کرونا همچنان پر خبرترین سوژه در اخبار جهان است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت 1,507,773 نفر مبتلا به کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز یکشنبه 17 مه (28 اردیبهشت) 4 میلیون و 722 هزار و 233 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

آمار کرونا یکشنبه 28

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 313 هزار و 266 نفر نیز جان خود را از دست داده و یک میلیون و 813 هزار و 14 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت یک میلیون و 507 هزار و 773 نفر مبتلابه بیماری کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 90 هزار و 113 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم  339 هزار و 232  اعلام شد.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

نتیجه هشدار دهنده پژوهشی درباره کاهش محدودیت‌ های کرونایی

به موجب نتیجه پژوهشی در آمریکا با موضوع خطر کاهش محدودیت‌ های کرونایی، در مناطقی از این کشور که فاصله گذاری اجتماعی مراعات نشده است آمار مبتلایان به کرونا، 35 برابر مناطق دیگر است.

نتیجه این پژوهش که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است، ضمن هشدار درباره کاهش محدودیت‌ های کرونایی، آن هم در شرایطی که کشور همچنان شاهد روند رو به رشد مبتلایان است، از مقامات کشور می‌خواهد در صورتی که تصمیمشان کاهش محدودیت هاست در اجرای این تصمیم عجله نکنند حتی اگر این امر سبب افزایش ناخرسندی شهروندان شود.

درحال حاضر بیش از دو سوم ایالات آمریکا شروع به کاهش قابل توجه محدودیت ها کرده اند و بنابراین این احتمال وجود دارد که آمار ابتلا دوباره سیر صعودی پیدا کند.

 

ادامه حملات اوباما به ترامپ

در تحولی دیگه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار ظرف چند هفته از واکنش دولت ترامپ به اپیدمی انتقاد کرده است.

وی که در مراسم فارق التحصیلی دانشجویان صحبت می کرد، گفت که این همه گیری «بیش از هر چیز این موضوع را کاملا علنی و عریان کرده که مسئولان کشور سررشته امور را در دست ندارند.»

اوباما جمعه هفته پیش در یک گردهمایی غیرعلنی از واکنش «هرج و مرج زده و فاجعه بار» دولت ترامپ به این اپیدمی انتقاد کرده بود.

البته ترامپ هم به تازگی در مصاحبه های تلویزیونی و در توییتر شروع به حمله به باراک اوباما کرده و او را متهم به سازمان دادن تحقیقات به گفته او «ساختگی» درباره تبانی احتمالی کارزار او با روسیه کرده است.

 

انتقاد ترامپ از چین

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری به انتقاد از چین پرداخت و نوشت: «چرا چین به مدت چند دهه و با جمعیتی بسیار بیشتر از ما، حجم کمک بسیار اندکی به سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل و بدتر از همه، سازمان تجارت جهانی دارد، جایی که در آن کشور در حال توسعه تلقی می‌شود».

 

نشریه معتبر از مردم آمریکا خواست به ترامپ رای ندهند

نشریه معتبر پزشکی انگلیسی «لنست» با انتقاد شدید از سیاست‌ های ترامپ در قبال شیوع کرونا، از مردم آمریکا خواست در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به او رای ندهند.

این نشریه افزود: آمریکایی ‌ها باید در ژانویه 2021 رئیس جمهوری را در کاخ سفید بنشانند که بفهمد سلامت عمومی نباید با سیاست‌ های حزبی هدایت شود.

 

تعداد موارد ابتلا به کرونا در برزیل از ایتالیا و اسپانیا پیشی گرفت

براساس آمار رسمی، تعداد موارد تایید شده ابتلا به کرونا در برزیل در روز شنبه افزایش یافت و از اسپانیا و ایتالیا که زمانی مرکز شیوع این ویروس بودند، نیز گذر کرد.

وزارت بهداشت برزیل در 24 ساعت گذشته 14919 مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت کرده است که در نتیجه تعداد کل مبتلایان در این کشور به 233142 نفر رسید.

برزیل چهارمین کشور در جهان از نظر تعداد ابتلا به بیماری کووید19 است و پس از آمریکا، روسیه و انگلیس قرار دارد.

این تمایز جهانی به احتمال زیاد فشار زیادی را به «جائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل، وارد می‌ کند. این در حالی است که دومین وزیر بهداشت وی نیز روز جمعه به دلیل مخالفت با کارشناسان بهداشت عمومی و استفاده گسترده از دارو‌های تایید نشده، استعفا کرد.

بولسونارو به شدت از دستورات بسیاری از فرمانداران ایالتی برزیل برای قرنطینه سخت اجتماعی به منظور مبارزه با گسترش این ویروس از جمله تعطیلی مدارس، فروشگاه‌ ها و رستوران‌ ها انتقاد کرده است.

این در حالی است که «هامیلتون موران» معاون رئیس جمهور برزیل آزمایش کووید19 داده و در اقامتگاه رسمی خود در روز شنبه در قرنطینه قرار گرفته است، زیرا آزمایش کرونای یکی از کارمندان دولتی که هفته گذشته با وی در تماس نزدیک بوده، مثبت اعلام شده است. به علت ابتلای شماری از وزرا و مشاوران نزدیک رئیس جمهور برزیل، بولسونارو چندین بار آزمایش کرونا داده است.

 

کانادا آزمایش‌ واکسن تولید شده برای کرونا را آغاز می‌ کند

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد که این کشور نخستین آزمایش ‌های بالینی واکسن تولید شده برای مقابله با کرونا را شروع می‌ کند.

شورای ملی تحقیقات کانادا در مورد آزمایش ‌هایی که به ‌زودی انجام می‌ شود با تولیدکنندگان همکاری خواهد کرد تا در صورت موفقیت ‌آمیز بودن آزمایش‌ های بالینی بتوانند واکسن را در کانادا تولید و توزیع کنند.

تاکنون بیش از 100 واکسن احتمالی برای کرونا در سراسر جهان تولید شده است و حتی برخی از این واکسن ‌ها مراحل بالینی خود را می ‌گذرانند اما متخصصان حوزه پزشکی به دشواری ‌ها یافتن واکسن ‌های موثر برای مقابله با این ویروس واقف هستند.

 

افزایش شمار جان باختگان کرونا در مکزیک به 5045 نفر

مقامات دولتی مکزیک اعلام کردند از 47144 مورد مبتلا به کرونا در این کشور تاکنون 5045 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آلمان 

موسسه روبرت کخ آلمان امروز یکشنبه اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در این کشور با 583 مورد افزایش به 174355 نفر رسیده است.

بنا بر اطلاعات این موسسه، شمار جانباختگان کرونا نیز در آلمان 33 نفر افزایش داشته است و به 7914 نفر رسیده است.

 

هشدار در مورد سوءاستفاده راستگرایان از تظاهرات ‌های اعتراضی علیه قرنطینه

رئیس اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان نسبت به سوءاستفاده نیروهای افراطی از تظاهرات ‌های اعتراضی علیه محدودیت ‌های اعمال ‌شده برای جلوگیری از شیوع کرونا هشدار داد.

«توماس هالدن‌ وانگ» در گفت و گو با «ولت ام زونتاگ» تصریح کرد: «ما شاهد سوءاستفاده ابزاری نیروهای افراطی، به ویژه راستگرایان از این تظاهرات ‌ها هستیم».

به گفته او ،آنچه که در اینترنت با پروپاگاندا، اخبار دروغ و تئوری‌ های توطئه آغاز شد، حالا به خیابان‌ ها کشانده می‌ شود».

 

ایتالیا مرز‌های خود را به روی گردشگران اروپایی بازگشایی می ‌کند/ کاهش مقررات، «ریسکی حساب شده» است

«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا می گوید این کشور با برداشتن گام های بیشتر در جهت کاهش مقررات منع تردد که برای مهار کرونا اعمال شده بود دست به «ریسکی حساب شده» می زند.

او گفت هرچند ممکن است منحنی انتشار بیماری «دوباره شیب صعودی» پیدا کند اما ایتالیا نمی تواند منتظر واکسن بماند.

کونته اعلام کرد که از روز سوم ژوئن سفرهای خارجی و سفر بین مناطق مختلف این کشور آزاد خواهد شد.

همچنین قرار است فروشگاه ها و رستوران ها از فردا دوشنبه باز شود که البته با رعایت فاصله گیری اجتماعی خواهد بود.

نخست وزیر ایتالیا همچنین گفت که استخرها و مراکز ورزشی از روز 25 مه و سینماها و تئاترها از روز 15 ژوئن باز خواهند شد.

این اولین گام عمده ایتالیا برای بازگشایی اقتصادی بعد از بیش از دو ماه مقررات منع تردد است. در واقع ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که محدودیت هایی سراسری اعمال کرد.

تاکنون در مجموع 31763 نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند که بعد از آمریکا و انگلیس در جهان بیشترین است. 

همزمان در بسیاری از کشورهای اروپایی آمار روزانه مرگ درحال کاهش بوده و رفع محدودیت ها در جریان است. پرتغال، اسپانیا و یونان از جمله کشورهایی هستند که مقررات را تسهیل کرده اند.

به جز ایتالیا، سوئیس، آلمان و اتریش نیز گفته ‌اند محدودیت‌ های مرزی را که به خاطر شیوع کرونا وضع کرده بودند، لغو می‌ کنند.

فرانسه نیز گفته است از اواسط ماه آینده میلادی این محدودیت ‌ها را بر خواهد داشت. از روز شنبه مرزهای سوئیس، آلمان و اتریش برای رفت و آمد خانوادگی و دوستانه اتباع این کشورها باز شد اما گردشگران خارجی هنوز برای ورود با محدودیت مواجه هستند.

نخست‌ وزیر پرتغال هم به دنبال کاهش نرخ ابتلا به کرونا در این کشور گفته است فاز دوم بازگشایی اماکن در این کشور از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. قرار است رستوران‌ ها، موزه‌ ها، فروشگاه ‌های بزرگ و کافه‌ ها با رعایت فاصله ‌گیری اجتماعی باز شوند. همچنین مدارس برای دانش ‌آموزان در مقاطع بالاتر باز خواهند شد.

قرار است سواحل پرتغال سه هفته دیگر به صورت کامل بازگشایی شوند و بین آفتاب ‌گیرها باید سه متر فاصله وجود داشته باشد.

یونان نیز گفته است با اعمال شدید قوانین فاصله‌ گیری اجتماعی، سواحل این کشور از امروز بازگشایی می ‌شوند.

 

چینی ها ماسک ها را برداشتند

بر اساس تازه ترین اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های پکن که امروز یکشنبه منتشر شد پس از ماه ها پوشیدن ماسک برای جلوگیری از خطرات ناشی از عفونت کرونا، ساکنان این شهر می توانند از امروز آزادانه و بدون ماسک در خارج از خانه نفس بکشند. اما هنوز هم باید از تماس نزدیک با دیگران جلوگیری کنند.

این مرکز همچنین مردم را تشویق کرده است هنگامی که هوا خوب باشد به بیرون از خانه بروند زیرا هوای آزاد برای افزایش کیفیت زندگی و سلامت مفید است.

پیش از این وضعیت اضطراری بهداشت عمومی مرتبط با کرونا از نخستین ساعت بامداد 30 آوریل (11 اردیبهشت) در پکن یک درجه کاهش یافته بود و سطح هشدار از درجه یک به دو تعدیل شد.

در شهر پکن تاکنون 593 تن به کرونا مبتلا شده اند از این تعداد 9 تن جان باخته و 560 تن نیز درمان شده اند. اکنون در پکن فقط 24 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند.

 

کرونا به کاخ نخست وزیری پاکستان رسید

رسانه‌ های پاکستان اعلام کردند که آزمایش کرونای 4 نفر از اعضای کاخ نخست وزیری این کشور مثبت بوده است.

رسانه ‌های پاکستانی بامداد امروز به نقل از منابع آگاه گزارش دادند: کارمندان آلوده به کووید19 قرنطینه شده و متعاقب آن تمامی تدابیر احتیاطی در داخل کاخ نخست وزیری اعمال شده است.

تاکنون رئیس مجلس پاکستان، حکمران ایالت سِند، چند تن از نمایندگان مجالس ملی و ایالتی و دو نفر از وزاری دولت‌ های ایالتی این کشور کرونا گرفته بودند که همه آنان پس از قرنطینه و گذراندن فرآیند درمان بهبود یافتند.

«عمران‌ خان» نخست وزیر پاکستان هم 4 اردیبهشت آزمایش کرونا داد که نتیجه آن منفی اعلام شد.

در پاکستان تاکنون 38799 نفر به کرونا آلوده شده و 834 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست داده ‌اند.

 

هند و پرو از چین پیش افتادند

شمار مبتلایان به کرونا در کشورهای هند و پرو از چین پیشی‌ گرفت.

در هند تاکنون 90،927 نفر به کرونا آلوده شده و 2872 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست داده ‌اند.

در پرو نیز تاکنون 88541 نفر به کرونا آلوده شده و 2523 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست داده ‌اند.

در حالی که آمار مبتلایان در چین 82947 نفر است.

 

سازمان بهداشت جهانی: 113 هزار یمنی احتمالا به کرونا مبتلا هستند

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که از اوایل سال 2020 تقریبا 113 هزار نفر در یمن را که احتمالا مبتلا به کرونا هستند، رصد کرده است.

دفتر این سازمان در یمن در توئیترش افزود: از ژانویه گذشته شمار موارد مشکوک مبتلا در یمن به 112 هزار و 851 نفر رسید.

دفتر مزبور افزود: در میان موارد یاد شده آزمایش های کرونایی مبتلا بودن56 تن از آنان را به ثبت رسانده است و در همین رابطه 29 تن از بیماران جان خود را دست دادند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.