شرکت فولکس واگن با دستکاری نرم‌افزاری برخی موتورها استاندارد زیست‌محیطی را بالا برده بود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، دیوان دادگستری آلمان غول خودروسازی این کشور را مکلف کرد به خریداران خودروهای دیزلی دستکاری‌شده خسارت بپردازد و این خودروها را پس بگیرد. این شرکت با دستکاری نرم‌افزاری برخی موتورها استاندارد زیست‌محیطی را بالا برده بود.

دیوان دادگستری فدرال آلمان (BGH) با صدور حکمی این امکان را برای خریداران خودروهای دیزلی «فولکس واگن» فراهم کرد که بتوانند از این شرکت خسارت دریافت کنند. پرداخت خسارت شامل خریداران محصولات دیزلی می‌شود که مشخص شده فولکس‌واگن موتور آنها را دستکاری کرده بوده است.

دیوان دادگستری فدرال آلمان همزمان در این حکم تایید کرده که خریداران شاکی می‌توانند خودرو خود را به فولکس واگن برگردانند و پول آن را مطالبه کنند، اما در این موارد این شرکت حق دارد اختلاف قیمت خودرو نو و کارکرده را در پرداخت خسارت در نظر بگیرد.

با صدور این حکم بزرگترین مرجع قضایی آلمان حکم دادگستری شهر «کوبلنز» را تایید کرد. یکی از خریداران از شرکت فولکس واگن شکایت کرده بود که «به تبلیغات این شرکت اعتماد و فکر کرده که یک خودرو پاک می‌خرد». دادگاه عالی کوبلنز در این پرونده فولکس واگن را به پرداخت ۲۵ هزار و ۶۰۰ یورو خسارت به خریدار شاکی مکلف کرده بود. 

کشمکش بر سر تقلب نرم‌افزاری غول خودروسازی آلمان و جهان از پنج سال پیش در جریان است؛ پرونده‌ای که به «رسوایی دیزل»مشهور شده است. برای اولین بار آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) در سپتامبر ۲۰۱۵ از دستکاری برخی موتورهای دیزلی فولکس واگن پرده برداشت. در تحقیقات این آژانس معلوم شد که در نرم‌افزار برخی خودروهای دیزلی فولکس واگن دستکاری شده تا در شرایط تست آلایندگی، میزان آلاینده‌ها کم‌تر نشان داده شود.

پس از آنکه ثابت شد فولکس واگن با دستکاری نرم‌افزار برخی موتورهای دیزلی سیستم‌های سنجش آلایندگی موتور را فریب می‌داده، این شرکت به پرداخت خسارت و جریمه‌ای هنگفت در آمریکا محکوم شد. اما فولکس واگن با توجه به قوانین متفاوت در آلمان، حاضر نبود به خریداران این خودروها در آلمان خسارتی بپردازد.

در ماه فوریه ۲۰۲۰ (حدود سه ماه پیش) سرانجام وکلای اتحادیه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در آلمان این غول خودروسازی را مجبور کردند که هزاران نفر از صاحبان خودروهای دیزلی نیز بتوانند از این شرکت خسارت دریافت کنند. پذیرش این خسارت در پی پیروزی شکایت‌نامه‌ای در دادگاه بود. برای این منظور صاحبان خودروهای دیزلی می‌توانستند نام خود را در فهرستی وارد کنند. فولکس واگن مجبور شد در مجموع ۸۳۰ میلیون یورو به مشتریان خودروهای دیزلی پرداخت ‌کند.

اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان پس از آن در مذاکرات طولانی با نمایندگان فولکس واگن این مطالبه را مطرح کرد که نه تنها کسانی که نام خود را در شکایت‌نامه ثبت کرده‌اند، بلکه تمام صاحبان خودروهای دیزلی باید مشمول گرفتن خسارت شوند. پرونده این شکایت در دادگاه شهر «برانشوایگ» باز شد. دادگاه این شهر فولکس واگن را به پرداخت خسارت به همه خریداران خودروهای دیزلی مکلف کرد. فولکس واگن این حکم را برای فرجام‌خواهی به دیوان دادگستری فدرال برد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.