مادورو تصاویر گذرنامه های دو تبعه آمریکا که سعی داشتند حکومت او را سرنگون کنند، به دوربین ها نشان داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی میل گزارش داد «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا گفت 13 نفر از جمله دو آمریکایی به اتهام تلاش برای کودتا بازداشت شده‌ اند.

 

28002004-8286141-Venezuela_President_Nicol_s_Maduro_said_the_United_States_Colomb-a-15_1588629240374

 

مادورو در یک برنامه زنده تلویزیونی با نشان دادن تصاویر کارت های شناسایی به دوربین ها و اعلام نام این دو آمریکایی گفت: آنها برای یک شرکت امنیتی در فلوریدا کار می‌ کردند.

 

Venezuela-americani-arrestati

 

مادورو گفت، تاکنون 13 تروریست را که در صدد حمله بودند، دستگیر کردیم. نیروهای امنیتی تجهیزات جنگی این افراد را ضبط کردند. در پی تحقیقات دریافتیم که حکومت آمریکا وظیفه این حمله ناموفق را به اداره مبارزه با مواد مخدر محول کرده و یک شرکت خصوصی بنام «سیلورکورپ» این عملیات را طرح ریزی کرده است.

رئیس جمهور ونزوئلا این افراد را «مزدور» خواند و گفت آنها می‌ خواستند نقش «رمبو» را بازی کنند.

 

28002016-8286141-Eight_more_suspects_were_arrested_Monday_in_Chuao_a_village_on_t-a-13_1588629240337

28002020-8286141-Eight_members_of_a_group_that_was_reportedly_planning_to_overthr-a-16_1588629240443

28001998-8286141-Venezuelan_security_forces_escort_one_of_eight_individuals_arres-a-14_1588629240371

28001996-8286141-image-a-17_1588629240485

 

دولت ونزوئلا روز گذشته نیز از کشته شدن 8 مرد مسلح خبر داده و گفته بود آنها سوار بر قایق قصد داشتند از سواحل کلمبیا وارد این کشور شوند. دولت کلمبیا از مخالفان دولت ونزوئلا حمایت می ‌کند. 

نیکلاس مادورو دولت آمریکا را به رهبری کودتا علیه خود متهم می‌ کند. آمریکا با هدف یافتن بهانه ای برای مداخله نظامی و خونریزی در کشور، از این دوره حساس برای ترتیب یک حمله استفاده می کند.

 

افشای جزئیات حمله

یکی از اعضای سابق کلاه سبزهای آمریکا مسئولیت آنچه را که وی حمله نافرجام روز یکشنبه گذشته برای سرنگونی نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نامید - بر عهده داشته است. 

به موجب این گزارش این مامور سابق کلاه سبز به نام «جردن گودرائو» در مصاحبه با یک روزنامه نگار ونزوئلایی تبعیدی، به حمله ای آبی- خاکی پیش از طلوع آفتاب در منطقه ای در مجاورت جنوب کاراکاس پایتخت ونزوئلا اشاره کرده است.

 

jordan_groudeau_venezuela.jpg_1718483346

 

تحقیقات خبرگزاری آسوشتدپرس درباره این اظهارات هم نشان می دهد این افسر کلاه سبز سابق با یک ژنرال بازنشسته ارتش ونزوئلا که هم اکنون با اتهامی از سوی آمریکا مبنی بر قاچاق مواد مخدر برای آموزش ده ها سرباز فراری ونزوئلا در اردوگاه های مخفی در داخل خاک کشور همسایه کلمبیا روبروست، همدست بوده است. هدف آنها اجرای یک حمله از آن سوی مرز کلمبیا بود که در نهایت قرار بود به بازداشت مادورو بینجامد.

اما شکست این عملیات از همان آغاز به علت کمبود بودجه و عدم پشتیبانی دولت آمریکا در برابر نیروهای مسلح تحت امر مادورو مشهود بود. همچنین به نظر می رسید شبکه اطلاعاتی گسترده مادورو که به وسیله کوبا حمایت می شود، در صفوف این گروه رخنه کرده است.

گودرائو و این ژنرال ونزوئلایی به نام «خاویر نیتو» با انتشار تصاویری ویدئویی از مکانی نامعلوم از آغاز این حمله ضد مادورو موسوم به «عملیات گیدون» خبر داده بودند. گفته می شود هر دوی آنها در فلوریدا زندگی می کنند.

گودرائو در این فیلم ویدیویی در حالی که کنار نیتو نشسته است، می گوید: عملیات شجاعانه ای از مرز کلمبیا به عمق قلب کاراکاس انجام شد. یگان های ما در نواحی جنوب، غرب و شرق ونزوئلا فعال شده بودند.

گودرائو افزود هسته هایی از نیروهای وی هنوز در منطقه مستقر و داخل ونزوئلا مشغول فعالیت هستند و برخی از آنها تحت فرماندهی «آنتونیو سیکویا» فرماندهی گارد ملی نزوئلا به مبارزه ادامه می دهند. وی ابراز امیدواری کرد شورشیان و نیز مردم و نیروهای مسلح مادورو به آنها بپیوندند.

گودرائو به این خبرنگار متن قراردادی هشت صفحه‌ ای را به ارزش 213 میلیون دلار نشان داد که به گفته وی در ماه اکتبر توسط گوایدو و دو مشاور سیاسی در میامی امضا شده بود، ولی در این قرارداد ادعایی تحت عنوان «خدمات عمومی» اشاره نشده بود شرکت وی موسوم به «سیلورکورپ یو اس ای» قرار است چه خدماتی به طرف مقابل ارائه دهد.

وی همچنین متن یک مکالمه ضبط شده چهار دقیقه ‌ای را از یک تلفن همراه پخش کرد که اذعان می ‌کرد در زمان عقد قرارداد با حضور خوان گوایدو از طریق ویدیو کنفرانس ضبط شده بود. در این مکالمه ضبط شده صحبت ‌های شخصی شنیده می‌شود که گودرائو می گوید گوایدو است، ولی درباره طرح‌ های نظامی صحبتی به میان نمی‌ آید.

گوایدو درباره اظهارات این افسر سابق کلاه سبز آمریکایی و این گزارش هنوز هیچ اظهار نظری نکرده است. وی اعلام کرده بود هیچ قراردادی در باب رخنه نظامی امضا نکرده است.

اما مقامات آمریکایی و کلمبیایی این اتهامات را رد کرده اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دلیلی ندارد حرف های مقامات دولت سابق (مادورو) را باور کنیم. 

پس از یک سال تلاش ناکام برای برکنار کردن مادورو، به نظر می ‌رسد «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان نتوانسته مخالفان دولت را متحد کند.

با وجود تنش ‌های داخلی و فشارهای خارجی دولت مادورو در ماه‌ های اخیر موفق شده با حفظ حمایت ارتش خود را تثبیت کند.

دولت آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر دولت و وادار کردن مادورو به ترک قدرت، این ماه تحریم ‌های بیشتری را علیه ونزوئلا وضع کرد.

مادورو تایید کرده که در چند ماه گذشته، دولتش مذاکراتی با برخی مقامات دولت دونالد ترامپ داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.