1.1 درصد از معتادان جمع آوری شده در تهران گرفتار کرونا

به گفته استاندار تهران 4 هزار و 756 معتاد در تهران ساماندهی شده اند که 1.1 درصد از آن ها به کرونا مبتلا بودند.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: پس از غربالگری ۴ هزار و ۷۵۶ نفر که در مراکز نگهداری معتادان این استان پذیرش شدند مشخص شد که ۳ هزار و ۶۲۸ نفر از آنان معتاد هستند.

وی یادآورشد: باقی افرادی که معتاد نبودند بی سرپرست، سالمند، بیمار یا کارتن خواب محسوب می شدند.

محسنی بندپی اظهار داشت: اکنون باید برای ساماندهی این تعداد افرادی که معتاد نیستند و قانون راهکاری برای نگهداری آنان پیش بینی نکرده است، تدابیر لازم را داشت.

استاندار تهران گفت: در قانون کلیات نگهداری از چنین افرادی مشخص شده است اما ابهاماتی دارد که اجازه ساماندهی این افراد را نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد اعلام کرده است که می تواند نسبت به پذیرش و ساماندهی سالمندانی که بیمار نیستند و هیچ سرپرستی ندارند، اقدام کند.

محسنی بندپی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید طبق مصوبه، بیمارستان هایی را برای افرادی که بیمار هستند، در سریعترین زمان ممکن معرفی و نسبت به درمان آنان اقدام کند.

استاندار تهران گفت: هنوز معتادان متجاهری در سطح شهر مشاهده می شوند، به ویژه از این افراد می توان به زنان معتاد اشاره کرد که نسبت به مردان آسیب پذیری بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۷ هزار و ۴۹۱ نفر در مراکز جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر نگهداری می‌شوند و ۷ هزار و ۶۳۹ نفر نیز در این مراکز ظرفیت خالی داریم.

محسنی بندپی با بیان اینکه پذیرش معتادان در این مراکز به اتمام نرسیده است، تاکید کرد: قوه قضائیه با نگهداری بیش از ۶ ماه این افراد در مراکز ترک اعتیاد موافقت کرده است.

استاندار تهران گفت: قانونگذار ۲ دستگاه شهرداری و بهزیستی را نسبت به ساماندهی، اجتماع پذیری، حرفه آموزی و ارائه خدمات درمانی و روانی برای معتادانی که در مراکز ترک اعتیاد جمع آوری و نگهداری می کنند، مکلف کرده است.

وی افزود: شهرداری تهران بنا بود ظرفیت نگهداری ۲ هزار نفر را در اختیار استان قرار دهد که هر چه سریعتر باید نسبت به انجام و  محقق سازی آن اقدام کند.

محسنی بندپی بر لزوم ساماندهی کودکان یا افراد زیر ۱۸ سال معتاد جمع آوری شده تاکید و اشاره کرد که مسئولیت درمان این کودکان بر اساس قانون بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی است و نهادهای خدماتی دیگر پس از این پروسه می توانند وارد ساماندهی این کودکان شوند.

 

مواد مخدر گران شد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز در این جلسه به گران شدن انواع مواد مخدر اشاره کرد و گفت: قیمت تریاک ۷۱ درصد، هروئین ۵۰ درصد، مرفین ۳۵ درصد و حشیش ۱۵۰ درصد حشیش گران شده است که می تواند تبعاتی را در افزایش سرقت و جرائم خرد به دنبال داشته باشد.

مصطفی هادی زاده اعلام کرد: ۶ درصد از کشفیات کل مواد مخدر کشور مربوط به تهران و ۸۰ درصد آن متعلق به استان های مرزی در شرق کشور است.

وی به جمع آوری معتادان متجاهر از ۹ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد امسال اشاره و اضافه کرد: نیروهای پلیس ۲۵۵ نفر را جمع آوری کرده اند که از این تعداد ۱۹۰ نفر در مراکز نگهداری پذیرش شده اند و از این میان ۱۵ نفر از اتباع بودند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: هم اکنون ۷۸ درصد معادل ۲ هزار و ۸۲۷ نفر از معتادان در مراکز فشافویه و ۲۲ درصد برابر ۸۰۰ نفر در مرکز شفق نگهداری می شوند.

هادی زاده تصریح کرد: از میان مددجویانی که تست کرونا دادند پاسخ ۳۴ نفر مثبت بود که معادل یک درصد از کل پذیرفته شدگان محسوب می شود.

دیدگاه تان را بنویسید