کرونا در برخی کشورهای آسیایی شیوع خود را از سر گرفت و در برخی کشورها نیز به طور کامل متوقف شده است.

    

به گزارش جماران، شمار مبتلایان به کرونا در جهان از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر گذشته و تعداد جان‌باختگان این بیماری نیز به ۲۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود. با وجود وضعیت امیدوارکننده در برخی نقاط جهان، برخی از کشورها مانند هند با افزایش میزان مبتلایان روبرو هستند.

 

کرونا در آسیای شرقی:ویتنام کانون ثبات و سنگاپور کانون شیوع

وزارت بهداشت ویتنام امروز پنج شنبه اعلام کرد که طی هفت روز گذشته هیچ گونه مورد جدید فوتی یا ابتلا به کرونا در این کشور ثبت نشده است.

ویتنام تا کنون 268 مورد ابتلا به کرونا ثبت کرده است که 224 نفر از این مبتلایان بهبود پیدا کرده اند.

در سایه نشانه های مثبت در این کشور«جوین شوان فوک» نخست وزیر ویتنام موافقت کرد که هانوی از منطقه به شدت خطرناک به منطقه دارای خطر کرونا تغییر پیدا کند.

 در همین حال، سنگاپور طی 24 ساعت گذشته در صدر فهرست کشورهای دارنده کانون کرونا در منطقه جنوب شرق آسیا قرار گرفت و بیش از هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت کرد.

وزارت بهداشت سنگاپور  امروز پنجشنبه اعلام کرد که 1037 مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت کرده است و بدین ترتیب شمار مبتلایان در این کشور به 11هزار و 178 نفر رسید و این یعنی بیشترین تعداد در منطقه.

بیشتر مبتلایان در سکونتگاه های کارگران خارجی ثبت شده اند که همچنان در قرنطینه سختگیرانه قرار دارند.

از سوی دیگر، اندونزی نیز همچنان آسیب دیده ترین کشور در منطقه از حیث قربانیان است به طوری که 647 نفر در این کشور جان خود را در اثر این ویروس از دست دادند که 11 نفر از آنها طی 24 ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

در اندونزی 357 مورد جدید ثبت شد و تعداد مبتلایان به کرونا به 7هزار و 775 نفر رسید که از این تعداد 960 نفر بهبود پیدا کردند.

و اما در فیلیپین قربانیان در یک روز اخیر 16 نفر بود و مجموع قربانیان به 462 نفر رسید. در این کشور تعداد مبتلایان با ثبت 271 مورد جدید به 6هزار و 981 نفر رسید. تعداد بهبود یافتگان نیز به 722 نفر رسید.

در مالزی نیز دو مورد فوتی و 71 مبتلای جدید ثبت شده است و مجموع قربانیان به 95 و مبتلایان به 5هزار و 603 نفر رسید.

در تایلند نیز یک مورد فوتی جدید ثبت شده است و تعداد جان باختگان به 50 نفر رسید.همچنین در این کشور 13 مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است. در تایلند در مجموع 2هزار و 839 نفر تا کنون به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 2هزار و 430 نفر بهبود پیدا کردند.

 

شمار قربانیان کرونا در اسپانیا به 22175 نفر رسید

در اسپانیا با مرگ 440 نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا شمار قربانیان این بیماری به 22هزار و 157 نفر رسید. شمار مبتلایان نیز با ابتلای 4هزار و 635 نفر دیگر به 213هزار و 24 نفر رسید.

 

کاهش مبتلایان روسیه برای سومین روز متوالی

شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در روسیه برای سومین روز متوالی کاهش یافت و به ۴ هزار و ۷۷۴ مورد در شبانه روز گذشته رسید. به این ترتیب مقامات روسیه تا کنون ۶۲ هزار و ۷۷۳ نفر مبتلا را در این کشور ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش رسمی روز پنجشنبه دولت روسیه، با مرگ ۴۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان کرونا در سراسر روسیه به ۵۵۵ نفر رسید.

 

مبتلایان افغانستان هزار و ۲۲۶ نفر شد

با ثبت ۵۰ مورد مثبت کرونا در شبانه روز گذشته شمار کل مبتلایان این بیماری در افغانستان به هزار و ۲۲۶ نفر رسید. «فیروزالدین فیروز» وزیر صحت عامه (بهداشت) افغانستان روز پنجشنبه ۴ ثور (اردیبهشت) با اعلام این مطلب گفت که بیشترین موارد تازه در کابل ثبت شده‌است. به طور کلی کابل، هرات، قندهار و نیمروز بیشترین آمار مثبت کرونا در افغانستان را دارند.

تاکنون ۴۰ نفر نیز بر اثر این ویروس در افغانستان جان باخته‌ و بیش از ۱۶۰ تن دیگر بهبود یافته‌اند.

 

 

 

شمار مبتلایان در آلمان از ۱۵۰ هزار نفر گذشت

آمار روزانه مبتلایان به کرونا در آلمان اوج گرفت، به طوری که در شبانه روز گذشته ۲ هزار و ۱۹۵ مورد جدید در این کشور ثبت شد. به این ترتیب شمار کل مبتلایان در این کشور از ۱۵۰ هزار نفر گذشت و به ۱۵۰ هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

همچنین بر اساس آمار رسمی، با مرگ ۲۲۹ نفر دیگر، شمار کل جان‌باختگان کرونا در آلمان نیز به ۵ هزار و ۳۱۵ نفر رسیده است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت کشورش هنوز در ابتدای همه‌گیری کروناست و باید مدت زمان طولانی با آن زندگی کند. وی که خطاب به نمایندگان بوندستاگ، مجلس آلمان سخن می‌گفت تأکید کرد: «ما در مرحله آخر این بیماری همه‌گیر نیستیم، بلکه هنوز در ابتدای آنیم.»

مرکل با اشاره به این که دولت آلمان توانسته است در بحران کرونا «زمان بخرد» افزود که از این زمان برای تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی آلمان «به خوبی» استفاده شده است.

 

 

شمار مبتلایان در کشتی ایتالیایی در ژاپن به ۴۸ تن رسید

شمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشتی ایتالیایی «کوستا آتلانتیکا» که برای تعمیر در «ناکازاکی» ژاپن پهلو گرفته به ۴۸ نفر رسید. مقام‌های محلی نگران سرایت بیماری از این افراد در بیمارستان‌ها و در سطح شهر ناگاساکی هستند. این کشتی تفریحی که از اواخر فوریه در ناگاساکی لنگر انداخته حدود ۷۰۰ نفر مسافر و خدمه دارد و مبتلایان همگی از خدمه هستند، اما تست کرونا هنوز روی همه آنها انجام نشده است.

روز چهارشنبه تنها نتیجه مثبت تست ۳۳ نفر از سرنشینان کشتی ایتالیایی به دست آمده و اعلام شده بود. حال بسیاری از این بیماران وخیم اعلام شده است.

 

هشدار گوترش: کرونا به بحران حقوق بشر می‌انجامد

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت بیماری همه‌گیر کرونا در برخی از کشورها می‌تواند بهانه‌ای برای اقدامات سرکوبگرانه و مغایر با حقوق بشر باشد. وی روز پنجشنبه در یک پیام ویدیویی گفت: «با توجه به شرایط حاضر و رشد قومیت-ملیت‌گرایی، پوپولیسم، اقتدارگرایی و سرکوب حقوق بشر در برخی کشورها، بحران کرونا می‌تواند بهانه اقدامات سرکوبگرانه برای اهداف غیر مرتبط با این بیماری همه‌گیر باشد و این پذیرفتنی نیست.»

گوترش با استناد به یک گزارش سازمان ملل توضیح داد که چگونه حقوق بشر می‌تواند بهبودی را برای بحران‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی جهان به ارمغان آورد و افزود: «خود ویروس کرونا هیچ تبعیضی قائل نمی‌شود، اما پیامدهای آن تبعیض به وجود می‌آورد.»

 

پمپئو باز هم از چین انتقاد کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر از سیاست چین در مورد کرونا انتقاد کرده و مسئولان دولت پکن را به متهم کرد که از وضعیت بحرانی موجود برای زورگویی به همسایگان خود سوء استفاده می‌کند. او در یک نشست خبری گفت: «ایالات متحده عمیقا بر این باور است که پکن شیوع کرونا را به موقع گزارش نداده است.»

وزیر خارجه آمریکا با این که به شدت از چشن انتقاد کرد، در عین حال از این کشور به دلیل مشارکت در تأمین لوازم پزشکی و بهداشتی مورد نیاز برای کرونا تشکر کرد.

 

رشد سریع و نگران‌کننده آمار مبتلایان در هند

سرعت بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در هند مسئولان این کشور را نگران کرده است. در دو روز گذشته آمار مبتلایان در این کشور حدود هزار و ۵۰۰ نفر بوده و در هفته گذشته نیز اغلب چهار رقمی بوده است. در کشور یک میلیارد و ۳۵۰ میلیونی هند از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر به کووید ۱۹ دچار شده و در مجموع ۶۸۱ نفر نیز از این بیماری جان باخته‌اند.

 

 آزمایش واکنش پنجم روی انسان

رقابت جهانی برای تولید واکسن مؤثر در برابر ویروس کرونا با تصویب آغاز آزمایش‌های بالینی نمونه ساخته شده در آلمان سرعت بیشتری گرفت.

موسسه تنظیم مقررات دارویی آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که برای واکسن پیشنهاد شده توسط شرکت آلمانی بایون‌تک(Biontech) و غول داروسازی آمریکا، فایزر(Pfizer)، مجوز آزمایش بر روی انسان صادر کرده است.

بر پایه این مجوز، در مرحله نخست آزمایش واکسن ۲۰۰ داوطلب در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۵ سال واکسینه خواهند شد و پس از ارزیابی نتایج آن، در مرحله دوم گروه‌های سنی و افراد پرریسک‌تر در برابر ویروس کرونا به جمع داوطلبان این آزمایش اضافه خواهند شد. شرکت بایون‌تک اعلام کرد که مرحله نخست این آزمایش از اواخر آوریل آغاز خواهد شد و نتایج اولیه حاصل از آن در پایان ژوئن به دست خواهد آمد.

اگرچه در حال حاضر حدود ۱۵۰ پروژه کشف و تولید واکسن کرونا در سراسر جهان فعال است، دو نمونه‌ اولیه اروپایی که در آلمان و بریتانیا ارائه شده از جمله ۵ مورد جهانی است که وارد مرحله آزمایش بر روی انسان شده‌اند.

داوطلبان شرکت در آزمایش واکسن کشف شده توسط دانشگاه آکسفورد بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه اولین تزریق خود را تجربه می‌کنند. در این مرحله ۵۱۰ داوطلب که بین ۱۸ تا ۵۵ سال دارند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند. پروفسور سارا گیلبرت، مدیر تحقیقات پروژه واکسن دانشگاه آکسفورد شانس موفقیت این واکسن را حدود ۸۰ درصد تخمین زده است.

گذشته از نمونه‌های پیشنهادی شرکت بایون‌تک و آکسفورد، آزمایش سه واکسن دیگر نیز در چین و آمریکا بر روی انسان در جریان است.

 

وحدت اروپا در خطر

رهبران اتحادیه اروپا در یک اجلاس کلیدی در خصوص پاسخ مالی منسجم به بحران کرونا با یکدیگر به گفتگو می‌نشینند. در این نشست که روز پنجشنبه ۲۳ آوریل و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود قرار است در خصوص بسته ۵۰۰ میلیارد یورویی این اتحادیه بحث شود.

رهبران اروپایی پیشتر توافق کرده بودند که ۵۰۰ میلیارد یورو برای مقابله با بحران کووید-۱۹ اختصاص دهند و حالا قرار است کشورهای اروپایی درباره امکان تخصیص بودجه بیشتر و پرداخت وام با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بنشینند.

اسپانیا، ایتالیا و فرانسه هشدار داده‌اند در صورتی که وحدت بیشتری در این رابطه ایجاد نشود، همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند آغازی برای پایان اتحادیه اروپا باشد.

اسپانیا از همسایگان خود خواسته است تا از پیشنهاد این کشور به صندوق مشترک اتحایدیه اروپا برای کمک به کشورها حمایت کنند.

« آرانچا گونزالس لایا» وزیر خارجه اسپایا در گفتگو با یورونیوز تأکید کرد: «در این بحران یا همه با هم غرق می‌شویم یا همه با هم نجات پیدا می‌کنیم. اسپانیا خواهان این است که همه با هم نجات یابند.»

اسپانیا پیشتر از متحدان اروپایی خود خواسته تا از طرح ۱.۵ تریلیون یورویی این کشور برای تاسیس صندوق اتحادیه اروپا به منظور کمک به بهبود شرایط اقتصادهای آسیب دیده منطقه یورو، حمایت کنند.

وزیر خارجه اسپانیا، پیشنهاد کشورش را مسئولانه، عمل‌گرایانه و آینده‌نگرانه توصیف کرد و از سایر دولت های اروپایی خواست تا با سرلوحه قرار دادن این سه اصل شرایط به راه افتادن دوباره چرخ‌های اقتصادی اروپا را زودتر از موعد فراهم کنند.

 

کمک 30 میلیون دلاری چین به سازمان بهداشت جهانی

«هوا چون ینگ» سخنگوی وزارت خارجی چین امروز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته است که 30 میلیون دلار دیگر به سازمان بهداشت جهانی برای کمک به این سازمان بین المللی برای نبرد جهانی علیه کرونا کمک کند.

هوا تصریح کرد که چین در عمل 20 میلیون دلار به این سازمان در ماه مارس کمک کرده است.

کمک سخاوتمندانه چین به سازمان بهداشت جهانی در حالی صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا کمک کشورش به این سازمان بین المللی را قطع کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.