خبرگزاری فرانسه از جنگ ماسک در اروپا و آمریکا و ربودن ماسک‌ های سفارشی دیگر کشورها توسط واشنگتن خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد با توجه به شیوع نوع جدید ویروس کرونا در جهان، جنگ مشهودی بر سر تصاحب ماسک و تجهیزات محافظتی پزشکی بین کشورهای غربی در حال وقوع است.

کشورها شروع به مصادره سفارشات یکدیگر کرده اند که این امر بی سابقه ای در جهان است.

اولین نمونه این جنگ در اوایل ماه مارس بین چک و ایتالیا اتفاق افتاد. چک 110 هزار ماسک ایتالیا را توقیف کرد. این مشکل تنها پس از تلاش های دیپلماتیک حل شد.

ایتالیا خود مشکل دیگری با فرانسه داشت. ماسک های خریداری شده توسط یک شرکت بهداشتی و درمانی سوئد از چین در  روز 3 مارس در فرانسه توقیف شد. دولت سوئد در این راستا وارد عمل شد تا ماسک هایی را که قرار بود به ایتالیا و اسپانیا فرستاده شود را از وضعیت مصادره خارج کند.

پس از تلاش دیپلماتیک ، فقط نیمی از ماسک ها به ایتالیا و اسپانیا ارسال شدند. این شرکت اعلام کرده است که آنها سفارشات آینده را از طریق بلژیک به ایتالیا و اسپانیا ارسال می کنند.

آلمان به صادرات 240 هزار ماسک به سوئیس اجازه نداد و در روز 8 مارس، محصولات مذکور را توقیف کرد. سوئیس برای حل این مشکل تلاش های دیپلماتیک خود را آغاز کرد.

همین اتفاق برای فرانسه و آلمان نیز افتاد که اقدام به مصادره ماسک سایر کشورها کرده بودند. در فرانسه، رئیس منطقه پاکا اعلام کرد که ماسک و سایر محصولات محافظتی که از چین سفارش داده و هزینه آن پرداخت شده است را سرانجام به آمریکا ارسال کرده است.

آلمان اعلام کرد که آمریکا 200.000 ماسک محافظتی این کشور را که برای مقابله با این بیماری همه گیر خریداری کرده بود ضبط کرده است.

آمریکا که دورانی بسیار بحرانی را پس از افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید19 می‌گذراند بار دیگر اتهام ربودن ماسک‌ های سفارشی دیگر کشورها را رد کرد.

تازه ترین اتهام در این خصوص به ماسک‌ هایی مربوط می‌ شود که دولت آلمان پیشتر سفارش خرید آنها را به تایلند داده بود اما بر اساس ادعای مقامات برلین در فرودگاه بانکوک به نفع ایالات متحده معامله و به آمریکا منتقل شده است.

«آندریاس گیزل» یک مقام مسئول در وزارت کشور آلمان روز جمعه گفت که محموله ای حاوی 200 هزار ماسک که برلین سفارش خرید آن را داده بود در فرودگاه بانکوک به نفع آمریکا مصادره شده است.

این مقام بلند پایه دولت آلمان ضمن توصیف اقدام صورت گرفته به عنوان «راهزنی مدرن» تاکید کرده بود که محموله ماسک‌ های سفارشی برلین پس از مصادره به آمریکا فرستاده شده است.

دولت آمریکا دو روز پس از طرح این اتهام از طریق سفارت این کشور در تایلند به اعای یاد شده پاسخ داده است. یک سخنگوی سفارت آمریکا در تایلند در این خصوص تاکید کرده است که ایالات متحده از محموله ماسک‌ هایی که دولت آلمان مدعی مصادره شدن آنها به نفع واشنگتن است، هیچ اطلاعی ندارد.

«جیلین بوناردو» سخنگوی سفارت آمریکا در بانکوک ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن هیچگونه تلاشی برای تغییر مسیر محوله ماسک به آلمان نکرده و اصلا در جریان ارسال چنین محموله‌ ای نبوده تاکید کرد: ما به طور مدام نگران اقدام‌ هایی هستیم که از طریق کارزارهای اطلاع رسانی جعلی و بی اساس سعی در ایجاد دسته بندی در تلاش های بین المللی دارند.

مقام‌ های دولتی در تایلند هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌ اند.

این برای نخستین بار نیست که واشنگتن به ربودن ماسک‌ های سفارشی دیگر کشورها متهم می‌ شود. مقامات فرانسوی نیز پیشتر اعلام کرده بودند که محموله ای بزرگ حاوی ماسک‌ های سفارش داده شده از سوی پاریس در فرودگاه شانگهای پای هواپیما برای ارسال به آمریکا معامله شده است.

رسانه‌ های فرانسوی به نقل از برخی مقامات این کشور اعلام کرده بودند که بازرگانان آمریکایی ماسک‌ های چینی را پیش از بارگیری به 3 تا 4 برابر قیمت خریده و آنها را به ایالات متحده فرستاده‌ اند. این ادعا نیز اندکی بعد توسط مقامات آمریکایی رد شد.

اتهام مصادره و ربودن ماسک‌ های سفارشی در حالی مطرح می‌شود که با شیوع گسترده بیماری همه‌گیر کووید19 در سطح جهان، بسیاری از کشورها از شهروندان خود خواسته‌ اند که هنگام حضور در اماکن عمومی و سربسته به صوت موکد از پوشش ماسک استفاده کنند.

بر این اساس شاهد آن هستیم که برخی شرکت‌ ها و موسسات برای مشارکت در زمینه مبارزه جهانی با ویروس کرونا خط تولید محصولات خود را به صورت موقت تغییر داده و کار تولید ماسک‌ های بهداشتی را آغاز کرده‌ اند. شرکت اپل از جمله بزرگ‌ ترین و مهم ترین این شرکت‌ ها است که اعلام کرده تولید نوعی ماسک از جنس پلاستیک شفاف را در دست ساخت دارد.

جنگ ماسک در آمریکا بین ایالات و دولت فدرال نیز آغاز شده است. بر اساس اخبار مطبوعات، 3 میلیون ماسک خریداری شده توسط ایالت ماساچوست توسط یک آژانس دولتی فاقد نام در بندر نیویورک مصادره شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شرکت 3M تولید کننده ماسک های محافظتی را برای قطع صادرات ماسک به خارج تهدید کرده و گفته است که ادامه صادرات می تواند «عواقب جدی» برای این شرکت داشته باشد.

جنگ ماسک و تجهیزات حفاظتی پزشکی در شرایطی است که تعداد تلفات اپیدمی کرونا در سرتاسر جهان همچنان رو به افزایش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.