با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

 

به گزارش جماران، براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان امروز دوشنبه 1 ژوئن (12 خرداد) به 6 میلیون و 267 هزار و 669 نفر افزایش یافت.

 

آمار جهانی کرونا

 

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار جان باختگان نیز به 373 هزار و 961 تن و همچنین، شمار بهبودیافتگان به 2 میلیون و 848 هزار و 21294 نفر رسیده است.

در حال حاضر آمریکا در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا برزیل با 514،992 مورد ابتلا، سپس روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه قرار دارند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت یک میلیون و 837 هزار و 170 نفر مبتلا به بیماری کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 106 هزار و 195 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 599 هزار و 867 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین خبر‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در جهان و تحولات مربوط به آن به شرح زیر است:

مردان سالخورده کمتر از سایران نگران کرونا هستند

بر اساس اطلاعات به دست آمده مردان بیش از زنان در برابر کووید19 آسیب‌پذیر هستند و افراد سالخورده بیش از جوانترها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اما اکنون محققان دانشگاه جورجیا دریافتند مردان سالخورده در مقایسه با زنان هم سن و سال خود و زنان و مردان جوان تر، کمتر نگران ابتلا به این بیماری هستند و در نتیجه خطر آلوده شدن آنها به کرونا بیش از سایرین است.

به طور کلی، نگرانی با افزایش سن کاهش می ‌یابد و در بین مردان کمتر از زنان است. محققان به منظور ارزیابی اثرات این تفاوت در میزان نگرانی از یک پرسشنامه آنلاین در رابطه با کووید19 استفاده کردند.

 

افزایش نارضایتی از عملکرد ترامپ درباره مدیریت بیماری

واشنگتن پست در گزارشی از افزایش نارضایتی شهروندان آمریکایی از عملکرد رئیس جمهور کشورشان در زمینه مدیریت بحران کرونا خبر داد.

نظرسنجی رونامه واشنگتن پست و ‌ای بی سی نیوز نشان می ‌دهد شهروندان آمریکایی از عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره مدیریت بحران کرونا ناراضی هستند و با تداوم این بحران، چشم انداز‌ها برای انتخاب مجدد او در ماه نوامبر کاهش یافته است و جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اکنون در سطح ملی از ترامپ پیشی گرفته است.

 

لغو نشست آیپک

کمیته امور عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی از لغو نشست بهار 2021 خود به دلیل شیوع کرونا خبر داده است.

رئیس آیپک با صدور بیانیه ‌ای نوشت که به دلیل حفظ ایمنی و سلامت هزاران نفر از شرکت کنندگان در نشست سالیانه آیپک، نشست بهاره این کمیته به خاطر شیوع کرونا برگزار نخواهد شد.

در آخرین نشست آیپک در آمریکا (اول تا سوم مارس یعنی 11 تا 13 اسفندماه) آزمایش کرونای حداقل 5 نفر از شرکت کنندگان در این نشست مثبت بوده است.

 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای جنوبی

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکای جنوبی به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافت.

براساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به کووید-19 در آمریکای جنوبی که بیش از 600 میلیون نفر جمعیت دارد، به یک میلیون و 13 هزار و 538 نفر و شمار قربانیان به 51 هزار و 202 تن رسیده است.

پس از آمریکا، برزیل با 514 هزار و 849 مورد ابتلا در صدر کشورهای درگیر این بیماری قرار دارد.

شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی بدین شرح است:

مکزیک 9 هزار و 779 قربانی، 87 هزار و 512 مورد ابتلا، پرو 4 هزار و 506 قربانی و 164 هزار و 476 مورد ابتلا، شیلی 1054 قربانی و 99 هزار و 688 مورد ابتلا، اکوادور 3 هزار و 358 قربانی و 39 هزار و 98 مورد ابتلا، کلمبیا 939 قربانی و 29 هزار و 383 مورد ابتلا و آرژانتین 539 قربانی و 16 هزار و 851 مورد ابتلا.

 

رئیس جمهور برزیل به جمع معترضان پیوست

رئیس جمهور برزیل به معترضانی پیوست که در مقابل دیوان عالی این کشور در اعتراض به تحقیق این دادگاه درباره اقدامات او تجمع کرده بودند.

«ژائیر بولسونارو» در حالی که سوار بر اسب بود به جمع معترضان به دیوان عالی کشور که در حال تحقیق درباره اقدامات خود او است، پیوست.

رئیس جمهور برزیل به رغم اجباری بودن استفاده از ماسک در پایتخت این کشور، بدون ماسک به میان هواداران خود رفت و برخلاف اصول بهداشتی در دوره کرونا با آنها دست داد.

وی سپس در اقدامی عجیب ‌تر، سوار یک اسب نظامی شده و از مقابل هواداران خود عبور کرد.

برزیل که از لحاظ شمار مبتلایان به کرونا پس از آمریکا در رده دوم جهانی قرار دارد، تاکنون 514,992  مورد ابتلا به این ویروس ثبت کرده است که از میان آنان، 29,341 نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

 

آمریکا داروی تائیدنشده کرونا به برزیل هدیه داد

آمریکا دو میلیون دوز داروی ضدمالاریای هیدروکسین کلروکین موسوم به HCQ به برزیل اعطا کرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده این دارو هنوز مورد تائید نیست و نمی ‌توان در مورد اثر درمانی آن روی کووید19 به صورت جدی صحبت کرد. با این حال ترامپ شخصا اعلام کرده بود از این دارو استفاده می ‌کند. حالا آمریکا دو میلیون دوز از همین داروی تائیدنشده را برای برزیل فرستاده است. 

 

افزایش مبتلایان به کرونا در آلمان

موسسه رابرت کخ آلمان اعلام کرد شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید19 در این کشور 333 نفر افزایش یافته و به 181815 نفر رسیده است.

موسسه رابرت کخ آلمان همچنین اعلام کرد شمار تلفات مبتلایان کووید19 نیز 11 نفر افزایش یافت و به 8511 نفر رسید.

 

کرونا در خانواده سلطنتی بلژیک

شاهزاده یواخیم،‌ یکی از اعضای خانواده سلطنتی بلژیک به بیماری کووید19 مبتلا شده است.

کاخ سلطنتی بلژیک با تایید این خبر اعلام کرد که یکی از فرزندان خاندان سلطنتی این کشور در پی بی توجهی به مقررات قرنطینه و پس از شرکت در یک میهمانی در اسپانیا به کرونا مبتلا شده است.

وی دو روز پس از انجام این سفر در شهر کوردوبای اسپانیا در یک میهمانی پر جمعیت شرکت می ‌کند و همانجا مبتلا به کووید19 می شود.

شاهزاده یواخیم که خواهرزاده فیلیپ، پادشاه بلژیک محسوب می‌شود به همراه 26 نفر دیگر در میهمانی یاد شده حضور داشته؛ در حالی که بر اساس مقررات حاکم بر جنوب اسپانیا و محدودیت ‌هایی که دولت این کشور برای مقابله با شیوع کرونا در نظر گرفته، شرکت در اجتماعات بیش از 15 نفر ممنوع اعلام شده است.

پلیس اسپانیا از آغاز تحقیقاتی در خصوص برپایی این میهمانی خبر داده است. 

 

پزشک ایتالیایی: کرونا ضعیف شده/ وزارت بهداشت ایتالیا: سند علمی وجود ندارد

دکتر «آلبرتو زانگریلو» یکی از پزشکان متخصص و نامدار ایتالیایی می‌ گوید کروناویروس در حال از دست دادن قدرت و توانایی اولیه ‌اش است و شمار کم‌ تری قربانی در ایتالیا برجای می‌ گذارد.

ایتالیا با بیش از 33 هزار قربانی، سومین کشوری ا‌ست در جهان که بالاترین میزان درگذشت ‌ها را به‌دلیل همه ‌گیری کرونا ثبت کرده ‌اند.

در ایتالیا شمار موارد ابتلا و درگذشت به‌طور محسوسی از ماه مه (ماه گذشته) به این سو رو به کاهش گذاشته است.

دکتر «ماتئو باستی» رئیس بخش بیماری‌ های عفونی در بیمارستان سن‌ مارتینو نیز در مصاحبه‌ ای گفته ویروس ضعیف شده است.

این اظهارات اما با واکنش وزارت بهداشت ایتالیا روبرو شده‌ است که می ‌گوید هنوز برای اظهار نظر در مورد چنین مسئله ‌ای زود است و شهروندان باید «حداکثر احتیاط» را در پی گیرند.

 

مقام بهداشتی روسیه علت میزان کم مرگ و میر را توضیح داد

رئیس سازمان فدرال خدمات بهداشتی و رفاه انسانی روسیه در توضیح میزان کم موارد فوت ناشی از کرونا در روسیه یادآور شد که سیستم ثبت دلایل مرگ و میر در این کشور کاملا قابل اطمینان و یکی از دقیق‌ ترین سیستم‌ ها در جهان است، برای اینکه این تشخیص پس از کالبد شکافی انجام شده پس از مرگ بیماران انجام می ‌شود.

پیش از این، وزارت بهداشت روسیه دستورالعمل ‌های جدیدی را برای ثبت آمار مربوط به عوارض و مرگ و میر ناشی از کرونا بر اساس اصول طبقه بندی بین المللی بیماری ‌های از سوی سازمان بهداشت جهانی تصویب کرد.

شمار مبتلایان به کرونا در روسیه تاکنون در مجموع به 405,843 نفر رسیده است که از این تعداد 4693 تن فوت شده اند.

 

آمار مبتلایان به کرونا در چین بار دیگر دو رقمی شد

با شناسایی 16 مبتلا به کرونا در چین، بار دیگر آمار مبتلایان به این بیماری بعد از چند هفته در این کشور دو رقمی شد.

کمیسیون ملی بهداشت چین امروز دوشنبه اعلام کرد تمامی 16 نفری که روز گذشته شناسایی شده اند وارداتی هستند به این ترتیب تعداد افرادی که از خارج وارد چین شده و کرونا گرفته اند تا کنون به 1756 تن رسیده است.

از 16 مورد شناسایی شده در روز گذشته، 11 نفر در استان سیچوان، 3 نفر در مغولستان داخلی و 2 نفر هم در استان گواندونگ شناسایی شده اند.

شمار مبتلایان به کرونا در چین تاکنون در مجموع به 83001 نفر رسیده است که از این تعداد 4645 تن فوت شده اند.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در پاکستان به بیش از 7 هزار نفر رسید

با ابتلای 2964 نفر در 24 ساعت گذشته تعداد کل مبتلایان به کرونا در پاکستان به 72460 نفر و تعداد جان باختگان نیز با فوت 60 نفر به 1543 نفر رسید.

 

وزیر بهداشت افغانستان برکنار شد

هرچند در این روزها شیوع کرونا در افغانستان گسترش یافته و با گذشت هر روز آمار مبتلایان به این ویروس افزایش می ‌یابد، اما «فیروزالدین فیروز» وزیر بهداشت این کشور از کارش برکنار شد.

در همین حال، برخی منابع خبری گزارش دادند که طی حکم رئیس جمهور افغانستان، «احمد جواد عثمانی» به عنوان سرپرست و کاندیدای وزیر بهداشت این کشور تعیین شده است، اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

 

تایید دو مورد جدید ابتلا به کرونا در هنگ کنگ

هنگ کنگ امروز دوشنبه نخستین موارد محلی ابتلا به کووید19 را در بیش از دو هفته گذشته تایید کرد که این موضوع موجب تشدید نگرانی‌ ها درباره گسترش این بیماری به دنبال کاهش محدودیت ‌های اجتماعی شده است.

مرکز مراقبت‌های بهداشتی هنگ کنگ اعلام کرد تحقیقات درباره دو مورد جدید تایید شده ابتلا به کووید19 در هنگ کنگ در جریان است. این دو نفر یک زن 34 ساله و یک مرد 56 ساله هستند که هیچکدام آنها در جریان شیوع کووید19 به جایی سفر نداشته اند.

این مرکز همچنین اعلام کرد شمار کلی مبتلایان به کووید19 در هنگ کنگ به 1085 نفر رسیده است و 4 نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

 

مبتلایان به کرونا در هند به بیش از 190 هزار نفر رسید

وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند اعلام کرد: تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در هند به 190535 نفر رسیده است.

هند با افزایش تعداد مبتلایان در جدول جهانی ابتلا به کرونا هفتم شد.

تاکنون 5394 نفر نیز براثر ابتلا به کووید19 جان باخته اند.

 

ابتلای 30 زندانی در امارات به کرونا زیر ذره ‌بین

فعالان و نهادهای حقوقی امارات فاش کردند که تاکنون 30 زندانی در این کشور به کرونا مبتلا شده ‌اند.

این فعالان از وضعیت فاجعه‌ بار زندانیان اماراتی که برخی از آنها را ناگزیر به خودکشی کرده است، انتقاد کردند.

مرکز حقوق بشر امارات نیز اخیرا در گزارشی درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور در سایه شیوع کرونا نوشت: مسئولان امارات لازم است بعد از ثبت اولین مورد ابتلا به کرونا در زندان «الوثبه» در ابوظبی برای حفاظت از جان زندانیان سیاسی فوری وارد عمل شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.