایش بالینی واکسن کرونا چند روزی است توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی Gamaleya روسیه بر روی داوطلبان علاقمند آغاز شده و طی روزهای آینده نیز ادامه می‌یابد.

این مرکز از آزمایش موفق واکسن یادشده بر روی حیوانات و سپس بر روی خود کارکنان این مرکز خبر داد.

 

ثبت بالاترین آمار روزانه ابتلا به کرونا در چین از ماه آوریل

بر اساس آخرین آمار کمیسیون ملی بهداشت چین طی 24 ساعت گذشته 57 مورد جدید کرونا در این کشور ثبت شده که این بالاترین آمار طی دو ماه گذشته در این کشور است.

بر این اساس طی شبانه روز اخیر 36 تن در پکن٬ 2 تن در لیائونینگ٬ 17 نفر در گوانگ ‌دونگ و در شانگهای و چونگ ‌کینگ هر کدام یک مورد ثبت شده است.

به گزارش این کمیسیون، طی یک روز اخیر، هیچ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در چین گزارش نشده است. تاکنون 4 هزار و 634 نفر در این کشور بر اثر این بیماری جان باخته‌ و در مجموع 83 هزار و 132 نفر نیز مبتلا شده ‌اند.

 

بازگشت قرنطینه به 1300 نقطه در پاکستان

همزمان با اذعان مقام های پاکستانی به عدم توجه مردم به تمهیدات بهداشتی و اخطارهای مستمر آنان نسبت به تهدید بالقوه کرونا، تشدید سرعت گسترش این بیماری باعث شد تا قرنطینه در 1300 نقطه در پاکستان به اجرا درآید.

نگرانی‌ها از شیوع موج دوم ویروس کووید19 در پاکستان افزایش یافته است. 

ثبت موارد جدید ابتلا به کرونا در پاکستان و تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری هر روز رکورد می‌زند و تنها طی 24 ساعت گذشته ابتلای بیش از 6600 نفر به کووید19 تایید شد و طی یک روز 101 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند. 

دولت پاستان تهدید کرده شدیدترین برخورد را با متخلفان فاصله گذاری اجتماعی خواهد داشت. 

نیروهای امنیتی از جمله پلیس و نظامیان ارتش 10 نقطه از شهر اسلام ‌آباد را محاصره کرده و رفت و آمد به این مناطق از همه جهات ممنوع شده است. 

 

ساخت کارخانه تولید واکسن کرونا در قزاقستان 

نخست وزیر قزاقستان امروز طی مراسمی، کلنگ تاسیس کارخانه بیو دارویی واکسن کرونا را در پژوهشگاه ایمنی بیولوژیکی کمیته علوم وزارت آموزش و علوم جمهوری قزاقستان به زمین زد.

این کارخانه مطابق استانداردهای بین ‌المللی برای تولید داروهای تقویت سیستم ایمنی از جمله واکسن در برابر عفونت کرونا ساخته خواهد شد.

در حال حاضر، واکسن پیشنهادی موسسه تحقیقاتی قزاقستان در لیست سازمان جهانی بهداشت درج شده و با موفقیت در حال انجام آزمایشات بالینی است.

 

تایلند آزمایش خفاش‌ ها برای کووید19 را آغاز کرد

دامپزشک‌ ها و محققان دانشگاهی در تایلند کار آزمایش خفاش ‌های نعل ‌اسبی در یکی از غارهای اعماق جنگل در این کشور را شروع کردند چرا که خفاش‌ های مشابه در کشور چین آلوده به کووید19 شناسایی شده‌ اند.

حدود 23 گونه از خفاش‌ های نعل ‌اسبی در تایلند وجود دارد که تاکنون آزمایشی روی آنها برای تشخیص کووید19 انجام نشده است.

تاکنون هیچ تحقیقی روی بیماری‌ های این خفاش‌ ها در تایلند انجام نشده است.

 

شیوع کرونا سفارتخانه های فیلیپین و یمن را در ریاض بست

سفارتخانه های‌ کشور فیلیپین و یمن در ریاض پایتخت عربستان به دنبال افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آنها تا اطلاع ثانوی بسته شدند.

سفارت فیلیپین در ریاض اعلام کرد که از روز یکشنبه دفتر امور کارگران به دنبال ابتلای 6 تن از کارکنان سفارتخانه به بیماری کووید19 فعالیت خود را متوقف کرد.  

همچنین سفارت یمن در ریاض نیز با انتشار بیانیه ‌ای در صفحه توئیتر خود بدون اشاره به شمار مبتلایان به کرونا در این سفارتخانه، اعلام کرد که به علت ابتلای چند تن از کارکنان به بیماری کووید19 فعالیت سفارت متوقف شده است.

برغم اقدامات زود و بی سابقه سعودی برای مقابله با کرونا، شمار مبتلایان در این کشور روزانه بیش از 3 هزار نفر افزایش پیدا می ‌کند.

در حال حاضر مجموع افراد مبتلا به کرونا در عربستان سعودی 123308 مورد و شمار فوتی ‌ها 932 تن گزارش شده است.

 

 

اردن مرز‌های خود را با عربستان نمی‌ بندد

مسئولان اردنی در چارچوب مجموعه تدابیر پیشگیرانه با نظارت گروه نظامی بحران، برای استقبال از هزاران اردنی سرگردان در خارج که قصد دارند به کشور بازگردند، طرح گسترده‌ ای را آغاز کرده اند که بر اساس آن، بخش سلامت و گمرک این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است. این در حالی است که موارد ابتلا به کرونا میان افراد بازگشته از راه مرز‌ها به ویژه مرز‌های عربستان و مصر، افزایش چشمگیری یافته است.

بنابراین با ثبت بیش از 120 مورد جدید ابتلا به کووید19 میان افراد بازگشته از عربستان و مصر در طول ماه گذشته که بیشتر آنها رانندگان خط اردن عربستان بودند، این افراد به هسته‌ های حامل این ویروس تبدیل شده اند. این در شرایطی است که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد دولت اردن به سبب برخی فشار‌های سیاسی و هزینه ناشی از بستن مرز‌ها با عربستان، قصد ندارد مرز‌های خود را با این کشور ببندد اگرچه مردم خواستار آن هستند.

در همین حال تدابیری برای بازگرداندن حدود 3 هزار اردنی سرگردان در مصر اتخاذ شده است.

 

افزایش شمار قربانیان کرونا در سودان

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد: با مرگ 14 نفر از بیماران کرونایی طی شبانه روز گذشته شمار قربانیان به 447 نفر افزایش یافت.

بر این اساس، با تشخیص 128 مورد جدید ابتلا به کرونا شمار مبتلایان به 7007 نفر رسیده و 2556 بیمار هم بهبود یافته ‌اند.

گفتنی است بیماری کووید19 نخستین بار در دسامبر 2019 در شهر ووهان، مرکز استان هوبئی چین مشاهده و طی مدت کوتاهی با شیوع در بیش از 210 کشور تبدیل به پاندمی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.