آمریکا اکنون با پیشی گرفتن از ایتالیا از نظر آمار مرگ در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در صدر کشورهای جهان قرار گرفته است. تازه ترین داده ها که توسط دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا جمع آوری شده نشان می دهد که بیش از ۲۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان امروز یکشنبه 12 آوریل (24 فروردین) به نقل از مقامات دانشگاه جان هاپکینز گزارش داد شمار کسانی که امروز در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌ اند به 20 هزار و 577 نفر رسیده و از تعداد قربانیان در ایتالیا فراتر رفته است.

 

آمریکا از نظر آمار مرگ در صدر جدول

آمریکا اکنون بیشترین آمار مرگ و میر ثبت شده بر اثر ابتلا به کرونا را از زمان آغاز شیوع این ویروس در جهان دارد.

آمریکا طی چهار روز گذشته شاهد جان‌ باختن روزانه 2 هزار نفر بوده است. این چهار روز مرگبارترین روزها از زمان شیوع گسترده کرونا در جهان برای یک کشور بوده است.

به دنبال شیوع سریع کرونا در آمریکا، برای اولین بار در تاریخ این کشور، تمام 50 ایالت این کشور در وضعیت اضطراری قرار گرفتند.

در پی اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ایالت «وایومینگ» نیز به عنوان پنجاهمین و آخرین ایالت این کشور در وضعیت اضطراری قرار گرفت.  

ایالت وایومینگ با 578 هزار نفر دارای کمترین جمعیت ایالت در آمریکا است. در این ایالت 253 نفر به کووید19 مبتلا شده‌ اند و تاکنون مورد فوتی ناشی از کرونا در این منطقه گزارش نشده است.  

کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده‌ اند، اگر دوران قرنطینه که موجب تعطیلی مراکز خرید و تجارت شده پس از 30 روز لغو شود. شمار مرگ و میر آمریکا در تابستان به 200 هزار نفر خواهد رسید.

آخرین آمار نشان می‌ دهد که تاکنون 532،879 نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده‌ اند که از این تعداد 20،577 تن جان باخته و 30،453 نفر بهبود یافتند.   

ترامپ که قبلا نیز سابقه حمله به روزنامه‌ های انتقادی را دارد، در توئیتی نوشت: زمانی که رسانه‌ های شکست خورده‌ ای مانند نیویورک تایمز، آمازون و واشنگتن پست گزارشاتی مبنی بر منابع بی‌ نام یا هر جمله‌ ای که در آن از اسم شخص استفاده نشود، منتشر می‌ کنند، آنها را باور نکنید.

یک منبع در نیروی دریایی آمریکا در گفت و گو با فاکس نیوز از شناسایی 100 مورد جدید ابتلا به کرونا در ناو هواپیمابر تئودور روزولت خبر داد.

به گفته دانشگاه جان هاپکینز تاکنون شمار مبتلایان به کرونا در سرتاسر جهان به 1,780,356 نفر رسیده و شمار مرگ و میر نیز 108,828 نفر گزارش شده است.

 

گواتمالا؛ 16 مورد جدید آلودگی

گواتمالا روز شنبه از 16 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به این ویروس در این کشور منطقه آمریکای مرکزی به 153 مورد رسید.

مقامات گواتمالا اعلام کردند تاکنون 3 نفر در این کشور بر اثر آلودگی به کرونا جان باخته اند.

 

ونزوئلا؛ تمدید 30 روزه «وضعیت آماده باش» 

دولت ونزوئلا شنبه از تمدید 30 روزه «وضعیت آماده باش» که 13 مارس اعلام شده بود و قرنطینه تقریبا کامل کشور که نزدیک به یک ماه پیش به منظور تلاش برای جلوگیری از گسترش کرونا به اجرا گذشته شد، خبر داد.

175 مورد تایید شده ابتلا به کووید19 و 9 مورد مرگ ناشی از آن از ماه مارس در این کشور آمریکای جنوبی به ثبت رسیده است.

 

اکوادور؛ اجساد قربانیان در خیابان رها می‌ شوند

انتظار نمی‌ رود کشور‌های آمریکای لاتین تا سه هفته دیگر شاهد اوج شیوع کرونا باشند، اما بسیاری در این منطقه هم اکنون نگران شرایط این کشور‌ها هستند.

خبرنگار الجزیره می گوید اجساد در خیابان یا در داخل خانه‌ ها رها شده اند و به تدریج متلاشی می‌ شوند. این وضعیت شهر گوایاکیل در اکوادور است. گورستان‌ ها و سردخانه‌ها جوابگوی این تعداد تلفات نیستند و دولت فقط می‌ تواند برای تهیه تابوت کمک کند.

اوضاع در این منطقه، پیش از آنکه حتی شیوع کرونا به اوج خود برسد، فاجعه بار است.

از اول مارس، کرونا به سرعت در کشور‌های آمریکای لاتین شیوع یافت.

اما تصویر در آرژانتین، شیلی، پرو، کلمبیا، پاراگوئه و بیشتر کشور‌های آمریکای مرکزی متفاوت است، آنها مرز‌های خود را بسته اند و ارتش در خیابان هاست تا بر اجرای قرنطینه کامل با محدود نظارت داشته باشد و سرعت گسترش این عفونت را کند سازد.

 

اروپا

ایتالیا؛ افزایش مجدد آمار

ایتالیا هفته گذشته از ثبات نسبی در تعداد مبتلایان و قربانیان جدید خبر داده بود اما در روزهای اخیر ارقام بار دیگر افزایش یافت و روز شنبه 619 جان‌ باخته جدید را گزارش کرد.

روز شنبه نخستین روز تعطیلات عید پاک بود و مقام‌ های کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، نسبت به رعایت فاصله‌ گیری اجتماعی در تعطیلات هشدار داده‌ اند.

«سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور ایتالیا با انتشار پیامی تصویری اعلام کرد مراسم عید پاک را در قرنطینه برگزار می‌ کند.

 

اسپانیا؛ کاهش آمار مرگ/ ادامه قرنطینه

اسپانیا پس از حدود سه هفته که شمار بالایی تلفات و ابتلا به کرونا داشته، در روز گذشته با مرگ 510 نفر در اثر ابتلا به کرونا کمترین آمار را در این کشور داشته است.

به این ترتیب، مجموع مرگ و میر در اسپانیا به بیش از 16 هزار نفر رسید.

وزیر بهداشت اسپانیا گفت قرنطینه ادامه خواهد داشت.

کنترل و نظارت در مرزهای این کشور با فرانسه و پرتغال برای دو هفته دیگر تمدید شده است. این تصمیم مطابق توافق با مجلس این کشور است که در صورت لزوم اقدامات اضطرای را تمدید کنند.

 

فرانسه؛ افزایش دوره انجام سقط جنین پزشکی 

فرانسه امکان انجام سقط جنین پزشکی را در دوران شیوع کرونا تا هفته نهم بارداری افزایش داد؛ تا این اطمینان حاصل شود که زنان همچنان می‌ توانند از حق خود برای سقط جنین در دوران همه‌ گیری کووید19 استفاده کنند.

بنا به اعلام رئیس سازمان خدمات بهداشتی درمانی فرانسه تعداد جان باختگان کرونا در فرانسه به 13832 نفر رسیده است.

آمار مرگ در فرانسه و ایتالیا بالا رفت اما شمار کسانی که نیازمند مراقبت های ویژه، آی سی یو، هستند کاهش پیدا کرد.

 

انگلیس؛ جریمه صدها نفر به دلیل نقض قرنطینه/ پیام جانسون و ملکه

رئیس شورای ملی مدیران پلیس انگلیس اعلام کرد که از زمان اجرای مقررات منع رفت‌ وآمد در این کشور بیش از 1000 برگ جریمه صادر شده است.

دولت انگلیس از سه هفته پیش که مقررات منع رفت‌ وآمد در این کشور را برای جلوگیری از شیوع کرونا به اجرا گذاشت، اختیارات ویژه‌ ای به پلیس داده تا بر حسن اجرای مقررات  نظارت کند.

هم زمان با تعطیلات عید پاک و گرم شدن دمای هوا در انگلیس، پلیس برای حسن نظارت بر اجرای مقررات به استفاده از پهپاد نیز متوسل شده است.

در عین حال، «بوریس جانسون» نخست وزیر که در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بوده گفته است که زندگی اش را مدیون پرسنل نظام بهداشت کشور است. او که برای سه روز در بخش مراقبت های ویژه، آی سی یو، این بیمارستان تحت معالجه بود همچنان در بیمارستان بستری است.

ملکه هم در پیامی به مناسبت عید پاک گفت: ویروس کرونا نمی تواند بر ما غلبه کند.

همزمان انتظار می رود آمار درگذشتگان در اثر ابتلا به بیماری کووید19 در انگلیس از ده هزار نفر بیشتر شود. این کشور روز شنبه مرگ 917 نفر دیگر در این کشور را تایید کرد که آمار کل درگذشتگان در بیمارستان ها را به 9875 نفر می رساند.

 

سوئد؛ اذعان نخست وزیر به اشتباهاتش

نخست‌وزیر سوئد تایید کرده است که کشورش برای همه‌ گیری کرونا آمادگی لازم را نداشته است. او طی نطقی تلویزیونی گفت روشن است که سوئد اقدامات کافی را برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام نداده است.

او گفت که رستوران‌ ها و مشتریان باید تضمین کنند که فاصله‌ گذاری اجتماعی و بهداشت مناسب صورت گرفته و تالارهای اجتماعات چنانچه خطر زیادی برای شیوع کرونا دارند، بسته شوند.

سوئد در شرایط شیوع کرونا به‌ طرزی غیرمعمول به رستوران‌ ها و کافی شاپ ها اجازه داد باز بمانند و به کار خود ادامه دهند. 

 

نروژ؛ شمار بیشتری از شهروندان منطقه اقتصادی اروپا اجازه ورود دریافت می‌ کنند

دولت نروژ همزمان با شیوع کرونا در اروپا، برخی مقررات ورود به کشور و عبور از مرزهای خود را بازنگری و اصلاح کرده است. این تغییرات برای شهروندان منطقه اقتصادی اروپا که در این کشور کار می‌ کنند نتیجه مثبتی به همراه دارد چرا که شمار بیشتری از آنها از حق تردد برخوردار خواهند شد.

 

روسیه؛ صف‌ های طویلی از آمبولانس‌ ها 

در روسیه نیز صف‌ های طویلی از آمبولانس‌ ها در برابر برخی بیمارستان‌ ها که برای کرونا در نظر گرفته شده‌ اند تشکیل شده است.

راننده یکی از آمبولانس‌ ها در حومه مسکو گفت که او 15 ساعت گذشته را در این صف گذرانده تا یک بیمار مشکوک به کرونا را به بیمارستان برساند.

دولت روسیه «هجوم به بیمارستان‌ ها» و «وضعیت دشوار به ویژه در مسکو و سن‌ پترزبورگ» را تایید کرده اما به گفته سخنگوی کرملین، هنوز نمی‌ توان گفت نقطه اوج کرونا پشت سر گذاشته شده یا خیر.

شمار مبتلایان به کرونا در روسیه بیش از 13 هزار تن و تعداد جان‌ باختگان 106 نفر اعلام شده است.

 

ترکیه؛ افزایش انتقادها از اعلام ناگهانی منع رفت‌ وآمد 

در ترکیه نیز انتقادها از اعلام ناگهانی منع رفت‌ وآمد بالا گرفته است.

مقام‌ های ترکیه شامگاه جمعه بدون اطلاع قبلی اعلام کردند از نیمه‌ شب به مدت 48 ساعت در شهرهای بزرگ این کشور مقررات منع تردد وضع می‌ شود؛ اقدامی که باعث شلوغی ناگهانی و هجوم به فروشگاه‌ ها شد.

در ترکیه طی یک روز 95 نفر بر اثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست دادند. موارد جدید ابتلا به کرونا در ترکیه 5000 نفر طی یک روز اعلام شده است.

وزیر بهداشت ترکیه گفت که  تاکنون 2423 نفر از کرونا بهبود یافته‌ اند.

 

چین؛ ثبت 1280 مورد جدید ابتلا 

وزارت بهداشت چین از ثبت 1280 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور که از خارج از چین وارد این کشور شده اند و افزایش شمار مبتلایان به 82052 نفر خبر داد.

وزارت بهداشت چین افزود شمار تلفات کرونا در این کشور نیز به 3339 نفر رسیده است.

 

سفیر چین در غنا احضار شد 

وزارت خارجه غنا امروز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل رفتارهای غیر انسانی با شهروندان آفریقایی، سفیر چین فراخوانده شده است.  

وزیر خارجه غنا گفت که وی «شی تینگ وانگ» سفیر چین را احضار کرده تا ناامیدی خود را به ثبت برساند و از دولت وی بخواهد که فورا به اوضاع رسیدگی کند.  

در روزهای اخیر آفریقایی‌ ها در شهر گوانجو چین اعلام کرده‌ اند که توسط صاحبخانه‌ ها از آپارتمان هایشان بیرون رانده می‌ شوند.

 

هند؛ 827 مورد جدید ابتلا 

827 مورد جدید ابتلا به کرونا در هند شناسایی شد. این در حالی است که آمار روزانه دیروز 82 نفر بود. وزارت بهداشت ورفاه خانواده هند اعلام کرد از بین مبتلایان تاکنون 716 نفر از بیمارستان مرخص شدند و 273 نفر جان باختند.

 

ژاپن؛ کرونا به کاخ امپراتوری رسید

شبکه «ان. اچ. کی» ژاپن از ابتلای یکی از محافظان رده بالای کاخ امپراتوری این کشور به کرونا خبر داد.

این فرد 50 سال دارد و اخیرا نیز ملاقات و برخورد مستقیمی با شخص امپراتور، ملکه و خانواده امپراتوری نداشته است.

این فرد در ایستگاه محافظان  «آکاساکا» کار می کند؛ جایی که تامین بخشی از امنیت امپراتور و خانواده اش را به عهده دارد.

این اولین بار است که یک نگهبان در مقر پلیس قصر امپریال آلوده شده است.

یک مدیر وزارتخارجه این کشور هم کرونا گرفته است. در زندان توکیو نیز تست یک زندانی مثبت گزارش شده است.

تا کنون در ژاپن 6748 تن به کرونا مبتلا شده و 108 نفر هم فوت شده اند. تعداد بهبود یافتگان کرونا در این کشور هم به 762 تن رسیده است.

 

افغانستان؛ کابل قرنطینه شد/ مبتلایان 555 نفر و جان باختگان 18نفر

والی کابل امروز شهر کابل را برای 15 روز قرنطینه کامل اعلام کرد. قبلا نیز در کابل برای سه هفته بخش عمده ادارت دولتی تعطیل و محدودیت‌های رفت وآمد وضع شده بود.

وزارت بهداشت افغانستان امروز گفته با شناسایی 34  مورد مثبت کرونا، شمار بیماران در این کشور به 555 نفر رسیده است. از این میان،  18 نفر جان باخته و 37 تن دیگر بهبود یافته است.

قصر دارالامان قرار است به مرکز درمان بیماران کرونا تبدیل شود.

30 تیم سیار برای نظارت از قرنطینه و آگاهی دهی به مردم آغاز به فعالیت کرده است.

 

پاکستان؛ ثبت 5000 بیمار مبتلا

آمار رسمی مبتلایان به کووید19 در پاکستان با ثبت 223 مورد جدید از پنج هزار نفر عبور کرد و تاکنون 81 نفر نیز بر اثر این بیماری جان باختند.

سرعت جهشی ابتلا به کرونا در شهرهای این کشور همچنان ادامه دارد و طی 24 ساعت گذشته 14 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

ایالت پنجاب پاکستان با 2414 مورد ابتلا به کرونا در صدر ایالات درگیر با این بیماری قرار دارد.

مسئولان ایالتی از شدت سرعت شیوع این بیماری در شهر «کراچی» خبر می‌ دهند.

در اسلام‌ آباد پایتخت پاکستان نیز 6 مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شد که به این ترتیب شمار بیماران به 113 نفر افزایش پیدا کرد.

 

عربستان؛ تمدید منع آمد و شد 

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد پادشاه سعودی دستور تمدید منع آمد و شد را تا اطلاع ثانوی به منظور مقابله با کرونا صادر کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودی از ادامه اجرای همه تدابیر پیشگیرانه در برخی از شهر‌ها و استان‌ها خبر داد.

 

سوریه؛ منطقه زینبیه همچنان در قرنطینه

شهردار منطقه زینبیه دمشق اعلام کرد این منطقه همچنان در قرنطینه است.

منطقه زینبیه در 10 کیلومتری جنوب شهر دمشق، هفته گذشته به همراه شهرک منین، یکی از مناطق پرجمعیت در حومه شمالی شهر دمشق قرنطینه شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.