با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

 

به گزارش جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز چهارشنبه 27 مه (7 خرداد) 5 میلیون و 687 هزار و 877 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

آمار جهانی کرونا

 

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 352 هزار و 265 نفر نیز جان خود را از دست داده و 2 میلیون و 431 هزار و 754 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

در حال حاضر ایالات متحده در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا برزیل با 394،507 مورد ابتلا، سپس روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه قرار دارند.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 100 هزار و 572 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 479 هزار و 969 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

کشف روش جدیدی برای انتقال کرونا 

یک مطالعه جدید نشان داد که کووید19 نه تنها توسط قطرات هوایی و از طریق تماس منتقل می شود.

متخصصان زباله های افراد آلوده به عفونت جدید را مورد بررسی قرار دادند و میزان بالایی از ویروس زنده کووید19 را در نمونه های مدفوع مشاهده کردند.

به گفته دانشمندان، نتایج تحقیقات آنها احتمال ابتلا به عفونت را از طریق مسیر مدفوع، دهان یا راه هوازی را تایید می کند.

آنها هشدار دادند که این شیوه انتقال باید در نظر گرفته شود و در محدودیت های اجتماعی اعمال شود.

 

سازمان جهانی بهداشت: احتمال دارد نوعی راسو کرونا را به انسان منتقل کند

سازمان جهانی بهداشت گفت در ارتباط نزدیک با محققان هلندی هستند که درباره چند مورد ابتلا به کرونا روی کارگرانی تحقیق می‌ کنند که به نظر می ‌رسد ویروس از طریق راسوهای مینک به آنها منتقل شده باشد.

این نخستین موارد شناخته شده انتقال ویروس از حیوان به انسان است.

وزیر کشاورزی هلند گفته بود که ابتلای دومین کارگر به کرونا احتمالا از طریق راسوهای مینک مزرعه، ثبت شده است.

هفته گذشته یک مورد ابتلای یکی از کارگران مزرعه ‌ای در نزدیکی شهر «آیندهوون» هلند به کرونا نیز اعلام شده بود که پس از آن فرضیه ‌ها مبنی بر انتقال ویروس از راسوهای مبتلا مطرح شد.

حال به ‌نظر می ‌رسد موضوع برعکس شده باشد و راسوها ویروس جدید را احتمالا به انسان ‌ها منتقل کرده باشند.

 

ترامپ یک احمق است

«جو بایدن» کاندیدای دموکرات ‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد استفاده از ماسک صورت در مکان‌ های عمومی برای مبارزه با گسترش کرونا نشانه رهبر بودن است و او دونالد ترامپ را یک احمق خواند که به سبب اعلام این که ماسک بر صورتش نمی ‌زند، در پی افزایش مرگ و میر است.

اظهارات بایدن یک روز پس از آن مطرح شد که او در نخستین حضورش در انظار عمومی طی بیش از دو ماه از یک ماسک صورت سیاه رنگ استفاده کرده بود.

 

بازگشایی ​بورس اوراق بهادار نیویورک بعد از دو ماه تعطیلی 

بورس اوراق بهادار نیویورک که به قلب نمادین وال استریت معروف است، بامداد امروز چهارشنبه بعد از دو ماه تعطیلی به علت شیوع کرونا با حضور اندرو کومو فرماندار و مقامات بورس نیویورک بازگشایی شد. 

بر اساس تصمیم مسئولان بورس اوراق بهادار آمریکا، تنها 80 معامله گر از شرکت ‌های کوچک در نخستین دور از راه‌ اندازی مجدد این بورس مجاز به معامله بودند.  

آمریکا گام ‌های کاهش محدودیت ‌های جلوگیری از بیماری کووید19 را به تدریج طی می ‌کند.  

 

شمار قربانیان کرونا در برزیل شاید به 120 هزار تن برسد

موسسه ارزیابی‌ های بهداشتی دانشگاه واشنگتن این احتمال را مطرح کرده که شمار قربانیان بیماری ناشی از کرونا در برزیل، در اواسط مرداد ماه به 120 هزار تن برسد.

مدیر این پژوهشکده نوشته است که «برزیل باید همان مسیری را پی گیرد که در ووهان چین، در ایتالیا، اسپانیا و نیویورک پی گرفته شد، و قوانین و مقرراتی را اجرا کند تا شیوع فزاینده بیماری را کنترل کرده و از شمار موارد انتقال بکاهد».

در حال حاضر موارد ثبت‌ شده‌ ابتلا در برزیل بیش از 394 هزار و شمار قربانیان بیش از 24 هزار نفر گزارش شده است.

برزیل در مدت نسبتا کوتاهی به یکی از کانون ‌های اصلی شیوع ویروس در جهان تبدیل شده است.

پرو و شیلی نیز از دیگر کشورهای این قاره هستند که در مورد آنها ابراز نگرانی شده‌ است.

 

جان باختن بیش از 500 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مکزیک

وزارت بهداشت مکزیک امروز چهارشنبه اعلام کرد 501 مورد جدید تلفات ناشی از ابتلا به کووید19 در این کشور گزارش شده و این برای نخستین بار است که شمار مبتلایان به این بیماری در یک روز از 500 نفر فراتر رفته است.

وزارت بهداشت مکزیک اعلام کرد آمار روزانه موارد ابتلا نیز در این کشور افزایش یافته و ابتلای 3455 نفر به این بیماری تایید شده است که به این ترتیب شمار کلی مبتلایان به 74560 نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت مکزیک همچنین اعلام کرد با این آمار جدید شمار تلفات، در حال حاضر آمار قربانیان نیز به 8134 نفر رسیده است.

این در حالی است که مقامات مکزیک تاکید دارند به دلیل شمار بسیار اندک انجام آزمایش ‌های تشخیص کرونا، شمار مبتلایان به این بیماری احتمالا چند برابر بیشتر است.

 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آلمان 

موسسه رابرت کخ آلمان اعلام کرد شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید19 در این کشور با 362 مورد افزایش به 179364 نفر رسیده است.

موسسه رابرت کخ آلمان همچنین اعلام کرد شمار تلفات مبتلایان به کووید19 در این کشور نیز با 47 نفر افزایش به 8349 نفر رسیده است.

 

10 روز عزای عمومی در اسپانیا

دولت اسپانیا به مناسبت یاد بود درگذشتگان ناشی از کرونا در این کشور، 10 روز عزای عمومی اعلام کرده است.

از امروز چهارشنبه تا 5 ژوئن (16 خرداد) در بیش از 14 هزار ساختمان دولتی در سراسر اسپانیا و همچنین بر روی عرشه کشتی ‌های نیروی دریایی، پرچم‌ اسپانیا به صورت نیمه افراشته خواهد بود.  

آخرین آمار نشان می‌دهد که 27117 تن در اسپانیا به دلیل کرونا جان باخته، 283339 تن به این ویروس مبتلا و 131129 نفر نیز بهبود یافته ‌اند. 

اعلام عزای عمومی و برگزاری این مراسم در حالی انجام می ‌شود که احزاب مخالف از ائتلاف چپ، نخست وزیر اسپانیا را به دلیل عدم ادای احترام به جانباختگان مورد انتقاد قرار داده بودند.  

مقامات بهداشت اسپانیا روز دوشنبه آمار رسمی فوت شدگان را اصلاح کردند و 1918 نفر از شمار نهایی جان باختگان را کاهش دادند.  

 

شمار جان باختگان ترکیه به 4400 تن نزدیک شد

وزیر بهداشت ترکیه گفت: با جان باختن 28 نفر دیگر از مبتلایان به کرونا شمار قربانیان این بیماری در ترکیه به 4397 نفر رسیده است.

شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه در مجموع به 158762 نفر رسید.

شمار بیماران مبتلا به این بیماری که در بخش ‌های مراقبت ‌های ویژه بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی ترکیه بسر می ‌برند، 739 نفر اعلام شد.

 

ادامه سیر صعودی در هند

سیر صعودی ابتلا به کرونا در هند همچنان ادامه دارد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ورفاه خانواده هند تاکنون تعداد کل مبتلایان به کرونا در هند به 151767 نفر افزایش یافت.

از این تعداد، 64426 نفر از بیمارستان مرخص شدند. 4337 نفر نیز جان باختند.

 

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کره جنوبی

کره جنوبی امروز چهارشنبه از 40 مورد جدید ابتلا به کووید19 در این کشور خبر داد که این بالاترین رقم افزایش روزانه شمار مبتلایان در حدود 50 روز گذشته است.

شمار مبتلایان به کووید19 در این کشور به 11265 نفر و شمار تلفات نیز به 269 نفر رسیده است.

این افزایش شمار مبتلایان به دنبال بازگشت میلیون‌ ها دانش آموز به مدارس، زنگ خطر را در کره جنوبی به صدا در آورده و موجب نگرانی مقامات این کشور شده است.

 

آبه بعد از نشست سران گروه 7 قرنطینه می شود

دولت ژاپن از نخست وزیر این کشور خواسته است چنانچه در نشست سران گروه 7 که ماه آینده میلادی در آمریکا برگزار می شود، شرکت کند بعد از بازگشت به مدت دو هفته خود را قرنطینه نماید.

هر فردی که از آمریکا به ژاپن و بالعکس سفر کند به مدت دو هفته قرنطینه می شود.

اکنون دولت ژاپن و رسانه های این کشور از آبه خواسته اند او نیز مانند سایر شهروندان «قانون قرنطینه دو هفته ای» را رعایت کند.

دونالد ترامپ امیدوار است ماه ژوئن میزبان اجلاس سران گروه 7 در نزدیکی واشنگتن باشد.

 

دعوای چین و ژاپن

وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات نخست وزیر ژاپن درباره منشا کرونا، بیان اینگونه اظهارات را نوعی جهل سیاسی توصیف کرد.

وزارت خارجه چین در پی اظهارات آبه مبنی بر اینکه منشا شیوع کرونای جدید در جهان بی ‌تردید کشور چین است، اعلام کرد: جهالت سیاسی هرگز نباید جای قضاوت علمی را بگیرد.

آبه همچنین گفته بود که از منظر او چین باید بر پایه  مسئولیتی که دارد در جهان نقش ایفا کند.

وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات نخست‌ وزیر ژاپن اعلام کرد که «ما قاطعانه مخالف سیاسی‌ کاری و انگ‌ زنی در مورد منشا ویروس هستیم».

این اظهارات آبه از سوی رسانه‌ های رسمی و نزدیک به حزب حاکم بر چین به عنوان سخنانی در حمایت از مواضع دولت آمریکا تشبیه شده ‌است.

 

بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که در یمن همزمان با شیوع کرونا شمار کودکان کار و موارد ازدواج کودکان افزایش یافته است و خانواده‌ های زیادی برای امرار معاش به گدایی روی آورده ‌اند.

این نهاد بین‌المللی تاکید کرد فعالیت ‌هایش در یمن در آستانه توقف قرار دارد.

80 درصد جمعیت یمن که از سوءتغذیه رنج می ‌برند نیازمند کمک ‌های بشردوستانه هستند. این بحران حتی پیش از شیوع کرونا به ‌عنوان بزرگترین بحران انسانی در جهان توصیف می ‌شد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌ شنبه اعلام کرد تاکنون تنها 15 درصد از بودجه 3.38 میلیارد دلاری سال 2020 برای کمک‌ های بشردوستانه به یمن را دریافت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.