گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه: احتمال دارد آمریکا قصد انجام عملیات علیه حشدالشعبی را داشته باشد

حسن هانی زاده گفت: از مدت ها پیش گزارش هایی وجود داشت مبنی بر اینکه آمریکایی ها در حال بازسازی نیروهای وابسته به طیف بعث عراق و چینش مهره های ارتش سابق عراق برای انجام یک کودتای نظامی هستند.

به گزارش جماران، به دنبال برخی تحرکات نظامی آمریکا در عراق که به تعبیر برخی تحلیلگران مشکوک قلمداد شده، گمانه زنی هایی درباره دلیل این اقدامات به وجود آمده است.

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: باید منتظر ماند و طی ساعات آینده دید که آیا نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد؟ و اینکه هدف بعدی آنها چه خواهد بود؟ احتمال این وجود دارد که آمریکا قصد انجام عملیات ایذایی علیه حشدالشعبی داشته باشد و ممکن است خروج نیروهایش اقدامی برای جلوگیری از کشتار آنها در عراق باشد.

حسن هانی زاده در گفت وگو  با خبرنگار جماران درباره تحرکات اخیر آمریکایی ها در خاک عراق و لبنان گفت: تحرکات اخیر نیروهای آمریکا در عراق به ویژه در پایگاه التاجی بغداد دو گمانه زنی را در خصوص این تحرکات مشکوک در سطح منطقه به وجود می آورد.

وی افزود: نخست اینکه، با توجه به آسیب پذیری بالایی که نیروهای آمریکایی در منطقه دارند و از آنجا که رئیس جمهوری آمریکا نیز در وعده های انتخاباتی خود گفته بود نیروهای آمریکایی منطقه را کاهش می دهد تا هزینه های نظامی آمریکا کاهش پیدا کند، لذا به نظر می رسد این تحرکات، مانوری سیاسی و نظامی از سوی رئیس جمهور آمریکا باشد به منظور اینکه رای دهندگان آمریکایی را قانع کند که به وعده های خودش در انتخابات گذشته جامه عمل پوشانده است.  

این تحلیل گر مسائل خاورمیانه ادامه داد: احتمال دیگری هم وجود دارد که ممکن است نیروهای آمریکایی در آینده به سطح پایین تری از حضور در عراق حتی پایین تر از افغانستان برسند و این اقدام خوبی است که می تواند به نفع امنیت و ثبات در منطقه تمام شود. زیرا حضور نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و منطقه باعث بروز تنش هایی ناخواسته و ناامنی هایی در منطقه خواهد شد.

هانی زاده گفت: گمانه زنی دوم این است که آمریکایی ها قصد داشته باشند از خلاء سیاسی موجود در عراق بهره برداری کنند. از مدت ها پیش گزارش هایی وجود داشت مبنی بر اینکه آمریکایی ها در حال بازسازی نیروهای وابسته به طیف بعث عراق و چینش مهره های ارتش سابق عراق برای انجام یک کودتای نظامی هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر آمریکایی ها سعی دارند که عدنان الزرفی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود و با توجه به اینکه فراکسیون های شیعه درون پارلمان عراق به شدت با نخست وزیری او مخالفند، به نظر می رسد که آمریکایی ها سعی می کنند از شکاف موجود در میان طیف های شیعه استفاده کرده تا دست به یک عملیات نظامی، اشغال نظامی بغداد و حتی ترور شخصیت های تاثیرگذار شیعه در حشدالشعبی بزنند.

هانی زاده افزود: اگر این گمانه زنی دقیق باشد عراق وارد یک جنگ داخلی خواهد شد و تقابل نیروهای مردمی با نیروهای آمریکایی تشدید خواهد شد. در نتیجه ممکن است  ناامنی ها نه تنها در عراق، بلکه در کل منطقه افزایش پیدا کند. بنابراین اگر آمریکایی ها دست به این ماجراجویی بزنند قطعا حمام خونی در عراق به راه خواهد افتاد و نیروهای آمریکایی به شدت آسیب خواهند دید.

وی در پایان گفت: به هر حال تحرکات آمریکایی ها در هر دو گمانه زنی و در هر حوزه ای که اتفاق بیفتد مشکوک است و باید منتظر ماند و طی ساعات آینده دید که آیا نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد؟ و اینکه هدف بعدی نیروهای آمریکایی چه خواهد بود؟ احتمال این وجود دارد که آمریکا قصد انجام عملیات ایذایی علیه حشدالشعبی داشته باشد و ممکن است خروج نیروهایش اقدامی برای جلوگیری از کشتار آنها در عراق باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.