مسلمانان پس از یک ماه بندگی و عبادت، با رمضان وداع می ‌کنند و عید فطر را جشن می گیرند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، مسئولان مذهبی کشور‌های عربستان و قطر اعلام کردند روز یکشنبه در این کشور‌ها عید سعید فطر خواهد بود.

دولت عربستان سعودی از تمامی مردم عربستان خواسته بود تا با چشم مسلح و غیر مسلح اقدام به رصد هلال ماه شوال کنند و «عبدالله الخضیری» اخترشناس سعودی اعلام کرد که شنبه آخر ماه رمضان و یکشنبه عید فطر خواهد بود.

همچنین کشور‌های کویت‌، امارات، یمن، اردن و عراق نیز روز شنبه را آخرین روز ماه مبارک رمضان و روز یکشنبه عید سعید فطر اعلام کردند.

بر اساس اعلام مسئولان کشور‌های اعلام شده‌، روز یکشنبه در حالی در این کشور‌های عید سعید فطر اعلام شد‌، که شامگاه جمعه مشاهده هلال ماه شوال امکان پذیر نبود.

دارالفتوای مصر در اطلاعیه ‌ای اعلام کرد در چندین نقطه در سراسر کشور مراکز رصد هلال موفق به رویت هلال ماه شوال نشدند. بنابراین شنبه، سی ام ماه رمضان 1441 و روز یکشنبه اولین روز ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

دارالفتوای مصر همچنین تکید کرد خواندن نماز عید فطر از سنت‌ های موکد است و مستحب است که به صورت جماعت با امام خوانده شود، اما امسال به علت شیوع همه گیری ویروس کشنده کرونا نماز عید به صورت جماعت برگزار نخواهد شد و جایز است که مسلمانان نماز را به صورت فرادا یا همراه با خانواده خود در منزل به جا بیاورند.

قاضی شرع دمشق نیز در بیانیه‌ ای روز یکشنبه را عید سعید فطر در سوریه اعلام کرد. این بیانیه افزود غروب جمعه رویت هلال اول ماه شوال محقق نشد و به این ترتیب روز شنبه متمم ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی همچنین با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به ملت سوریه و عموم مسلمانان، از خدواند منان مسئلت خواست تا آرامش و امنیت در سرتاسر سوریه برقرار شود.

در سوریه عید فطر به عنوان بزرگترین مناسبت مذهبی ملی است که عید کوچک هم نامگذاری شده و طبق عرف محلی، 3 روزه است؛ در مقابل مردم سوریه و سایر کشور‌های عربی عید قربان را عید بزرگ می‌نامند و 4 روزه است. دولت سوریه نیز تعطیلات عید فطر امسال را ۹ روزه اعلام کرد.

در همین حال شش کشور استرالیا، فیلیپین، ژاپن، ترکیه، اندونزی و مالزی نیز اعلام کردند که قادر به رویت هلال ماه شوال نشده و روز یکشنبه عید فطر است.

شورای مسلمانان فرانسه هم در بیانیه ‌ای اعلام کرد روز شنبه آخرین روز ماه رمضان خواهد بود و عید سعید فطر روز یکشنبه خواهد بود. این نهاد توضیح می‌ دهد که داده‌ های نجومی نشان می ‌دهد هلال ماه شوال 1441 روز جمعه در هیچ جای دنیا قابل رویت نخواهد بود.

شورای مسلمانان فرانسه به همین مناسبت، به همه مسلمانان فرانسه تبریک گفت و برای آنها به این مناسبت آرزوی سلامتی و خوشبختی و سعادت کرد.

شورای مسلمانان فرانسه همچنین با اشاره به اوضاع بهدشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، صریحا از مسلمانان خواست تا نماز عید فطر را در خانه بخوانند.

مسلمانان پس از یک ماه بندگی و عبادت، با رمضان وداع می ‌کنند و عید فطر را جشن می گیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.