یک تحلیلگر مسائل آمریکا درباره اعتراضات اخیر مردم آمریکا علیه نژادپرستی بیان کرد: نتیجه نژادپرستی ساختاری این شده که رنگین پوستان آمریکا در حوزه های مختلف تحت ستم قرار گیرند. برای نمونه، اگر یک سیاهپوستی قرار باشد تحت شرایطی بازداشت شود، این قابلیت وجود دارد که زیر زانوی پلیسی خفه شود. 

فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف آمریکا گفت: مشکل تنها کشته شدن یک فرد نیست، بلکه یک نژادپرستی ساختاری در آمریکا از زمان برده داری تاکنون وجود داشته و ادامه پیدا کرده است. این سیاه پوستانی که به اجبار به خاک آمریکا برده شدند با اینکه حدود 400 سال از آن کوچ اجباری می گذرد، هنوز در عمل شهروند آمریکا محسوب نمی شوند.

وی افزود: نتیجه نژادپرستی ساختاری این شده که رنگین پوستان آمریکا در حوزه های مختلف تحت ستم قرار گیرند. برای نمونه، اگر یک سیاهپوستی قرار باشد تحت شرایطی بازداشت شود، این قابلیت وجود دارد که زیر زانوی پلیسی خفه شود. در حالی که این شرایط برای سفیدپوستان وجود ندارد. یا اینکه می بینیم در برخی شهرهای آمریکا 70 درصد جانباختگان کرونا سیاهپوست بودند با اینکه جمعیت سیاهپوستان 13 درصد جمعیت کل کشور است.

 

رنگین پوستان به دلیل نژادپرستی ساختاری و تفکر داروینیسم اجتماعی تحت ستم هستند

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: نصف بیشتر جمعیت زندانیان آمریکا سیاهپوست هستند، با اینکه همانطور که عرض کردم آمار جمعیتی سیاهپوستان 13 درصد جمعیت آمریکا است. بنابراین قشر رنگین پوست در حوزه های مختلف درآمدی، خدمات اجتماعی، سلامت و حوزه آزادی به دلیل نژادپرستی ساختاری و تفکر داروینیسم اجتماعی تحت ستم هستند. داروینیسم اجتماعی تفکری است که باور دارد نباید به اقشار ضعیف جامعه سرویس زیادی داد زیرا این اقدام کمک چندانی به سرمایه داری نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود چنین تحلیلی چطور باراک اوباما 8سال به عنوان رئیس جمهور رنگین پوست آمریکا انتخاب شد، گفت: در این باره نباید فراموش کنیم که اکثریت سفیدپوستان آمریکایی به اوباما رای ندادند، بلکه اقلیتی از آنها به او رای دادند. منتها جمعیت رنگین پوستان در آمریکا به شدت در حال افزایش است. طبق آمارهایی که وجود دارد تا سال 2045 جمعیت غیر سفیدپوست آمریکا در اکثریت قرار می گیرد. به همین دلیل هم روحیات نژادپرستی در سالیان گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

اکثریت سفیدپوستان به اوباما رای ندادند

ایزدی ادامه داد: سفیدپوستان از این قضیه عصبانی هستند و برای نمونه می بینیم که ترامپ دیگر اجازه مهاجرت نمی دهد و با افرادی که قصد مهاجرت از آمریکای لاتین به آن کشور را دارند، برخورد بدی دارد. دلیل همه این ها به همان موضوع افزایش جمعیت رنگین پوستان و در اکثریت قرار گرفتن آنها برمی گردد. از این رو، اکثریت سفیدپوستان به اوباما رای ندادند، بلکه جمع آرای رنگین پوستان و اقلیتی از سفیدپوستان باعث ریاست جمهوری او شد.

وی افزود: باراک اوباما که در سالهای 2008 و 2012 به تبلیغات ریاست جمهوری روی آورد، مدام بر داشتن مادری سفیدپوست تاکید می کرد. وی همواره بر دورگه بودن خود تاکید داشت. در عمل هم همانطور که دیدیم سیاست هایش بیشتر به نفع سفیدپوستان بود تا سیاهپوستان. به همین دلیل بود که بعد از گذشت 8سال از ریاست جمهوری او، مشکلات ساختاری همچنان در قوه قضائیه و مراکز دیگر وجود دارد و مشکلات نه تنها حل شده بلکه بدتر شده است.

 

مشکل تبعیض نژادی در آمریکا تبدیل به فاجعه شده است

فواد ایزدی با اشاره اینکه مشکل تبعیض نژادی در آمریکا تبدیل به فاجعه شده است، گفت: ترامپ دیروز در توئیتی برای مقابله با معترضان دستور شلیک داد. یک زمانی ما صرفا با تبعیض نژادی روبه رو هستیم و می بینیم که برخوردهای خشونت باری رخ می دهد. اما وقتی کار از برخورد خشونت آمیز به کشتن افراد در خیابان می کشد، نشان دهنده فاجعه است. به نظرم یکی از دلایل اصلی اعتراض همین است.

وی در پایان با اشاره به تاثیر این موضوع بر انتخابات امسال آمریکا گفت: رنگین پوستان در دور گذشته نیز به ترامپ رای نداده و نمی دهند. اما همان درصدی هم که ممکن بود ترامپ از این قشر رای بیاورد با نوع مدیریت خود در بحران اخیر از دست داد. گروهی از سفیدپوستان نیز که تمایلی به رفتارهای نژادپرستانه ندارند ممکن است به این دلیل به او رای ندهند. از طرف دیگر عملکرد اخیر ترامپ به شدت اقشار نژادپرستی را که در آمریکا وجود دارند خوشحال می کند و اگر درصدی از آنها حال رفتن به پای صندوق نداشتند ممکن است انگیزه حاضر شدن پای صندوق رای را پیدا کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.