بن سلمان برای پیش بردن بخشی از پروژه بلندپروازانه خود در سواحل دریای سرخ به قتل روی آورده و همین امر منجر به اعتراض مردم این کشور در این منطقه شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک قبیله عربستانی به پروژه بزرگ موسوم به «نیوم» که در چارچوب چشم انداز بلندپروازانه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی( چشم انداز 2030) راه اندازی شود، به شکل علنی اعتراض کرد.

اعتراض این قبیله عربستانی در اوج بحران سقوط قیمت نفت نشان می دهد که موانعی در مسیر این پروژه بزرگ وجود دارد.

ساخت شهر نیوم 500میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و قرار است در شمال غرب کشور در سواحل دریای سرخ ساخته شود و شامل تاکسی های پرنده و ربات ها شود.

در دوران کاهش قیمت نفت کارشناسان اقتصادی فایده  این پروژه را زیر سئوال برده اند.

این پروژه در پی کشته شدن یکی از اعضای قبیله «الحویطات» که حاضر نشد زمین خود را به پروژه تحویل دهد، با مانع مواجه شد.

«عبدالرحیم الحویطی» پیش از کشته شدنش سلسله ویدیوهایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و در آنها از اجبار قبیله اش برای کوچ از اراضی ای که نسل ها در آن زندگی کردند، به شدت انتقاد کرد. این اراضی در مکانی در استان «تبوک»واقع شده اند که قرار است روی آنها پروژه ساخته شود. الحویطی اقدام حکومت عربستان برای بیرون کردن قبیله اش را «تروریسم دولتی» توصیف کرد.

الحویطی همچنین تأکید کرد که مخالفتش منجر به قتل اش خواهد شد.

حکومت عربستان پس از قتل الحویطی اعلام کرد که نیروهای امنیتی یک فرد تحت تعقیب را در تبادل آتش کشت و مقادیری سلاح در منزل وی پیدا کرد. 

فعالان نیز گفتند که شماری از اعضای این قبیله توسط نیروهای امنیتی به دلیل شعارهای مخالف با کوچاندن و مخالفت شان با امضای برگه های انتقال شان به مکان دیگر بازداشت شدند.

این مقاومت در برابر حکومت عربستان سعودی آن هم در زمانی که این کشور از مشکلات اقتصادی به دلیل فروپاشی تاریخی قیمت نفت و قرنطینه به دلیل شیوع کرونا رنح می برد،  بی سابقه  به شمار می رود.

لازمه راه اندازی پروژه نیوم کوچاندن 20 هزار نفر و انتقال آنها به مکان دیگر است تا زمینه برای ساخت و ساز مهیا شود. انتظار می رود که بخش اول شهر در سال 2023 کامل شود.

این در حالی است که حکومت عربستان سعودی در حال تهیه طرحی اضطراری برای کاهش هزینه است و «محمد الجدعان» وزیر دارایی این کشور نیز نسبت به « اتخاذ تدابیر سختگیرانه که دردناک خواهد بود» برای رویارویی با افول اقتصادی به دلیل شیوع کرونا و فروپاشی بهای نفت، هشدار داد.

اما الجدعان به پروژه نیوم اشاره ای نکرد و نگفت که کاهش هزینه ها شامل آن می شود یا نه. این پروژه در سال 2017 اعلام شد ولی با مشکلاتی در جذب سرمایه گذاران مواجه می شود.

ناظران بر این باورند که کوچاندن اجباری ساکنان منطقه نتایج برعکس خواهد داشت به ویژه آن که فشار اقتصادی بر عربستان روز به روز بیشتر می شود.

فعالان نیز می گویند بسیاری از افراد قبیله الحویطات پیشنهادهای غرامت « مبهم» به آنها را رد کردند.

پروژه نیوم در صدد آن است که گردشگران خارجی را جذب کشوری محافظه کار کند و انتظار نمی رود که ساکنان محلی از آن استفاده ای ببرند.

در همین حال، مرکز مشاوره ای امور امنیتی «صوفان» تأکید کرد که کاهش قیمت نفت به شکل بی سابقه و افزایش فشارهای دیموگرافی چالش های بزرگری در برابر طرح های آینده شاهزاده محمد شکل می دهد.

به گفته این مرکز نیوم «نگین تاج چشم انداز آینده عربستان به شمار می رود ولی هنوز روشن نیست که چگونه پروژه شاهزاده جوان به تعامل با اقشار جوان کمک می کند.»

به باور این مرکز، حکومت عربستان پول کمتری برای توزیع  برای راضی کردن شهروندان عربستانی خواهد داشت و همین امر باعث از بین رفتن قرارداد اجتماعی میان حاکمان و محکومان می شود و این امر نیز به مشکلات بزرگی به ویژه در جامعه ای که قبیله ای است منتهی می شود.

به باور برخی کارشناسان با وجود دشواری ها اقتصادی بعید است که محمد بن سلمان از پروژه نیوم دست بکشد.

العالم نیز در گزارشی نوشت که مخالفان آل سعود پیش بینی می کنند که قبیله الحویطات که یکی از فرزندانشان توسط نیروهای امنیتی آل سعود کشته شده است، واکنشی تند نسبت به این جنایت از خود نشان دهند به ویژه پس از آنکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تهدید کرده که برای احداث شهر نئوم، آنان را از اراضی شان اخراج خواهد کرد.

آل سعود دچار این توهم شده بود که قتل عبدالرحیم الحویطی که حاضر به ترک خانه خود نشده بود، باعث ترس قبیله وی خواهد شد و آنان را مجبور به ترک خانه های خود خواهد کرد اما آنچه روی داد کاملا برعکس است، چرا که اعضای این قبیله از امضای اسناد انتقالشان به مکانی دیگر خودداری کردند که در نتیجه نیروهای امنیتی سعودی شماری از آنان را دستگیر کردند.

کارشناسان، این اقدام قبیله الحویطات را مقاومتی کم نظیر در برابر آل سعود دانستند که به شدت محمد بن سلمان را تحت فشار قرار خواهد داد به ویژه که وی امید زیادی به افتتاح سریعتر این شهر دارد که در واقع مرکز فسق و فجوری در چارچوب به اصطلاح چشم انداز 2030 محمد بن سلمان است، اما این چشم انداز به خاطر بحران شدید اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت، شیوع ویروس کرونا، غارت خزانه عربستان سعودی توسط ترامپ، هزینه بسیار سنگین جنگ یمن و دخالت های ریاض در سوریه، عراق، لیبی و لبنان در آستانه فروپاشی است.

از سوی دیگر، قتل الحویطی باعث خشم قبیله وی شد به ویژه پس از آنکه رژیم آل سعود به دروغ وی را متهم کردند که یک تروریست تحت تعقیب بوده است.

الحویطی قبل از آنکه به قتل برسد اقدام بن سلمان در زمینه وادار کردن قبیله اش به ترک خانه هایشان را تروریسم دولتی نامیده و حتی پیش بینی کرده بود که به خاطر مخالفتش با ترک خانه اش کشته خواهد شد.

در این میان، رسانه های سعودی شایع کردند که قبیله الحویطات پس از قتل الحویطی، ضمن تجدید بیعت با ملک سلمان و پسرش، وفاداری خود را به این دو جنایتکار اعلام کرده اند اما واقعیت آن است که شمار زیادی از اعضای این قبیله از دریافت غرامت پرداخت شده توسط آل سعود برای ترک خانه و اراضی شان خودداری کرده و در مراسم تدفین الحویطی شعار الله اکبر سر دادند که نشانه مخالفت آنان با طرح های بن سلمان است.

کارشناسان معتقدند مقاومت قبیله الحویطات در برابر احداث شهر نئوم و افزایش بحران اقتصادی عربستان سعودی به خاطر کاهش بهای نفت، مهمترین چالش‌های فراروی پروژه های بن سلمان در آینده خواهد بود.

آنان افزودند که از سوی دیگر، رابطه آل سعود با قبایل جزیره العرب که مبتنی بر زر و زور است، به خاطر اوضاع بد اقتصادی ناشی از کاهش شدید بهای نفت و خشم مردم از گسترش فساد در جامعه به ویژه در قشر جوان شدیدا متزلزل شده که شورش قبیله الحویطی علیه بن سلمان گواهی بر این مدعاست، به همین دلیل می توان گفت که خشم قبیله الحویطات، دیوار ترس را در میان مردم عربستان سعودی نسبت به خاندان حاکم خواهد شکست و دودمان آل سعود را به باد خواهد داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.